- rozhladna.sk - http://www.rozhladna.sk -

7 pravidiel dizajnu pre blogerov

Tento týždeň som sa prešiel po niekoľkých blogoch a o moje postrehy by som sa dnes rád s vami podelil.

Natrafil som na pár stránok používajúcich nečitateľné písmo. Boli to veľmi malé a bledé písmená na tmavom pozadí alebo písané nejakým ozdobným fontom.

Na inom mieste autor nedomyslel grafické detaily, ako napríklad to, že text sa počas posunu dostal na pozadie rovnakej farby ako písmo, takže prakticky odpadla možnosť niečo si prečítať.

Tiež som videl farebne veľmi divoké stránky s veľkým množstvom animácií a čitateľ tak veľmi ľahko prehliadol hľadaný obsah.

Všetci pisatelia by mali vedieť i nejaké základy dizajnu. Tu je preto sedem záležitostí, na ktoré by sme mali pri dizajne blogu pamätať:

  1. Písmo s rôznymi “výstrelkami” (tučné, kurzíva, bledý text na tmavom pozadí a podobne) používajte len na zvýraznenie textu, napríklad pre rýchločitateľov. Všimnite si použitie tučného textu v tomto odstavci. Zvýraznenie som použil len na pár slov – nie viac ako jedna veta. Kurzívu používam tiež len veľmi zriedkavo.
  2. Veľmi malé písmená sú pre veľké množstvo používateľov internetu nečitateľné. Na tejto stránke používam veľké nadpisy, aby bolo hneď na začiatku zrejmé, čo bude nasledovať. V jadre textu mám potom menší font. Je totiž dokázané, že ľudia sa na čítanie menšieho textu sústredia viac. Keď sa však text extrémne zmenší, na veľkosti okolo 8 pixlov, stane sa pre väčšinu ľudí úplne nečitateľný.
  3. Najvýraznejšia farba v písanom slove je takmer vždy čierna. Ľudia chcú často nadpisy červené, žlté alebo modré, aby ich “zvýraznili”. Pokiaľ písmo nie je naozaj extrémne tučné, je to takmer vždy zlý nápad. Zoberte si nejaký časopis a niekde ho otvorte. Čo si všimnete ako prvé? Väčšina ľudí nájde čierny nadpis.
  4. Dostatočne opisný nadpis. Malo by to byť nad 30 znakov pre zmysluplný jednoriadkový text. Dobrý nadpis musí povedať, o čom sa bude v príspevku jednať a mal by obsahovať aj sloveso.
  5. Časté odstavce. Odstavce na internete sú čisto estetický a vizuálny nástroj. Dajte čitateľom veľa voľného miesta na “dýchanie” a čas na oddýchnutie očí – to môže znamenať i nový odstavec každé 2-3 vety. Ak máte možnosť získať kvalitné noviny, zistíte že takýto postup je úplne bežný. (Nájsť u nás kvalitné noviny môže byť však ťažšie než sa zdá…) Čítavosť textu sa dá tiež zvýšiť podnadpismi alebo zoznamami.
  6. Fotky? Použite to najkvalitnejšie, čo sa dá. V tomto roku nie je dôvod používať rozmazané alebo neostré fotografie. Ak nemáte vlastné, opýtajte sa známych alebo napíšte nejakému fotografovi, či môžete použiť jeho tvorbu a uverejniť odkaz na jeho stránku na vašom blogu.
  7. Automatické prehrávanie hudby a videa odporúčam nepoužívať hneď pre viacero dôvodov. Nielenže ten druhý môže mať inú hudobnú “chuť”, ale tiež to míňa megabajty z dátových limitov. Nie všetci majú neobmedzené možnosti prenosu dát a okrem toho to aj spomaľuje načítavanie blogu.
    Pri mojom tohtotýždennom surfovaní som narazil na stránku s 20 zaujímavými podstránkami. Na každej sa spustila tá istá ťahavá pesnička! Mne v pracovni to až tak nevadilo, ale si predstavte mamičku, ktorá má reproduktory zapnuté, vedľa seba spiace dieťa (alebo manžela po nočnej) a s napätím očakáva, čo sa na novej stránke objaví – táto mamička sa k vám už nevráti.

Chcete sa aj vy podeliť s ostatnými o nejaké tipy? Želáte si, aby všetci dodržiavali nejaké iné pravidlo dizajnu? Pridajte ho do diskusie!

Páčil sa vám tento príspevok? Pridajte si stránku do záložiek a príďte si nasledujúci pondelok prečítať ďalší príspevok. Používate radšej RSS? RSS kanál je tiež k dispozícii a obsahuje úplné znenie príspevkov!

Radi vyjadrujete svoj názor v anketách? Zahlasujte za aktuálnu otázku vpravo.

Zdieľajte radosť: