- rozhladna.sk - http://www.rozhladna.sk -

Ako na nás farby vplývajú?

Krása, rovnako ako ľudia, prichádza vo všetkých farbách.

Posledný týždeň som komunikoval s viacerými ľuďmi ohľadne výberu a vnímania farieb. Preto som si túto tému vybral ako ďalšiu náplň článkov na stránke.

Dnes sa porozhliadneme po tom, ako sú farby vnímané a čo všetko treba brať do úvahy pri výbere farieb dizajnu.

Pri tvorbe stránky je to jedna z najdôležitejších a najzložitejších otázok napriek tomu, že to vyzerá veľmi jednoducho. Výber správnej farby je dôležitý a podporí posolstvo, ktoré chcete šíriť.

Farby, i keď sa to možno nezdá, veľmi ovplyvňujú ako samotné správanie návštevníkov, tak ich myslenie. Môžu pôsobiť ako podporný faktor pri dosahovaní cieľov (nákup v e-shope a podobne) alebo môžu návštevníka okamžite odpudiť preč.

Začnime trochou teórie. Základné delenie je na farby studené a teplé. Teplé v nás evokujú spomienky na slnko alebo oheň. Patrí sem červená, žltá a oranžová. Studené farby sú pravým opakom. Modrá, zelená alebo fialová vyvolávajú spomienky na sneh, vodu a trávu.

Ďalšou kategóriou (i keď neveľmi používanou) sú farby nudné, matné a jednotvárne. Sem patrí napríklad šedá alebo hnedá. Nie nadarmo sa hovorí “šedý priemer“. Šedá je vnímaná ako niečo nepríjemné alebo neprívetivé.

Šedá spolu s bielou a čiernou sú tiež nazývané neutrálne farby.

Biela je zase farbou neviny, dobroty a čistoty. Čierna vyvoláva u niektorých otázku – je to vôbec farba? Odpovedi na túto otázku a ostatným farbám sa budem konkrétne venovať o týždeň. Dnes ostanem ešte chvíľu pri teórii:

Synestézia

Znamená súčasné pôsobenie viacerých zmyslových dojmov alebo ide o súznenie zmyslov.

Farebné počúvanie

Napríklad Beethoven považoval b-mol za čiernu farbu a hru flauty za nebeskú modrú. Hlboké tóny bývajú tiež považované za tmavé a vysoké za bledé farby.

Vôňa farieb

V každej parfumérii vidíme túto marketingovú hru. Kvetové vône sú napríklad reprezentované ružovou alebo červenou farbou. Všeobecne platí:

Chuť farieb

Podobne ako pri vôni, aj tu vyvolávajú farby určitú reakciu. Videli ste už šedé cukríky?

Chuť sa vyvoláva podľa prechádzajúcich skúseností a je vnímaná každým rovnako:

Vplyv farieb na hmat

O chladných a teplých farbách som už písal. Ďalej môžu farby vyvolať spomienku napríklad na nejaký povrch:

Vnímanie váhy cez farbu

Bledé farby sú vnímané ako ľahšie. Vedeli ste, že čierny obal pôsobí oveľa ťažšie ako bledý? Pri návrhu obalov produktov tak treba okrem iného myslieť na vzťah obal – farba.

Subjektívne vnímanie farieb

Na 10 000 ľuďoch bol vykonaný pokus, ktorý ukázal, že mladí ľudia uprednostňujú nejakú farbu podľa svojho veku. Od 5 do 28 rokov sú presne dané farby, ktoré ľudia uprednostňujú. Čím je človek starší, tým sú obľúbené farby viac ovplyvnené jeho okolím a oblasťou, kde sa nachádza.

Aká je najobľúbenejšia farba podľa tohto výskumu? Asi u 45 % populácie je to modrá a skoro nikto ju nepovažuje za svoju neobľúbenú farbu.

RSS a e-mail: Aby vám z tohto blogu už nič neuniklo, prihláste sa k odberu RSS kanála. Obsahuje úplné znenie príspevkov! Alebo použite emailový spravodaj.

Cez aké oblasti nás farby ešte ovplyvňujú?

Okrem spomenutých existujú ešte ďalšie oblasti vplyvu farieb na človeka. Pri každej oblasti uvádzam i príklad vnímania zelenej farby.

Chýba tu ešte nejaký význam? Podeľte sa s nami v komentároch o to, ako vnímate farby vy!

Ďalšie časti tejto série detailne rozoberajú konkrétne farby a ich vplyv na návštevníka: Význam teplých farieb, studených a neutrálnych.

(Obrázok od tanakawho)

Zdieľajte radosť: