Nikdy nedostanete druhú šancu urobiť prvý dojem.
Posledný príspevok 7 pravidiel dizajnu web stránok vyvolal diskusiu o tom, čo na stránke má a nemá byť, ako to má vyzerať a tak ďalej. Zhrniem to do jednej vety: 100 ľudí – 100 chutí. Pokiaľ si však chcete byť istí, že je všetko v poriadku, držte sa rád v týchto článkoch. Aspoň zo začiatku vašej dizajnérskej kariéry.
Dnes sa pozrieme na pár detailov, ktoré sa mi zdajú nelogické a nevhodné z pohľadu používateľa webu. Týka sa to viacerých stránok a možno sa tu svojim myslením a dizajnom nájdete. Poďme preto rovno k veci:
Nepoužívajte intro alebo úvodnú stránku
Úvodná stránka alebo “rozcestník” môže vyzerať ako dobrý nápad. Najmä ak sa vyskytnú otázky typu: A aký jazyk mám dať ako hlavný? Alebo po prianí majiteľa stránky: Chcem tam mať úvodnú animáciu, kde predstavím moju činnosť a produkty. V tom najhoršom prípade po prianí neschopného dizajnéra: Takto docielime toho, že zákazník uvidí najskôr úvodnú stránku bez reklám a až potom niečo iné.
Takto NIE! Zákazník hľadá informácie a chce ich hneď tu a teraz. Viete ku ktorému tlačidlu to má najbližšie keď sa zjaví úvodná animácia? Je to tlačidlo prehliadača s funkciou Späť – veď Google mu ponúka milióny ďalších stránok! Prečo by mal hľadať odkaz s nápisom “preskočiť animáciu”?
Možno sa ma teraz chcete spýtať: “A ako vyriešim viacjazyčnú verziu stránok? A čo keď zákazník klikne na nejakú reklamu?”, alebo “Čo potom s tou animáciou?” Všetky tri otázky sa dajú vyriešiť pomerne jednoducho:
Ako vyriešiť viacjazyčné mutácie bez úvodnej stránky?
Spýtajte sa svojho dizajnéra! Určite príde s nejakým nápadom z praxe. Existujú napríklad rôzne spôsoby ako určiť jazyk návštevníka tak, aby sa mu hneď zjavila správna jazyková mutácia.
Netrafíte sa? Nevadí! Užívateľ si jazyk zmení tou ikonou vpravo hore. Nemáte ju tam? Tak viete, čo stránke chýba…
Bojíte sa, že čitateľ klikne na nejakú reklamu? Tak ju odtiaľ úplne odstráňte!
Znie to možno radikálne. Zvážte si však nasledovné: váš web poskytuje informácie o vašej soľnej jaskyni. Ak niekto klikne na reklamu, prinesie vám to 5 centov. Ak vás však navštívi, minie na vstupnom 5 eur. Ak to bola vaša reklama na stránke inej soľnej jaskyne, máte vyhrané. Ak však vášich potencionálnych zákazníkov posielate inam, môžete začať počítať stratu.
Reklamy máme na stránke preto, aby na ne ľudia klikali.
Používate reklamnú sieť, ktorá by mohla ukazovať reklamu na konkurenciu? Odstráňte ju úplne! Namiesto nej si tam môžete dať reklamu odkazujúcu na inú časť vlastnej stránky.
Klasický príklad tohoto ste mali možnosť vidieť na mojom banneri “Čo sa skrýva za RSS?”, ktorý odkazoval na stránku s vysvetlením.
Kam s animáciou z úvodnej stránky? Veď bolo také nákladné ju vyrobiť!
Animácia môže byť akokoľvek pekná. Ak však nie je funkčná, je stratou času. Kto má dnes čas na plýtvanie?
Urobte si na stránke sekciu multimédiá a dajte tam všetky fotky, videá, animácie a podobné. Kto bude chcieť, pozrie sa tam. Ostatných to nezdrží a bežný čitateľ sa dostane k potrebným informáciám rýchlejšie. “Rýchločitateľ” dokonca nebude čítať ani celý text, ale len to zvýraznené. Preto odporúčam urobiť optimalizáciu pre rýchločitateľov.
Chýbajúce odkazy
Teraz sa poďme pozrieť na ďalšiu súčasť stránok. Je nefunkčná a poslednej dobe sa s ňou stretávam častejšie. Autor má na blogu zoznam najnovších článkov a je to naozaj len zoznam. Odkazy na články treba dohľadať ručne niekde inde, pretože na ich názvy v rebríčku sa nedá kliknúť!
Blog, ktorý mi z tohto týždňa utkvel najviac v pamäti: Po jeho otvorení sa vľavo zjavili tabuľky menujúce naj články z rôznych kategórií. Keď som si chcel prečítať všetky články v danej kategórii, nebola prakticky možnosť dostať sa k nim z úvodnej stránky. Hádate správne: Názvy kategórií neboli odkazy!
Nejasné odkazy
Kliknite sem, sem alebo sem a dostanete sa na najčítanejšie články.
Takto to tiež občas vyzerá na blogoch. Čo je na tom najhoršie? Aj stránky veľkých spoločností s miliónovým marketingovým rozpočtom spravia túto chybu.
Vidíte po otvorení vašej stránky more odkazov s rovnakým popisom? Robte s tým niečo!
Najmä ak tie odkazy majú človeka niekam nasmerovať. Riešenie môže vyzerať napríklad takto:
Najčítanejšími článkami za posledný mesiac boli:
- Ako plánovať ciele blogu?
- Čo je RSS?
- a prvenstvo získal článok Prečo končí väčšina blogov?
Je to prijateľnejšie ako trikrát “sem”? Okrem toho je to vizuálne príťažlivejšie a má hodnotu aj pre spomínaného rýchločitateľa.
(Obrázok od Stefanvds(.com))O týždeň sa pozrieme na vplyv farieb v dizajne. Budete tak mať možnosť zvážiť vhodnosť určitých kombinácií pre váš blog.
Aby vám nič z rozhladne neuniklo, využite RSS, e-mailový spravodaj alebo si stránku pridajte do záložiek.
Ostatným sa páčilo tiež:
« Predchádzajúci príspevok na stránke: Môj tajný zoznam na kontrolu článku pred uverejnením (2. časť postupu)
Nasledujúci príspevok na stránke: 3 novinky na stránke: e-mailový spravodaj, verzia článku pre tlač a preklad »
Páčil sa vám článok?
Pridajte si ho do záložiek alebo ho zdieľajte cez tlačidlá vyššie.