Čítate: Čo je guerilla marketing?

2

Nekonvenčná marketingová kampaň, ktorej účelom je dosiahnutie maximálneho efektu z minima zdrojov.
Jay Conrad Levinson*

S ľuďmi sa často bavím o rôznych spôsoboch propagácie. Keď príde reč na reklamu v rádiu, v televízii alebo v novinách, každý vie, o čo sa jedná. Akonáhle začneme však hovoriť o blogoch, kontextovej reklame alebo guerilla marketingu, nie každý je doma. Najviac otázok dostávam práve na posledne spomenuté – guerilla marketingové kampane.

Čo je teda guerilla marketing? Podľa mňa je to inovatívne riešenie reklamy, ktorého cieľom je čo najväčšie rozšírenie posolstva medzi ľudí. Je to úplne odlišný spôsob myslenia a má jednu nevýhodu – nedá sa ľahko opísať. 🙂

Cieľom reklamných kampaní s nálepkou guerilla marketing je čo najväčšie rozšírenie takým spôsobom, aby o tom ľudia sami a radi hovorili čo najväčšiemu množstvu známych, prípadne aby sa o tejto kampani hovorilo v médiách… samozrejme zadarmo!

Pre použitie guerilla stratégií musíte mať pripravený aj klasický marketingový plán, musíte vedieť, čo od reklamy očakávate a musíte získať naozaj dobrý nápad (napríklad od marketingovej agentúry alebo vďaka prečítaniu knihy Guerilla marketing).

Ako poznáte, že ste uspeli v guerilla marketingu?

  1. Vaša kampaň sa buď zjaví na titulnej stránke novín alebo spravodajského portála alebo sa dostanete do hlavných správ v televízii
  2. Začnete predávať viac

Prvý bod je niečo ako reklama zadarmo. Má však oveľa väčší efekt ako tá platená, pretože ľudia sa o vašom riešení chcú dozvedieť viac sami od seba. Kedy si pozeráte sami od seba reklamy??

Tiež si treba uvedomiť, že aj táto publicita sa dá nejako vyčísliť. Napríklad titulná stránka novín môže mať hodnotu 3000 eur ale aj 3 milióny korún. S tým, že vám ju za normálnych okolností nikto nepredá…

Druhý bod je logické vyústenie každej dobrej marketingovej kampane – predáte viac.

Príklady guerilla marketingu

Najlepšie sa vysvetľuje na príkladoch. Preto ich zopár uvádzam:

Máte WiFi vo vašej reštaurácii? Jedna holandská spoločnosť si nechala patentovať rôzne názvy WiFi sietí, ktoré vám môžu priamo predstaviť menu alebo niečo ponúknuť. Pri pripájaní sa s laptopom alebo iPadom tam môžete nájsť namiesto klasického názvu siete nápisy ako:

  • DnesEspressoZaPolovicu
  • Mnam-SlivkovyKolacikLenZa59Centov
  • DajteSiKavuMoccaAPracujteDlhsie

Je to praktické riešenie zadarmo, ktoré môžete uviesť do praxe už dnes a môžete tým len získať.

Ďalší príklad guerilla marketingu je, keď pred poisťovňou nájdete v piatok 13. porozbíjané kvetináče – samozrejme to núti človeka pozrieť sa, odkiaľ tie kvetináče popadali a čo tam neuvidia 🙂

Jedným zo známejších príkladov je česká kampaň na mobilného operátora. Ten v noci poprilepoval parohy na billboardy ostatným mobilným operátorom a vo svojej reklame použil slogan “žiadne falošné soby”. Publicita, ktorú tak získal niekoľkonásobne presiahla náklady na výrobu všetkých týchto reklám.

Aký “guerilla” nápad máte vy?

Ja by som napríklad mohol porozhadzovať po mestách ananásové sovy (ako hore na obrázku) s odkazom na moju stránku 😉

*Jay Conrad Levinson pôsobil ako viceprezident reklamnej agentúry Walter Thompson v Spojených štátoch a ako kreatívny riaditeľ reklamnej agentúry Leo Burnett Advertising Europe. Tiež prednášal na tému guerrilla marketing viac ako desať rokov na University of California v Berkeley. Bol prvý, kto prišiel s teoretickým opisom pojmu guerrilla marketing spolu s množstvom užitočných príkladov.

Môžete si tiež hneď teraz

(Obrázok od clry2)

Zdieľajte radosť:

« Predchádzajúci príspevok na stránke:

Nasledujúci príspevok na stránke: »

Páčil sa vám článok?
Pridajte si ho do záložiek alebo ho zdieľajte cez tlačidlá vyššie.

Prihlásiť sa k odberu RSS kanála s kompletnými príspevkami Patríte k nadšencom RSS? Prihláste sa zdarma k odberu cez RSS. Príspevky sú zasielané v úplnom znení!
(Prosím vysvetlite mi, čo je to RSS.)

Verzia pre tlač Verzia pre tlač

Pekné komentáre (2)

Je to zaujmavé, nepoznal som tento druh marketingu a pritom ma napadlo to isté – uskutočniť niečo nekonvenčné, nevídané o čom sa bude rozprávať a v konečnom dôsledku to bude reklama na určitý produkt alebo webstránku.
Ako napr.: http://www.youtube.com/watch?v=Oe3St1GgoHQ nakoniec sa zistilo, že je to podvrh a reklama na Hi Tec produkty. Kopec ľudí to dokonca skúšalo s vierou, že je to možné.
Kto vie, možno je na svete pár ľudí čo to dokáže, lebo najprv nevedeli, že je to nemožné. 😯

Reaguj na tento komentár

@Jakub Patka: 11 miliónov videní ❓ Niekomu sa teda guerilla podarila celkom pekne.

Otázne je, či to aj niečo nakoniec predalo 😎

Reaguj na tento komentár

Pridajte pekný komentár

» RSS kanál komentárov tohto príspevku

CommentLuv badge

Návod na marketing a blog?

Zadajte email nižšie a pošlem vám video o rozmýšľaní naruby a 2 návody k blogu a webu:

.

Návod na blog zadarmo »