- rozhladna.sk - http://www.rozhladna.sk -

Klamete sami sebe o MLM sieťach?

Tento príspevok patrí do série: O MLM. Je 1. časťou z 4
Koniec obsahu série; prečítajte si príspevok:

Do napísania tejto série som išiel s otvorenou mysľou toho, že detailne preskúmam dostupné fakty, pretože ma jeden klient požiadal o vyjadrenie toho, či má svoj produkt distribuovať cez MLM. Chcel som si zistiť čo najviac dostupných faktov pred tým, než sa finálne vyjadrím. Čo som zistil, uvádzam v tejto sérii článkov. Na mysli som vždy mal moje pravidlá o najväčšej šanci na úspech.

Multi-level marketing (preložené doslova: viacúrovňový marketing, ďalej len MLM). Každý sa už stretol s týmto pojmom. Ak ho počujete prvýkrát, tak gratulujem.

Firmy, ktoré sa snažia svoje výrobky a služby predávať týmto systémom sa množia ako huby po daždi. Agitácia, aby ste sa pridali, sa množia jedna za druhou: „Už ste v tamtom systéme, tak to budete milovať aj tento!“

Tieto systémy vznikli ako snaha využiť niečo nelegálne a škodlivé („pyramídové hry“) na „dobrý účel“. Ako sa to podarilo? To si budete môcť zhodnotiť počas čítania tejto série.

Aby sme pochopili, z čoho MLM systémy vychádzali, dovoľte mi predstaviť najskôr nelegálne systémy.

Pyramídové hry sú nelegálny model podnikania, kedy sa človek na vrchu pyramídy snaží prilákať ďalších členov, aby z registračného poplatku získal províziu. Za celým systémom sa neskrýva žiaden iný, funkčný model zarábania. Celý vtip je v tom, že systém potrebuje stále nových a nových ľudí. Ak by mal každý člen priviesť 6 nových ľudí, aby dostal províziu, tak na 10. „úrovni“ by v systéme muselo byť zapojených viac ako 10 miliónov ľudí, aby systém ešte fungoval. Na 13. úroveň sa nikdy nedostane, pretože tento systém by potreboval 13 miliárd ľudí, čo je dvakrát viac ako obyvateľov Zeme…

Ďalšou variantou nelegálneho modelu je Ponziho schéma, kde sú, narozdiel od predchádzajúcej varianty, vyplácané “zisky z investovania”. Do Ponziho hry sa teda môže jeden človek zapojiť aj viackrát, čo odďaľuje krach tohto systému. Pri Ponziho schéme hľadá nových ľudí prevádzkovateľ. (U pyramídových hier hľadajú nových ľudí samotní investori.)

Ponziho schéma je pomenovaná podľa Carla Ponziho. Ten touto technikou v rokoch 1919 a 1920 vylákal od asi 40 000 ľudí sumu 15 miliónov dolárov.

No a na záver je tu legálny spôsob zarábania s názvom MLM systém, ktorý sa veľmi podobá horeuvedeným. Rozdiel je v tom, že MLM má reálne produkty a služby, ktoré predávajú jednotliví distribútori (podnikatelia, väčšinou malí živnostníci). Tí majú často prístup priamo k výrobcovi a skracuje sa tak predajný (distribučný) reťazec.

Tieto spoločnosti vytvárajú dojem, že toto je „hudba budúcnosti“. Toto je model, ktorý práve dnes získava na popularite. Rastie jeho popularita, legitímnosť a niektorí dokonca tvrdia, že „v budúcnosti MLM nahradí všetky ostatné formy marketingu a predaja“. Tieto systémy fungujú od roku 1920. Dnes (po asi 100 rokoch) sa cez ne predáva menej ako 0,3 % produktov a služieb (zdroj) a preto som maximálne skeptický k tvrdeniam o „hudbe budúcnosti“. Napriek tomu veľa ľudí verí ilúzii, že každý, kto bude naplno veriť takémuto systému, môže byť úspešný alebo dokonca, že všetci sa raz stanú MLM distribútori…

S MLM systémami mám osobné skúsenosti, mám k dispozícii nejaké dáta a na konzultáciách sa s ľuďmi občas bavím o tom, ako nakopnúť ich MLM biznis. A to aj napriek tomu, že doteraz sa naplno venovali na internete budovaniu niečoho úplne iného, čo malo podľa mňa všetky predpoklady stať sa oveľa, OVEĽA úspešnejšie ako hocaký MLM…

Často vídavam, že multi-level marketing je prevádzkovaný ako podvod na „distribútora produktov“. Hlavnou náplňou práce distribútora sa tak stáva zháňanie nových distribútorov namiesto reálneho predaja. Všetci sa spoliehajú na to, že budú „žiť“ z toho, čo im „sieť“ prinesie. Nikto však do toho nejde s nadšením pre predaj samotný.

V princípe sa MLM siete snažia distribútorovi nahovoriť, že potenciál jeho príjmu je „neobmedzený“ a predvídajú vo svojom dobre vyzerajúcom biznis pláne také rozšírenie produktov, že je to až neuskutočniteľné. Pravdepodobnosť realizácie tohto plánu sa dá prirovnať k tomu, že si na dnes večer naplánujete pozorovanie UFO v lese a ono tam naozaj pristane…

Z finančného hľadiska sú šance, že jednotlivec dosiahne úspech, oveľa horšie ako je pravdepodobnosť výhry v kasíne.

Celé MLM bolo zlegalizované na základe dobrého fungovania jednej jedinej spoločnosti. (Už ste počuli niečo také, že: „Výnimka potvrdzuje pravidlo“?!?) Bežná prax je ale ignorovať pravidlá, na ktorých tieto systémy stoja. Nedostatok legislatívy a dohľadu umožňuje týmto systémom prežívať po celom svete i naďalej.

MLM nie je jasne definované a kontrolované tak, ako sú napríklad franšízy. MLM si môže prakticky založiť a prevádzkovať ktokoľvek. Samozrejme, že v závislosti od odvetvia, môžete potrebovať povolenie od iného úradu k vašej práci, ale to potrebujete i bez MLM.

Do dnes sa napríklad na Slovensku nepodarilo cez zákony povedať, že skrachované nebankové subjekty používali nelegálne schémy. Pretože nie som právnik, nemôžem tvrdiť, že máme nedostatočnú legislatívu, ale je to možné. Inak by boli tieto nelegálne schémy odhaľované okamžite a netrvalo by to tak dlho, že niekoľko (desiatok) rokov po krachu „nebankoviek“ stále presne nevieme, na základe akého zákona sa niečoho dopustili.

Ľudia navyknutí podnikať týmto systémom sa väčšinou aj tak nedajú nijako zastaviť. Akonáhle zavrú jednu spoločnosť, otvoria druhú a dej sa opakuje.

Ekonomická charakteristika MLM systémov

Jadro podnikania – osobný predaj – je tu v priamom rozpore s modernými trendami predaja. Nimi sú masová komunikácia, nízkonákladová distribúcia a nákupné kanály preferované zákazníkmi. Predajná aktivita je v skutočnosti väčšinou iba zámienka skutočného jadra podnikania. Ním je získavanie nových ľudí do pyramídových organizácií, ktoré sľubujú exponenciálny rast príjmov.

Tak, ako vo všetkých pyramídových hrách, príjmy ľudí „hore“ a celých týchto spoločností plynú z neustáleho naberania nových investorov „dole“. Z povrchného pohľadu nezasvätenca môžu tieto systémy vyzerať ako lákavé, pretože čísla ukazujú firmu v zisku, ďalej úspešných majetných ľudí na vrchu celého systému a dokonca aj biznis model môže vyzerať dobre. (Takto mimochodom vyzerajú aj všetky pyramídové hry pred tým, než sa zrútia.)

Klamný marketing, ktorý obratne stavia na osobných alebo sociálnych potrebách človeka, na  kultúre alebo na „tradíciách“, prispieva k rastu siete – namiesto toho, aby boli napĺňané potreby jednotlivcov. Zavádzajúci marketing je často udržiavaný tým, že chýba odborné zhodnotenie alebo prešetrenie uznávanými médiami. Dôsledkom toho je populárna dezilúzia, že MLM je životaschopný model investovania alebo dobrá kariérna voľba pre každého. Tiež dezilúzia toho, že pravdepodobnosť finančného úspechu je porovnateľná alebo lepšia (!) ako v iných modeloch podnikania, zamestnania alebo obchodovania.

Cieľovou skupinou sa tak nestáva všeobecná verejnosť, ale skôr nádejní investori. Trh pre týchto investorov sa extrémne nafukuje v časoch ekonomických zmien, globalizácie a v časoch nezamestnanosti. Sľuby rýchlej a ľahkej finančnej slobody a klamlivé spájanie bohatstva s maximálnym šťastím tiež pôsobia na týchto „investorov“. Rast MLM sa tak nedeje cez predaje produktov zákazníkom, ale cez získavanie nádejných distribútorov/investorov. Skutočné produkty nie sú vitamíny, mastičky, finančné služby alebo parfémy. Skutočnými produktami sú kariérne plány, možnosti budovania siete a spôsoby povyšovania distribútorov. Tieto možnosti sú opäť klamlivo predstavované ako vysokozárobkové, s minimálnou investíciou času alebo peňazí a s rýchlym úspechom.

Slovo „klamstvo“ vás možno provokuje, ale je žiaľ na dennom poriadku u týchto typov spoločností. Každý, kto sa účastní MLM systému, kde sa niečo predáva, si podvedome klame. Ľudia na vrchu pyramídy väčšinou vedome klamú ostatným. Zavádzanie je v tomto druhu podnikania nevyhnutné a je v marketingu týchto spoločností prvoradé.

Nabudúce sa pozrieme na pravdy a nepravdy, s ktorými sa stretnete v MLM sieťach.

Chcete si stiahnuť celú sériu na cesty alebo do čítačky ako PDF? Kliknite nižšie.

Ak chcete byť úspešní, odporúčam vám začať podnikať v niečom „reálnom“. Predávajte vaše produkty alebo služby. Bill Gates zbohatol predajom operačného systému a súvisiacich vecí bez použitia MLM. Carlos Slim Helú, dnes najbohatší človek sveta, predáva paušály k mobilom, tiež bez MLM. Najbohatší majitelia MLM sietí sa nikdy nedostali do rebríčka top 100 najmajetnejších ľudí sveta, nehovoriac o distribútoroch…

Ak sa budete účastniť diskusie, napíšte prosím, aké skúsenosti máte a s koľkými MLM sieťami. Moje skúsenosti pochádzajú z toho, že som bol v minulosti členom takýchto organizácií a v poslednej dobe som aj konzultoval pre ľudí z MLM organizácií. Preto mám stále reálny a aktuálny pohľad na súvislosti.

Navigácia vrámci tejto série: - Mýtus: Cez MLM sa dá zarobiť »
Zdieľajte radosť: