Čítate: Ste výnimočný podnikateľ alebo len obyčajný majiteľ firmy?

6

 Je zarážajúce, že až 95 % majiteľov malých firiem fungujú iba ako majitelia. Nie ako podnikatelia.

Aký je medzi nimi rozdiel?

Ak máte firmu, ktorá je ďalšou v rade „to robím aj ja“ a ste zameraní na produkty, potom sú vaše dni spočítané. Pokiaľ radikálne nezmeníte kto a čo ste, vaše podnikanie bude čoskoro „chodiacou mŕtvolou“.

Tento príspevok tu nie je na to, aby niekoho vystrašil. Mal by vás skôr ochrániť, povzbudiť a znovu naštartovať váš rebríček hodnôt. Tento príspevok by vám mal pomôcť zmeniť sa. Mal by vám pomôcť opustiť zatratený svet majiteľov firiem. Mal by vám pomôcť zmeniť sa a prejsť do dynamického sveta podnikateľov, do sveta plného energie, do sveta hľadajúceho nové možnosti.

Rozdiel medzi týmito dvoma svetmi je gigantický. Majiteľ je niekto, kto nepridáva do odvetvia, v ktorom pôsobí, žiadnu hodnotu.

Príkladom môže byť obchod na predaj bagety, zmrzliny alebo varenej kukurice… Pravdepodobne robí len to isté, čo väčšina iných podobných obchodov. Neprináša na trh žiadnu reálnu hodnotu.

Majiteľ samozrejme zarába vtedy, keď si trh žiada jeho výrobky, ale v princípe je zážitok z použitia takejto služby nulový.

Väčšina majiteľov nemení základný koncept fungovania trhu. Nenájdeme tu žiadne inovácie v produktoch, službách alebo v modele fungovania. Je to jednoducho „ďalší obchod s bagetami“.

Na strane druhej je podnikateľ. Vlastní firmu a je oddaný myšlienke neustále inovovať. Inovovať spôsob podnikania. Inovovať to, čo ponúka. Inovuje zážitok zákazníka. Spôsob, ktorým ponúka a dodáva svoje služby. Inovuje samotný produkt.

Majiteľ jednoducho robí to, čo robí milión ďalších majiteľov. Nesnaží sa uspokojiť, nesnaží sa vytvoriť zážitok, ani nových zákazníkov. Všetko, čo robí majiteľ je to, že dúfa, že sa mu podarí predávať alternatívu k niečomu existujúcemu alebo predávať niečo veľmi podobné tomu, čo už existuje.

Podnikateľ vytvára niečo nové. Nové zážitky, nové skúsenosti, nové zadosťučinenia, nové definície toho, čo robí. Podnikatelia vytvárajú niečo iné – viac vzrušujúce, viac uspokojujúce, viac žiadúce alebo hodnotnejšie pre ľudí.

Podnikateľ mení alebo pretvára hodnoty. Podnikateľ sa sústredí na zmenu základných modelov a kategórií. Hľadá cesty, ako zlepšiť, znovu definovať produkty, služby a postupy. Čo je asi najdôležitejšie – podnikateľ má skutočne pozitívny vplyv na jeho trh.

Je oddaný tomu, aby „menil pravidlá hry“. Je skutočný inovátor, ktorý znásobuje pozitíva, zlepšuje zážitky a zväčšuje výhody pre zákazníka. Všetko, čo robí, robí preto, aby z toho mal výhodu zákazník.

Pozrite sa na to, čo vás čaká tento rok. Spýtajte sa sami seba otázku:

„Cucám“ zo zákazníkov nehanebne peniaze alebo skutočne prinášam nejakú inovatívnu hodnotu? Som ‚násobiteľ‘ alebo ‚zmenšovateľ‘?

Mám skutočne pozitívny prínos? Alebo to nestojí za nič?

Ak neviete odpovedať, potom neprinášate nič inovatívne alebo zmysluplné. Pravdepodobne nemáte žiaden pozitívny vplyv.

Aký je najväčší rozdiel medzi tvorcom hodnôt a „komerčným cucačom“? Jeden robí veci preto, že majú zmysel a majú pozitívny dopad na ľudí. Druhý je motivovaný ziskom.

V dnešnom svete je zisk vedľajší produkt toho, ako veľmi zákazníkovi zlepšíte život.

Skutočný podnikateľ nepotrebuje žiadne záruky. Jednoducho dychtí po príležitostiach. Prekážky používa ako palivo na ceste k úspechu. Výzvy používa ako konkurenčnú výhodu.

Neexistuje tak stagnácia. Buď vaša firma rastie alebo upadá. Rast môže byť ale aj čistá ilúzia: Firme môže vzrásť obrat a zisk (krátkodobo), ale z dlhodobého hľadiska môže strácať význam.

Ten podnikateľ, ktorý neinovuje, ten starne, zmenšuje sa, zápasí, stagnuje, dusí sa a umiera.

Je podnikanie niečo bežné, automatické a prirodzene sa dostáva niekoľkým šťastlivcom? Nie. Je to náročná a nepretržitá práca… ale čo nie je, však?

Ak ste majiteľom, potrebujete sa stať podnikateľom. Potrebujete sa „znovu narodiť“.

V ďalšej časti dostanete návod, ako na to.

(Obrázok od John Loo)

Zdieľajte radosť:

« Predchádzajúci príspevok na stránke:

Páčil sa vám článok?
Pridajte si ho do záložiek alebo ho zdieľajte cez tlačidlá vyššie.

Verzia pre tlač Verzia pre tlač

Pekné komentáre (6)

Srdečne zdravím,
ja osobne si myslím že tento konkrétny blog je naozaj úžasný a veľmi veľa dobrého prinášajúci. Nech je na ňom napísané čokoľvek,naozaj zaujme každého či už menej, alebo viac, ale každého a o to u ide…skvelá práca a dúfam, že aj pláca 😉
Len tak ďalej Martin, zo srdca želám len to najlepšie nie len v pracovnom, ale i v osobnom živote.
S pozdravom Vladimír Hrončok, Topoľčany

Reaguj na tento komentár

Zdravím Vás,
veľmi ma teší, že som objavila ďalšieho človeka, ktorý zmýšľa podobne ako ja. Od začiatku podnikania (čo je cca 2 a pol roka) sa riadim tým, že v prvom rade musí byť spokojný zákazníka a peniaze od neho si musím naozaj zaslúžiť. Ďakujem za článok… 🙂

Reaguj na tento komentár

@Vladimír Hrončok: Ďakujem za prianie 🙂

@Olga Bazalová: Áno, súhlasím. Musí v tom byť rovnováha. Predávajúci musí prinášať kvalitné hodnoty a kupujúci v tom prípade dostatok financií 😀

Reaguj na tento komentár

Srdečne ďakujem za ROZHLADNU, ktorá mi naozaj veľmi pomáha sa rozhliadať a meniť v podnikaní moju pozíciu tak, aby som vytvárala pridanú hodnotu (aj doteraz to bolo tak, ale bez profesionálneho vedenia). Martina beriem ako svojho učiteľa na ceste blogerky.
Skvelá práca, Martin, naozaj.
K narodeninám želám veľa zdravia, šťastia, harmónie, vnútornej pohody a kopec pridanej hodnoty.
S pozdravom Lunarka

Reaguj na tento komentár

Ahoj Martin,

najviac sa mi páči tvoja myšlienka, že zisk je len vedľajší produkt. A súhlasím s ňou, pretože zisk dokáže dlhodobo generovať len firma, ktorá má reálny záujem o svojich zákazníkov a nie o svoj profit.

Myslím, že tak ako vo všetok inom aj v podnikaní platí, že schopnosť odlíšiť sa, odhodlanosť a ochota tvrdo pracovať umožnia človeku uspieť v hocičom si zaumieni.

Reaguj na tento komentár

Ďakujem za video. Rady k vylepšeniu webovej stránky som si vzala k srdcu, idem svoju vylepšiť.

Reaguj na tento komentár

Pridajte pekný komentár

» RSS kanál komentárov tohto príspevku

CommentLuv badge

Prečo sú kľúčové hodnoty dôležitejšie ako misia, vízia alebo firemné ciele?
Stiahnite si dokument s viac ako 160 hodnotami. Zadajte email nižšie a pošlem vám dokument, ktorý som vytvoril:

.

160 námetov na kľúčové hodnoty »