Čítate: Prečo firmy používajú MLM systém?
11
Stratégia vymedzuje územie, na ktorom sa firma snaží byť jedinečná.
Michael Eugene Porter
(Hosťovský príspevok o MLM z pohľadu firiem. Článok voľne nadväzuje na sériu o MLM)
MLM je mnohými zatracované a mnohými vynášané do neba. Sú tu 3 hľadiská. Výrobcu, predajcu a spotrebiteľa. Pozrime sa na vec z hľadiska výrobcu. Pre výrobcu je to distribučný kanál, pomocou ktorého predáva svoje výrobky. Nie je celkom bežný a ani štandardný.
Výhodou takejto distribúcie je jej exkluzivita. Teda daný výrobok si buď kúpite prostredníctvom niektorého z ich spolupracovníkov z MLM systému, alebo ho mať nebudete vôbec. Navyše človek zapojený do MLM systému Vám nebude ponúkať konkurenčné výrobky tak, ako sa to deje štandardne v bežnom obchode.
Na kvalite a výnimočnosti výrobkov závisí úspech či neúspech takto riadeného predaja produktov.
Navyše, ak sa jedná o produkty, ktoré sa radia medzi spotrebné, tak je tu pre výrobcu takmer garantovaný opakovaný nákup. Neraz ide napríklad o prostriedky na pranie alebo telovú kozmetiku (antiperspiranty) s výnimočnými vlastnosťami, ktoré iné firmy a ich výrobky nemajú. Pre zákazníka (rozumej ten, čo to používa), ktorý si rovnaký výrobok nikde inde v predajni ani na internete nekúpi, je len jedna možnosť – kúpiť to od niekoho zo siete MLM.
Takéto MLM systémy fungujú na základe odporúčaní konkrétnych ľudí, ktorých poznáte. Vašich priateľov a ich známych. Výrobky majú osobne vyskúšané a sami ich neraz dlhodobo používajú. A to nehovorím o ich odbornom vzdelaní – čo všetko o daných výrobkoch vedia – na toto sú veľmi precízne školení.
Neraz Vám výrobok dajú zadarmo alebo s veľmi výraznou zľavou na vyskúšanie a otestovanie. Ceny takýchto výrobkov sú častokrát vyššie ako iné porovnateľných v danom odvetví.
Z čoho je teda platená celá MLM distribučná sieť? Z toho, že šetria značné náklady na reklamu. A často nemajú žiadne náklady na vymáhanie pohľadávok, pretože celý obchod je postavený na systéme objednávka – platba – dodanie tovaru.
Logistika je väčšinou veľmi dobre prepracovaná a náklady sú porovnateľné s bežnou firmou. Z hľadiska výrobcu všetko, čo sa expeduje, je už vopred zaplatené. A to vždy bol a aj je super benefit.
Navyše výrobca má takto priamo k dispozícii databázu všetkých svojich zákazníkov s ich adresami a mailovými kontaktmi. A bavíme sa o platiacich zákazníkoch. Čo viac si ešte môže želať?
Ak Vás nikto nenúti, aby ste bol aktívny predajca a stačí byť len spotrebiteľ, prečo takéto výrobky nekupovať? Nie je nič zlé na tom, byť v takomto systéme zapojený.
Je na Vás, či sa zapojíte aktívne alebo nie.
Ing. Kazimír Žák je majiteľ spoločnosti SUCCESS CONSULTING. U klientov nachádza skryté rezervy riadenia a chodu firmy. Výsledkom je efektívna a dobre prosperujúca firma. Tipy na skutočne zodpovedných pracovníkov nájdete v článku “Takmer zodpovední”.
PS: Kazimír bude mojim hosťom na webinári v nedeľu. Ak chcete získať pozvánku, prihláste sa do e-mailového spravodajcu stránky…
Ostatným sa páčilo tiež:
« Predchádzajúci príspevok na stránke: Google Plus nemá budúcnosť
Nasledujúci príspevok na stránke: 5 tajných faktorov úspešného e-mail marketingu (video) »
Páčil sa vám článok?
Pridajte si ho do záložiek alebo ho zdieľajte cez tlačidlá vyššie.
S MLM marketingom mám tiež osobné skúsenosti, predávam kozmetiku.
Prvý raz som s týmto stretla asi pred siedmimi rokmi, ale vtedy som si myslela, že je to len o ponúkaní výrobkov pomocou katalógu a táto možnosť ma vôbec neoslovila.
Teraz som sa k danej firma pred pár mesiacmi vrátila znovu, úplnou náhodou. Ale čo chcem povedať je to, že teraz mám inú sponzorku a už teraz vidím aký je veľký rozdiel v predaji čo som robila predtým a čo robím teraz.
Svoj predaj som teraz zamerala na iné ciele a môžem povedať, že ma to viacej baví a dokonca aj viacej zarobím.
Pri týchto marketingoch veľmi záleží aj na distribútoroch, ako svoju prácu vezmú. Ja túto prácu milujem a už teraz si dokážem slušne zarobiť.
Reaguj na tento komentárLucia Čulenová má blog, ktorý naposledy zverejnil: TOP 10 kníh – 32.týždeň
@Lucia Čulenová: Áno, je to o tom milovať prácu a o ľuďoch, ktorí Vás vedú. Ak to budete robiť pre peniaze, ľudia to vycítia a nebudete mať úspech…
Reaguj na tento komentárOno to väčšinou tak funguje, keď má človek rád to čo robí, tak úspech sa dostaví. Samozrejme za predpokladu, že má dobrého sponzora a predáva kvalitné výrobky.
Reaguj na tento komentár@Martin Mažár: Dobrý sponzor + kvalitné výrobky… Žiaľ, často na začiatku podnikania v novom odvetví ťažko odhadnuteľné, pretože u “dobrých sponzorov” zlyhávajú u žien aj 6. zmysly a k výrobkom často nie sú ľahko dostupné porovnania a testy.
Reaguj na tento komentár@Martin Mikláš: Pravda je, že nájsť dobré sponzora môže byť problém. Treba urobiť výberové konanie na sponzora 🙂 alebo hladať na nete. Môžno dobrý sponzor má svoj blog 🙂
Reaguj na tento komentárMartin Mažár má blog, ktorý naposledy zverejnil: Nová možnosť zárobku: Jednoducho a bez kvalifikácie
Výborný pohled na MLM! Ne se vším souhlasím, ale stejně skvělý příspěvěk!
Reaguj na tento komentárNie je to celkom tak , že ceny u produktov prdávaných v MLM sieti su vyššie ako u porovnatelných, produktoch. V štandartnej obchodnej sieti produkt niekedy prejde aj cez troch distributorov a každý si nahodí nejakú maržu a najväčšiu maržu si nahodí maloobchod, preto že má aj najväčšie náklady. A ešte treba ktomu prirátať kolko minie výrobca za reklamu, takže produkty predávané cez MLM musia byť lacnejššie, väčšinou je to ale tak že su omnoho kvalitnejšie ako podobné produkty preto sa zdá byť ich cena vysoká.
Reaguj na tento komentár@Martin Sedlák: áno kvalitnejšie, trafil si do čierneho 🙂 a svišť ich potom balí do alobalu 😀
Reaguj na tento komentárVe své podstatě je všechno založeno na MLM. Když si třeba jdete koupit rohlík do obchodu, také je v tom řetězec provizí od výrobce, překupníka, dopravce a prodejce. Akorát to lidi vnímají jinak. Když spolupracujete přímo s MLM firmou, pak vlastně je to podobné jako když odebíráte zboží od výrobce a sami ho můžete distribuovat dál. Takže všechen obchod je založen na MLM, akorát se to jmenuje jinak a provize se dělí jinak 🙂
Reaguj na tento komentárTomáš Karkoška má blog, ktorý naposledy zverejnil: Kde získávat nové kontakty pro Multi Level Marketing (MLM)?
@Tomáš Karkoška: To, že si kúpim rožok v obchode je podľa mňa veľmi vzdialené systému fungovania MLM, pretože aj v MLM je výrobca (dodávateľ predávajúcej spoločnosti), priekupník (samotná MLM spoločnosť) a dopravca (ako inak by sa to dostalo do skladu/k zákazníkovi?). Naviac v MLM do toho vstupuje ešte niečo: Predajca, predajca, predajca, predajca… Inak by MLM skolabovalo. Prvý „predajca“ je majiteľ MLM, ktorý z toho niečo musí mať. Druhý je riaditeľ site. Potom je tam vedúci skupiny. Na záver novo naverbovaný človek, ktorý konečne predá a prinesie do siete tie peniaze. Existujú samozrejme aj odchýlky (ako viac predajcov alebo menej krokov medzi výrobcom a predajcom). V princípe však v MLM zarábajú na určitej úrovni peniaze ľudia, ktorí nič neprodukujú.
Reaguj na tento komentár@Martin Mikláš:
Ano je to trochu něco jiného toto srovnávat, nicméně výrobek má danou konečnou cenu (tj. cenu kterou zaplatí koneční zákazník) – rozdělí se pouze provize mezi jiný počet lidí. U rohlíků mezi 4 články řetězce, u MLM třeba mezi 10 lidí.
To že se tím přiživuje x lidí, kteří nic nevytváří je pravda, na to nemohu říct nic…
Akorát mám někdy pocit, že firmy co prodávají přes MLM se bojí normální konkurence na trhu a proto musí své produkty vnucovat lidem. Ale záleží jak která firma. 😕
Reaguj na tento komentárTomáš Karkoška má blog, ktorý naposledy zverejnil: Kde získávat nové kontakty pro Multi Level Marketing (MLM)?