Čítate: Recenzia knihy Guerilla marketing, Jay Conrad Levinson

2

Ak neveríte vo váš produkt, alebo ak nie ste konzistentní a dôslední v spôsoboch, ako ho promujete, pravdepodobnosť úspechu sa radikálne znižuje.
Jay Conrad Levnison

Nedávno som písal o tom, čo je guerilla marketing. Ešte pred tým sa mi ako prvému na svete podarilo urobiť interview s autorom českej knihy E-mail marketing. A dnes je tu prvá slovenská recenzia knihy Guerilla marketing. Pustime sa rovno do toho!

Nízkonákladová reklama. Kedy by bola vhodnejšia doba ako v súčasnej ekonomickej situácii?



Jay Conrad Levinson sa dá nazvať pradedom lacnej reklamy pre malé firmy
. Sám Levinson o sebe na svojom webe hovorí ako o "otcovi guerilla marketingu". Jeho knihy sú preložené do 44 jazykov a do dnes sa ich predalo viac ako 21 miliónov kusov.

Knihu Guerilla marketing vidím ako prehľad "gerila" možností, taktík a celkový prehľad sveta marketingu.

Ideálny čitateľ je malý podnikateľ. Guerilla stratégie samozrejme fungujú aj keď ste väčšia firma s väčším marketingovým rozpočtom. Najväčší efekt však zožnú napríklad takí ľudia, čo sedia doma pred svojim počítačom a podnikať ešte len začínajú.

Keď vezmete do ruky 326 stranovú knihu, máte dojem, že sa dozviete všetko o guerilla marketingu. Tento dojem sa vám počas čítania knihy potvrdí. Často sa však autor dostáva oveľa ďalej. Nielen čo do obsahu informácií, ale aj pohľadom na technológie a stratégie budúcnosti.

Napríklad v časti o "nových médiách" a e-médiách získate náhľad na dnešnú realitu. Zároveň sa dozviete aj o veciach, ktoré k nám ešte len prídu. Tam leží skutočný poklad toho, čo môžte spraviť vo vašom podnikaní. Autor tak efektívne otvára dvere do nových a neprebádaných častí online marketingu.

Pretože som o oblasti internetového marketingu počul už trocha viac, tak som mal pri niektorých tipoch pocit, že o každom z nich sa dá napísať samostatná kniha. Autor ich však spomína najmä preto, aby človek vedel, čo ešte môže pridať do svojho marketingového mixu. Zároveň sa snaží čitateľa ochrániť pred nepotrebnými informáciami z pohľadu gerily. Podávané informácie sú však vždy ucelené a majú "hlavu a pätu".

Napriek tomu, že klasické knihy niektorých odvetví v súčasnosti zastarávajú veľmi rýchlo, tak Levinsonove postrehy a idey sú niečím, čo bude mať svoju hodnotu ešte dlhé roky. Ako príklad uvediem platené stránky z mojej obľúbenej časti knihy - o "nových" médiách 🙂

Príklad online marketingovej stratégie

Autor spomína na "spľasnutie internetovej bubliny" v roku 2000. Opisuje stránky, ktoré stály milióny a ktoré sú dnes už len spomienkou. Potom plynulo prechádza na platené stránky a dáva príklad toho, ako sa zníži množstvo ľudí, ktorí stránku vďaka povinným platbám navštevujú a zároveň ako títo ľudia "ľavou zadnou" pokryjú náklady na prevádzku.

Cieľom knihy je vzbudiť záujem o marketing ako celok a objaviť v čitateľovi skryté vlohy na "lacný" - vynaliezavý - guerilla marketing. Ako plus vnímam to, že autor pokračuje často ďaleko za hranice gerila marketingu a ukazuje čitateľovi možnosti využívania celej palety marketingových a reklamných nástrojov.

Áno, kniha neostáva len v rovine marketingu. Hovorí aj o reklame a tiež aj o predaji. Dozviete sa príklady, cez ktoré (na základe marketingového plánu) vytvoríte reklamu, ktorá bude predávať. A zvýšenie predajov je určite jeden z hlavných cieľov nejedného začínajúceho podnikateľa.

Keď zoberieme len útržky z knihy, tak tu nájdeme tipy pre ľudí, ktorí robia prezentácie, tipy pre blogerov (napríklad o RSS alebo e-knihách), tipy pre online marketérov (partnerské programy, SEO) tipy pre copywriterov, obchodných zástupcov a tak ďalej.

Toto jednoducho ukazuje, že marketing ako taký zasahuje do všetkých oblastí života podnikateľa. Od plánovania, cez propagáciu a predaj až po systémy práce.

Budete dobrí v guerilla marketingu?

Toto je asi dvojstránková časť knihy (žiaden preklep - dve stránky - teraz už aspoň viete čo myslím tým, že z niektorých tipov by sa dala napísať samostatná kniha). Autor spolu s psychológom spracovali test, pomocou ktorého zistíte, či sa hodíte na guerillu. Je to 16 otázok, kde sa ohodnotíte. Ak v niečom získate málo bodov, stačí v tej oblasti jednoducho pridať a stanete sa (podľa autorových slov) "skvelým guerilla marketérom".

Guerilla marketing zahŕňa rozpoznávanie nespočetného množstva možností a využívania každej z týchto možností až do krajností. Dozviete sa napríklad o rozdieloch v komunikácii s vedomím a podvedomím. O tom, ako využívať extrémne agresívny marketing bez hrubostí.

Tiež sú tu praktické tipy. Tipy, ktoré môžete použiť už dnes.

Napríklad: Zistíte, že váš obchod pre ospalcov predávajúci spálňový nábytok potrebuje záznam v zlatých stránkach (to je to, čo používa vaša babička, ktorá nemá Google aby našla niekoho telefónne číslo). Autor sa teda pýta: Mali by ste si zaplatiť záznam v kategórii nábytok, matrace alebo postele? Odpoveď: Budete sa musieť objaviť tam, kde hľadajú vaši zákazníci. A oni hľadajú vo všetkých troch kategóriách.

Ak ste majiteľ firmy, ktorá má rozpočet na veľké médiá, prídete si na svoje v časti o novinách, časopisoch, rádiách, TV a podobnej reklame. "Nemediálna" časť hovorí o vzorkách, seminároch, výstavách a profesionálnom marketingu.

Najlepší tip z knihy?

Kombinácia profíka a profíka je ťažko poraziteľná.

Autor predpokladá, že vy ste profík v tom čo robíte. Keď nájdete profíka v marketingu a dáte sily dokopy, ťažko vás niečo prekoná.

Mám si túto knihu kúpiť?

Ak ste v marketingu perfektní a pravidelne o vás píšu na prvej stránke novín, tak nie. Ak už spájate online, offline a guerilla aktivity automaticky a podvedome, všetky vaše reklamné kampane sú takmer zadarmo a hovorí sa o nich v správach vždy, keď niečo urobíte, tak nie. Ak nemáte predstavivosť a nemáte ani silu robiť tieto taktiky a zároveň nemáte na marketing ani dosť času, tak táto kniha tiež nie je pre vás. Iba by ste boli frustrovaní, že čo všetko vám ešte chýba.

Tradičné marketingové praktiky vyžadujú investíciu peňazí do tohto procesu. Teória guerilla marketingu je, že primárnou investíciou bude čas, energia a predstavivosť.

Ak máte všetky 3 - čas, energiu a predstavivosť - táto investícia sa vám vráti kľudne aj tisíc násobne. Ak vám niečo z toho chýba a používate na to "hlavy" iných profesionálov, táto investícia sa vám vráti päťsto násobne. Ak chcete len vedieť, kam sa bude marketing v blízkej dobe uberať, určite odporúčam nalistovať časť o nových médiách a začať rozmýšľať, ako z toho môžte profitovať vy.

Objednajte si knihu Guerilla marketing už dnes v kníhkupectve MojaKniha.sk a ako novoročné predsavzatie si potom dajte, že sa zlepšíte v marketingu. 😉

Aktualizácia: Súťaž síce skončila, ale dotazník je možné vypĺňať i naďalej. Vyhodnotenie je v ďalšom príspevku.

Zdieľajte radosť:

« Predchádzajúci príspevok na stránke:

Páčil sa vám článok?
Pridajte si ho do záložiek alebo ho zdieľajte cez tlačidlá vyššie.

Prihlásiť sa k odberu RSS kanála s kompletnými príspevkami Patríte k nadšencom RSS? Prihláste sa zdarma k odberu cez RSS. Príspevky sú zasielané v úplnom znení!
(Prosím vysvetlite mi, čo je to RSS.)

Verzia pre tlač Verzia pre tlač

Pekné komentáre (2)

Veľmi pekná recenzia, ale ešte krajšia knižka 😉

Reaguj na tento komentár

@Walter: Ďakujem! Levinson je skvelý v tom, že nezaspal dobu a nebál sa vydať revíziu s časťou o nových médiách. Má naozaj prehľad, ktorý siaha ďaleko za hranice rozhľadu väčšiny dnešných marketérov.

Reaguj na tento komentár

Pridajte pekný komentár

» RSS kanál komentárov tohto príspevku

CommentLuv badge


Návod na marketing a blog?

Zadajte email nižšie a pošlem vám video o rozmýšľaní naruby a 2 návody k blogu a webu:

.

Návod na blog zadarmo »