Čítate: 5 zistení z najlepšej hry roka

1

Na konci roka sa už tradične na internete (a všade inde) zjavujú rôzne rebríčky, hodnotenia, ocenenia za najlepšiu, najrýchlejšiu, najzaujímavejšiu a jednoducho naj-naj vec, program a iné.

Jedným z kopy rebríčkov, na ktorý som natrafil, bol aj zoznam toho naj podľa zamestnancov firmy Apple. Objavila sa tam hra, o ktorej som dovtedy nepočul. Vyhrala ocenenie „najlepšia hra pre iPhone“. Volá sa Tiny Tower (odkaz do Apple App Store).

Okamžite som si ju stiahol a pozrel sa jej „na zúbok“. Čo som zistil z hrania tejto hry a čo môžete použiť pre váš marketing vy?

1. Grafika je vedľajšia


Áno, vidíte dobre. Hra vyzerá ako z 90-tých rokov. Konkrétne sa jedná o veľmi dobre prepracovanú verziu hry SimTower, vydanú v roku 1994.

Nemusíte teda byť žiaden génius, aby ste boli naj.

To isté platí aj u reklamy. Často sa ako najlepšia forma reklamy ukazuje taký reklamný text, ktorý je na nerozoznanie od bežných článkov v časopisoch… Ideálne bez akejkoľvek grafiky 8) (Áno, samozrejme, že bez loga vašej firmy!)

2. Začiatky bývajú „ťažšie“

Na začiatku hry máte pár drobných, s ktorými musíte nakupovať suroviny, ktoré predávate, aby ste získali tých drobných viac a mohli si postaviť vyšší mrakodrap. To je cieľ hry. Môžete si dať cieľ 5, 15 alebo 55 poschodí… a po jeho dosiahnutí? …ho môžete posunúť vyššie 🙂

Na začiatku musíte veľa mikromanažovať (alebo veľmi dlho čakať). V tomto ohľade je to „ťažšie“.

Keď máte 95 ľudí a niektoré poschodie potrebuje človeka, môžete ho zavolať odinakadiaľ. Keď však začínate a máte 5 pracovníkov v troch prevádzkach, ktoré potrebujú dokopy 9 ľudí, je naozaj náročné ich sťahovať do miest, kde sú práve potrební.

Toto sa dá aplikovať ako v hre, tak aj v reálnom živote.

Po čase mikromanažment musí logicky skončiť a dostávame sa ďalej:

3. Väčší cieľ

Po nejakom čase už je totiž dôležité sústrediť sa oveľa viac na celkový obraz než na nejaké jedno poschodie s jedným obchodíkom.

U čohokoľvek, čo začínate robiť, si dajte vyšší cieľ. Často sa stretávam s majiteľmi firiem, ktorí dosiahnu určitú hranicu a nie sú schopní prestať mikromanažovať.

Vieme, že ak 1 človek spraví 100 % práce, tak dvaja spravia už len 180 % a s tromi možno skončíme pri 250 % výkonu. Musíte si povedať – dobre, síce neušetrím, ale zľahčí sa mi veľa vecí, keď nebudem musieť mikromanažovať každý detail a budem sa môcť sústrediť na rast firmy ako celku.

Ak ste doteraz osobne dohliadali na to, akej farby budú stolíky na vašej ďalšej výstave, možno je čas túto činnosť delegovať a sústrediť sa len na to, čo vám prinesie skutočne vynikajúce výsledky.

Dajte si jasný cieľ s tým, čo kedy prestanete mikromanažovať. Napríklad: Ak sa dostanete s obratom firmy nad sto tisíc eur, prestanete sa starať o… ak nad milión eur, prestanete sa starať o tieto veci… (a napíšete si ich!)

4. Konečne chápem staré kórejské príslovie

To hovorí

Kto vie veľa remesiel, ostáva hladný.

Každý obyvateľ má totiž 5 hodnotení. Sú o tom, ako sa v ktorej oblasti vyzná (gastronómia, obchod, kreativita…). Po dlhšom čase som si všimol, že čím viac hodnotení má nejaký obyvateľ lepších, tým častejšie je bez práce. Je to preto, že si ho nechávam „do zálohy“. Keby bolo treba niekde nejakého pracovníka narýchlo prijať. Keď dokončí svoju úlohu, tak takéhoto opäť prepustím, aby som ho mohol prípadne využiť inde.

Tí, čo sú priemerní teda ostávajú na svojich miestach a tí čo sa vyznajú vo veľa remeslách, sú väčšinu času „hladní“…

Pre firmy preto platí: Špecializujte sa!

Nechali by ste si operovať srdce obvodným doktorom, ktorý má veľa všeobecných skúseností? Alebo radšej chirurgom, ktorý sa špecializuje len na operácie srdca? Keď sme zákazníci, tak vždy hľadáme odborníka. Keď sme však v mysli predajcu, snažíme sa predávať všetkým a neuvedomujeme si, že to zákazníkov vôbec neláka…

Čo sa stane, ak ste veľmi úspešný?

5. V určitej fáze sa treba emocionálne „odtrhnúť“, začať robiť radikálne rozhodnutia a veľké kroky vpred

V hre si na začiatku vybudujete napríklad pizzeriu. Ste radi, že vám zarába. Potom zarábate a po čase si postavíte ďalšiu prevádzku.

V reálnom živote kladiete veľký dôraz na každý detail vašej prvej prevádzky. Snažíte sa, aby bola čo najlepšia. V každom najmenšom detaile.

Pokiaľ začnete zariaďovať prevádzku ďalšiu, už viete, ktoré veci majú nulovú dôležitosť a vôbec sa im nemienite venovať a ktoré sú oveľa dôležitejšie než ste si mysleli.

Keď však zariaďujete 55. prevádzku, tak sa často stáva, že máte financie aj na zriadenie 56. a 57. zároveň. Tu už budete mať systémy a procesy a všetko za vás spraví niekto iný. Vy si iba poviete: „Ideme do toho!“

V tomto momente však pre veľa majiteľov prichádza kritický okamih: Je čas obzrieť sa späť na vaše začiatky. Možno zistíte, že 1. prevádzka už v tomto čase nezarába. Napriek tomu, že ste do nej vložili v minulosti celé vaše srdce, v skutočnosti už dávno nastal čas jej ukončenia. Možno tým ukončením bude rekonštrukcia, možno jej úplný koniec.

Keď sa z malej firmy stane veľká, je tiež čas sa sprofesionalizovať. Činnosti, ktoré doteraz robili vaši známi alebo dokonca ľudia z rodiny, budete musieť delegovať na odborníkov vo svojej oblasti.

Často je ťažké rozlúčiť sa s človekom, ktorý bol s vami vo firme 5 alebo 15 rokov. Pokiaľ však existuje na jeho post lepší kandidát, treba urobiť zmenu… najťažie bývajú tieto rozhodnutia pokiaľ musíte „vyhodiť“ syna alebo manželku. Niekedy majiteľ toto rozhodnutie spraviť nedokáže vôbec a firma musí zákonite skončiť.

Pokiaľ si však uvedomíte, že títo ľudia môžu byť pre iných „hnilými jablkami“, nakaziť iných a úplne zničiť vaše celé doterajšie úsilie, idú tieto rozhodnutia oveľa ľahšie. Ak sa dokážete emocionálne odpojiť a spravíte rozhodnutie z rozumu v tejto kritickej chvíľke, akékoľvek ďalšie rozhodnutie k zlepšeniu vecí vo firme už bude len a len jednoduchšie.

BONUS: Nikdy to nekončí


Hra nie je obmedzená. Ak sa rozhodnete skončiť pri 15. poschodí, super. Ak sa rozhodnete hrať do konca života a postaviť 5737 poschodí, tiež dobre.

V živote musíte tiež stále niečo robiť. Často počujem, že dôchodcovia majú menej času ako aktívni ľudia… Čím to je? Jednoducho si zariadili život tak, ako im to vyhovuje najviac.

Vy máte tú možnosť dnes. Zamyslite sa nad tým, čo chcete. Čo chcete robiť do konca života? Čo by ste robili, keby tu neboli žiadne obmedzenia? Ako by vyzeral váš dennodenný život, keby tu neboli žiadne finančné, časové ani iné limity?

Ak sa vám toto podarí aj zrealizovať, budete žiť šťastný, spokojný a naplnený život.

Celkom veľa nápadov z jednej obyčajnej hry… Čo poviete?

Zdieľajte radosť:

« Predchádzajúci príspevok na stránke:

Nasledujúci príspevok na stránke: »

Páčil sa vám článok?
Pridajte si ho do záložiek alebo ho zdieľajte cez tlačidlá vyššie.

Verzia pre tlač Verzia pre tlač

Jeden pekný komentár

Idem si stiahnuť hru 🙂
Martin má blog, ktorý naposledy zverejnil: Detail na volebnú kampaň Smeru z pohľadu marketingu

Reaguj na tento komentár

Pridajte pekný komentár

» RSS kanál komentárov tohto príspevku

CommentLuv badge

Prečo sú kľúčové hodnoty dôležitejšie ako misia, vízia alebo firemné ciele?
Stiahnite si dokument s viac ako 160 hodnotami. Zadajte email nižšie a pošlem vám dokument, ktorý som vytvoril:

.

160 námetov na kľúčové hodnoty »