Čítate: Ako konkrétny je váš cieľ? …a 3 úrovne cieľov…

Tento príspevok patrí do série: Ciele a plánovanie. Je 6. časťou z 8
Koniec obsahu série; prečítajte si príspevok:

Rozdiel medzi snom a cieľom? Termín.

Čo má vyjednávanie s teroristami spoločné s určovaním cieľov a ich dosahovaním?? Viac ako sa na prvý pohľad môže zdať…

Začnime výletom do predpotopnej doby určovania cieľov. Existovalo niečo, čomu sa hovorilo SMART ciele. (Smart znamená po anglicky šikovný.) Ale SMART ciele zrovna šikovné nie sú.

Tu je dôvod:

SMART je vlastne akronym (skratka). S znamená specific = konkrétny, Measurable = merateľný, Achievable = dosiahnuteľný, Realistic = realistický a Time bound = časovo obmedzený.

V skutočnosti vám stačia 2 písmená z akronymu na to, aby nepriamo spĺňali všetky podmienky: Merateľný a časovo obmedzený.

To je všetko. Ak má cieľ tieto dve vlastnosti, ostatné sa „pridružia“.

Čo to má ale spoločné s teroristami?

Jedným z kľúčových postupov pri vyjednávaní s nimi je:

Zahlťte ich procesmi. Potom nemajú čas uvažovať nad svojimi cieľmi.

Možno ste počuli o GTD aplikáciách a princípoch, alebo v našom prípade o určovaní cieľov podľa 5 pravidiel (keď v skutočnosti stačia 2) a podobne. Čo tieto postupy v skutočnosti robia? Namiesto toho, aby sme sa venovali dosahovaniu cieľov, míňame čas na administratívu. Inak povedané: Necháme zo seba robiť teroristov (namiesto vyjednávačov).

V prvej časti sme si dali ciele z viacerých oblastí. Potom sme ich počet redukovali… pri pozeraní filmu. A na záver sme si všetko napísali. Čo teraz?

Zistíme, že tam máme veci ako:

  • schudnem
  • zarobím viac
  • budem cestovať
  • budem mať viac voľna

V tomto momente zoberiete vaše ciele a spravíte ich konkrétne:

Presne si zodpoviete otázky: O koľko schudneš? Do kedy?

Všetky ciele si dajte mimo komfortnej zóny

Viete o tom, že ciele si môžete dať hneď z 3 úrovní?

Prvá úroveň: Pohodlné ciele

Tie sa nachádzajú vnútri zóny komfortu. Takmer na 100 % viete, že na ich dosiahnutie nepotrebujete takmer nič urobiť, nič nové sa naučiť a ani sa nepotrebujete nijako prekonať.

Napríklad: Tento rok ako firma vyrastieme o 7 %. Schudnem 3,5 kg. Zabehnem 1 km.

Jednoducho sú pohodlné. Máte takéto ciele? Presuňte ich o úroveň vyššie…

Druhá úroveň: Zaujímavé ciele

Tieto sa nachádzajú za hranicami zóny komfortu. Na ich dosiahnutie sa potrebujete niečo nové naučiť alebo dosiahnuť. Potrebujete sa prekonať.

Napríklad: Tento rok vyrastieme ako firma 10 násobne. Schudnem 35 kg. Zabehnem polmaratón. To sú ciele, ktoré vás budú motivovať viac a zároveň dosiahnete aj viac… bez ohľadu na to, či sa podarí ich splniť na 100 %.

Tieto ciele sú správne. Keď to však preženiete, dostanete sa na 3. úroveň.

Tretia úroveň: Ciele bludné

Tieto sú síce za hranicou komfortu… ale veľmi ďaleko. Reálne predpoklady na ich dosiahnutie sú malé. Možno také, že ich nikto pred vami nedosiahol. Pravdepodobnosť, že ich dosiahnete zrovna vy, je asi taká, ako keď si poviete, že zajtra o 7:33 ráno vyjdete z domu a pred vás dopadne meteor plný diamantov.

Napríklad: Založíte firmu a behom roka ju dostanete na obrat 300 miliónov € bez toho, že by ste mali predchádzajúce skúsenosti s podnikaním. Pod vodou vydržíte 3 hodiny bez dýchacích prístrojov. Bez trénera sa naučíte, ako zabehnúť maratón každý týždeň, opakovane. Alebo to, že bez konzultantov spravíte behom týždňa vo svojej zabehnutej firme reklamu, ktorá bude 10x výkonnejšia než tá pred ňou.

Pre veľa ľudí sú práve toto bludné ciele. Niečo iné je narásť zo 100 miliónov na 300, keď ste to už v minulosti dokázali a niečo iné je to pre nováčika.

Na blogu si môžete prečítať aj ohľadne toho, z akých oblastí a prečo si dávať ciele »

 

Navigácia vrámci tejto série:« Chyba: Nepíšete si vaše ciele - Postavia vás z postele kedykoľvek? Alebo: Máte dostatočne príťažlivé ciele? »
Zdieľajte radosť:

« Predchádzajúci príspevok na stránke:

Páčil sa vám článok?
Pridajte si ho do záložiek alebo ho zdieľajte cez tlačidlá vyššie.

Prihlásiť sa k odberu RSS kanála s kompletnými príspevkami Patríte k nadšencom RSS? Prihláste sa zdarma k odberu cez RSS. Príspevky sú zasielané v úplnom znení!
(Prosím vysvetlite mi, čo je to RSS.)

Verzia pre tlač Verzia pre tlač

Pridajte pekný komentár

» RSS kanál komentárov tohto príspevku

CommentLuv badge

Návod na marketing a blog?

Zadajte email nižšie a pošlem vám video o rozmýšľaní naruby a 2 návody k blogu a webu:

.

Návod na blog zadarmo »