Čítate: Čo je mikroblogovanie?
6
Technologická zmena je ako sekera v rukách patologického kriminálnika.
Albert Einstein
Krása blogu spočíva v možnosti písať príspevky v ľubovoľnej dĺžke. Môžu obsahovať text, médiá, nájdeme tu kopu odkazov na iné príspevky. Každý príspevok má svoj nadpis a nejaké doplňujúce informácie v záhlaví alebo v päte.
V roku 2005 niekoho napadlo: Čo tak odstrániť všetky rušivé elementy a ponechať len telo príspevku. Bez nadpisu, bez úvodu, bez záveru, jednoducho len jadro veci. A aby nikoho nenapadlo rozpisovať sa na 5 viet, obmedzíme dĺžku. 140 je pekné číslo na obmedzenie množstva písmen v jednom “blogovom príspevku” a aby ste si to predstavili, je to počet znakov v tejto vete.
Čo sa dá takým krátkym príspevkom povedať? Nuž, je toho veľa. Ak používate Facebook, viete, že ľudia tam píšu čo majú na mysli, čo robia alebo čo sa im páči. Keď spočítate písmená, zistíte, že ich je málokedy viac ako 140.
Prečo práve 140 znakov?
Toľko písmen sa totiž zaručene zmestí do jednej SMS aj s informáciou o autorovi.
Najznámejšou je mikroblogovacia služba Twitter. Keď začínala, poskytovala doručovanie týchto krátkych blogových príspevkov na SMS. Dnes je doručovanie na mobily u nás viac-menej raritou, pretože pri 30 miliónoch “tweetov” [čítaj tvítov] denne, by boli náklady veľmi vysoké. Každý tweet sa totiž doručuje všetkým “nasledovníkom”.
Služba Twitter do dnešného dňa nie je zisková. To však nikomu zatiaľ nevadí a najmä služby, ktoré majú miliardové straty sú dnes veľmi populárne. Celosvetovo. Za všetky “mínusové operácie” spomeniem YouTube.
Čo môže taký mikro-príspevok obsahovať?
Od jednoduchých informácií typu “Čo robím?” cez tematické typu “varenie” až po komerčné: “Pozrite, čo na tejto stránke práve pribudlo.”
Obsahom môže byť textová správa, odkaz na inú stránku, obrázok, video alebo podobné.
Odlišnosti od klasických blogov
Mikroblogovacie stránky sa snažia byť jednoduché, umožňujú mať priateľov a vyplniť o sebe nejaké základné informácie. Dá sa povedať, že Facebook má v sebe zabudovanú takúto mikroblogovaciu službu. Áno, je to tá časť, kde píšete vaše príspevky a kde sa zobrazujú príspevky ostatných.
Reálne mikroblogovacie služby typu Twitter však cielia na iných používateľov. Ľudí na Facebooku väčšinou poznáte z reálneho života. To môže byť hlavnou nevýhodou, pretože každý má iné záľuby.
Twitter a podobné služby združujú ľudí, ktorí sa z reálneho života zase nepoznajú, ale majú podobné záľuby. Tak sa “spojíte” len s ľuďmi, ktorí radi surfujú, spievajú alebo varia a vytvoríte komunitu ľudí zameranú na rovnaký cieľ.
Oslovenia sa na Twitteri zapisujú takto @rozhladna.
Gratulujem, ak ste sa dočítali až sem. Patríte totiž k tým asi 2 % ľudí u nás, ktorí vedia, čo je mikroblogovanie a ak ste si aj vyskúšali Twitter… je to úplne super!
Pokračujte na článok 50 tipov pre mikroblogovanie a jeho využitie.
(Obrázok od Jeff Kubina)
Ostatným sa páčilo tiež:
« Predchádzajúci príspevok na stránke: Dnes: Posledná šanca vyplniť veľký dotazník blogovania
Nasledujúci príspevok na stránke: 50 tipov pre mikroblogovanie a jeho využitie »
Páčil sa vám článok?
Pridajte si ho do záložiek alebo ho zdieľajte cez tlačidlá vyššie.
Ahoj, ako vzdy dobry clanok ;)…twitter uz mam viac ako rok a dajak mu neviem prist na chut. Bud s nim neviem pracovat, alebo to chce viac znamych aby sa zapojili do mikroblogovania 🙂
Reaguj na tento komentár@Miro: Ďakujem…
Podľa mňa je tam zatiaľ špecifická skupina ľudí zdieľajúca špecifický obsah, ktorý nie každého “zabaví”.
Twitter je podľa mňa viac o ľuďoch “na rovnakej vlne” ako o známych z reálneho života.
Reaguj na tento komentár@Martin Mikláš: To si vystihol Martin. A pekne napísané.
Reaguj na tento komentárInáč niekde som zazrel článok, že Twitter nemá budúcnosť, čo si o tom myslíš?
Michal má blog, ktorý naposledy zverejnil: Je Doména Zadarmo Dobrý Nápad?
@Michal: To mi pripomína môj článok o Google Plus bez budúcnosti 🙂
Jednoznačne pokiaľ dnes potrebuje človek osloviť veľkú masu, tak sa musí dostať buď na prvú stránku v Google alebo vedieť, ako robiť s Facebookom.
Twitter je ako osie hniezdo – pokiaľ nikoho “nenahneváš”, tak sa mi zdá, že nikto nereaguje.
Pokiaľ “nahneváš”, tak môžeš mať aj 100x viac kliknutí na odkaz z Twitteru ako bežne.
Existujú rôzne cesty, ale na stabilný prísun nových návštevníkov nie je Twitter (ani Facebook) až taká vhodné riešenie.
Na udržiavanie kontaktu a info o tom, že “existuješ”, môže poslúžiť aj Twitter.
Ja ho používam špecificky a stále som vo fáze testovania… Viz článok Moje “čvirikanie” »
Reaguj na tento komentárJa osobne nemusím twitter. Nemám rád tie krátke statusy do ktorých sa musím zmestiť keď chcem niečo napísať. A mám pocit, že viac ľudí tam je kôli tomu, aby boli in, ako preto, že by tam skutočne potrebovali byť. (Ale to je jasné, že nikto nechce byť outsider a v biznise to platí dvojnásobne).
Reaguj na tento komentárMichal má blog, ktorý naposledy zverejnil: Je Doména Zadarmo Dobrý Nápad?
@Michal: Ja tých 140 znakov beriem ako výzvu… lepšie sa vyjadrovať, resp. povedať len to najdôležitejšie…
…a čo sa nezmestí ide na Facebook 🙂
Reaguj na tento komentár