Čítate: Google+ (Google Plus, pôvodne Circles) – nová konkurencia Facebooku?

9

Tento príspevok patrí do série: O Google Plus. Je 1. časťou z 5
Koniec obsahu série; prečítajte si príspevok:

Na konci minulého týždňa Google oficiálne priznal, že chystá novú sociálnu sieť. Je pre ňu ešte miesto?

Aktualizácia zo 14.3.2011: Nové chýry hovoria o názve Google Circles (namiesto pôvodného Google Me). Sieť by mala byť spustená v máji alebo v lete 2011.

Aktualizácia 30.6.2011: Po takmer roku od priznania sa Google sieť predstavuje ako Google+ (Google Plus). Circles sú okruhy ľudí, do ktorých ľudí môžte “chlievikovať”. Napríklad kolegovia, rodina, priatelia z tanečného klubu a podobne. Sparks by mala byť časť, ktorá vám pošle články, ktoré by vás mohli zaujímať. Google to nepredstavuje ako nový vyhľadávač, ale ako nový “zdieľač”. Ďalej je tu Huddle. Slúžiaci na posielanie správ (alebo SMS) vrámci skupín. A tiež Hangouts na videochat. To je Google+

Google už má nejakú históriu so spravovaním sociálnych sietí. V roku 2004 spustil sociálnu sieť Orkut (funkčnosťou prakticky totožná s Facebookom) a vo februári 2010 to bola sieť Google Buzz.

Ani jedna si však nezískala dostatočnú popularitu a Google preto začal vo vodách internetu hľadať ďalší spôsob uplatnenia. Sociálne siete sú Googlom považované za jeden z hlavných pilierov budúceho online sveta. Niet preto divu, že sa chce dostať s nejakou sieťou do popredia. Podľa všetkého to bude tentokrát zábavnou formou.

FarmVille, Mafia Wars alebo Poker. To sú hry spoločnosti Zynga, v ktorej má Google podiel. Akoby to nestačilo – Google vraj jedná s hernými spoločnosťami spadajúcimi pod firmy ako Electronic Arts alebo Disney a vrámci firmy vzniká nová divízia – Google Games. Nová sociálna sieť bude teda zameraná na online hry.

Bude Google+ podobné Facebooku? Sám Google tvrdí, že “svet nepotrebuje ďalšiu kópiu toho istého”. Ľudia čo majú niečo dočinenia so sociálnymi sieťami však tvrdia:

  • na tomto projekte pracuje veľké množstvo ľudí
  • projekt má v rámci Google vysokú prioritu (na rozdiel od druhotriedneho projektu Buzz)
  • výstup má byť kompletná, prvotriedna sieť, ktorá bude Facebooku aspoň podobná
  • Google predpokladal, že rast Facebooku sa spomalí tak rýchlo, ako sa začal a že Facebook z toho nedokáže získať konkurenčnú výhodu voči sieťam od Google. Google sa zmýlil a teraz je skutočne vystrašený

V čom má byť Google+ lepšia?

  • nebudú tu “priatelia”, ale skupiny používateľov. Práca s nimi bude jednoduchšia a jasnejšia ako so zoznamami na Facebooku.
  • bude sa starať o súkromie používateľov, aby získal dôveru
  • možnosť mať viac identít – zdieľanie a komunikácia budú obmedzené na určité množstvo ľudí v rámci skupín. Komunikácia bude viditeľná len v rámci skupiny a nikomu inému.
  • budete jasne vedieť, s kým zdieľate aké informácie
  • možnosť anonymných interakcií (hodnotenie)
  • možnosť byť dostupný len pre určitý okruh ľudí (napríklad viditeľný pre blízke osoby a neviditeľný pre ostatných)
  • bude integrovaný s ostatnými produktami Google (e-mail, dokumenty alebo vyhľadávanie). Napríklad cez Google+ dáte zdieľať pracovný dokument. Ten bude zaindexovaný a pri vyhľadávaní nejakým kolegom zobrazený (ak bude relevantný). Správy bude tiež možné doručiť spôsobom, ktorý človek preferuje (e-mail, SMS, cez sociálnu sieť alebo cez hlasovú službu).
  • možnosť ovplyvňovať vzťahy a to, čo sa komu zobrazí – napríklad môj kolega Jano veľa cestuje. Keď bude niekto hľadať rady o rezervácii letenky alebo o výbere miesta na dovolenku, systém automaticky bude preferovať odporúčania od Jana. Google+ bude obsahovať nástroje pre firmy, aby mohli do takýchto vyhľadávaní zasahovať (niečo ako Google AdWords na steroidoch) 😀

(Zdroj: Quora)

Ešte pripomeniem, že na online spoluprácu Google vydal v máji 2010 produkt Google Wave, z ktorého sa môže poučiť a ktorý mu môže pomôcť s integráciou nástrojov na spoluprácu do Google+.

Google ďalej o sebe prehlasuje, že nehľadí na konkurenciu, ale na používateľa. To už môžeme prakticky posúdiť sami a dnes cez ich najpopulárnejšiu zábavnú stránku na internete – YouTube.

Facebook je však silný protivník, ktorého tlačidlo “Páči sa mi to” sa v poslednej dobe zjavuje čím ďalej tým častejšie a to aj na stránkach spravodajských portálov.

Prečo však Google investuje stovky miliónov dolárov do “zase ďalšej” sociálnej siete? Čo by z toho mohol získať?

Dôvod je jednoduchý: Reklama na internete. To živí Google. Pretože však ľudia trávia čím ďalej tým viac času práve na rôznych sociálnych sieťach, začínajú sa peniaze točiť aj inde. Reklama na Facebooku je totiž Googlu (alebo iným reklamným sieťam) absolútne neprístupná, pretože Facebook si “manažuje” svoju reklamu sám.

Tam, kde tradičné reklamy prestávajú fungovať, treba vymyslieť niečo nové – bude to Google+?

Prihláste sa k odberu e-mailového spravodajcu, aby ste získali videonávod ku Google+. Použite formulár vpravo hore.

(Obrázok od missha)

Navigácia vrámci tejto série: - VIDEO: Ako sa prihlásiť do Google Plus? »
Zdieľajte radosť:

« Predchádzajúci príspevok na stránke:

Nasledujúci príspevok na stránke: »

Páčil sa vám článok?
Pridajte si ho do záložiek alebo ho zdieľajte cez tlačidlá vyššie.

Prihlásiť sa k odberu RSS kanála s kompletnými príspevkami Patríte k nadšencom RSS? Prihláste sa zdarma k odberu cez RSS. Príspevky sú zasielané v úplnom znení!
(Prosím vysvetlite mi, čo je to RSS.)

Verzia pre tlač Verzia pre tlač

Pekné komentáre (9)

Okrem priestoru na reklamu môže získať ešte jednu mocnú zbraň: informácie. Ak bude o danom používateľovi vedieť viac informácií, bude mať možnosť ponúknuť lepšie cielenú reklamu, no najmä relevantnejšie výsledky vyhľadávania. Keď chce Google výraznejšie vylepšiť svoj vyhľadávač a úplne ufujazdiť konkurentom, potrebuje tie informácie ako soľ.
Ján Januška má blog, ktorý naposledy zverejnil: Nie je SEO ako „SEO“

Reaguj na tento komentár

@Ján Januška: Zaujímavý postreh. K tomu, aby získali viac informácií im môže dobre poslúžiť aj ich nový internetový prehliadač Google Chrome, e-maily užívateľov v Gmaile alebo rôzne iné sledovacie nástroje ako Google Analytics alebo YouTube videá na rôznych stránkach. Dobrý námet na článok 😉

Reaguj na tento komentár

Inzerenti sa ale presúvajú na Facebook, a to je ich hlavný problém. Lebo na Facebooku sa dá cieliť podľa rôznych kritérii ako je vek, pohlavie, sociálny status, fanúšikovske skupiny atď.

Veď ak sa človek staňe fanúšikom skupiny “Rád hrám hokej” , tak je veľká pravdepodobnosť, že bude mať záujem o nejakú hokejovú výstroj a práve reklama na ňu sa mu zobrazí, lebo inzerent cielil na fanúšikov práve tej skupiny. A práve toto je neporovnateľná výhoda oproti Google AdWords.

Reaguj na tento komentár

@Valerián Lukačko: Toto je tiež obrovská výhoda Facebooku: Človek si povie, že tú výstroj kupujú len 15-25 roční z miest, takže ich zadá ako cieľovú skupinu a ostatným sa táto “nerelevantná” reklama ani nezobrazí. To sa o Google momentálne nedá povedať, pretože mne sa zjavujú (zatiaľ) aj také reklamy, čo ma nezaujímajú…

Reaguj na tento komentár

Aj keď niekedy to cielenie nie je stopercentné. Občas sa mi na Facebooku stane, že sa mi ukáže reklama po maďarsky 🙂 Ale nie je to nejako často.

Na druhej strane zas ani cielenie Google nie je úplne najhoršie, keď v Gmaili dostávam ponuky týkajúce sa e-mailu a niekedy sa zobrazujú ponuky podľa stránok, ktoré som predtým navštívil, takže je šanca, že ma to zaujme.

Reaguj na tento komentár

@Valerián Lukačko: Dobre vedieť o reklamách v Gmaile… Ja mám takú bannerblindness, že som si tam žiadnu reklamu nikdy nevšimol… no dobre možno všimol, ale ignoroval 😉

Na Facebooku reklamy síce tiež usilovne ignorujem, ale po maďarsky som zatiaľ nevidel nič. Nejako ma diskriminujú 😀

Reaguj na tento komentár

Ja si myslím, že to nebude pre nich žiadna veľká výhra.

Momentálnou výhodou na FB je aj to, že tam neexistuje prakticky žiadna anonymita. (v dnešnej dobe je to už výhoda)

Anonymita v dnešnej dobe znamená, že človek, ktorý potrebuje byť skrytý za nejaký Nick nie je čistý. Niečo tají a nie je dvôveryhodný. (anonymita a úspech sa z internetu pomaly ale isto vytráca)

Naopak keď vám známy poradí, že ten a ten e-shop je skvelý a vidíte skutočné tváre reálnych ľudí, tak to o niečom svädčí.

Ľudia nebudú kupovať na základe reklám, ale na základe odporúčania svojich známych.

Ďalšia sila v FB je že tam neexistuje skoro žiadny flame, žiadne útočenie. Ľudia si nedovolia povedať hocijakú hľúposť. Neútočia, nehádajú sa (ako to výdame pravidelne na rôznych slovenských fórach). Pretože sa nemôžu skryť za nejaký debilný nick. Samozrejme že sa nechcú zhovädiť pred svojimi známimy.

Takže Google len tápe. Nehovorím, že im to nezarobí, ale určite stým neprerazia. To by muselo byť niečo úplne íné. Niečo čo tu ešte nebolo.
Adam Debnar má blog, ktorý naposledy zverejnil: Ako bude vyzerať naša budúcnosť

Reaguj na tento komentár

@Adam Debnar: Ja som pochopil, že budeš môcť anonymne hodnotiť odpovede alebo obsah. Podobne, ako je to dnes na YouTube – máš tam tlačidlo “páči/nepáči sa mi”, ale nikto v podstate nevidí, komu sa čo páčilo… Takže táto forma anonymity áno, v diskusiách asi už nie 🙂

Reaguj na tento komentár

Pokiaľ Facebook niečo neurobí so správnou funkčnosťou základných funkcií ako chat, spam v chate, (ne)odosielanie správ a samovoľné “likeovanie”.. myslím že ľudia budú hľadať postupne alternatívu a Circles bude mať šancu uspieť. Záleží však hlavne na jednoduchosti, bezpečnosti a správnej funkčnosti čo FB z môjho pohľadu stráca..

Čo sa týka anonymity, súhlasím s Adamom, ale ak by to bolo na podobnom princípe ako youtube, tiež to nie je zlý nápad 🙂

Reaguj na tento komentár

Pridajte pekný komentár

» RSS kanál komentárov tohto príspevku

CommentLuv badge

Návod na marketing a blog?

Zadajte email nižšie a pošlem vám video o rozmýšľaní naruby a 2 návody k blogu a webu:

.

Návod na blog zadarmo »