- rozhladna.sk - http://www.rozhladna.sk -

Ako písať a predávať lepšie. Tipy a vtipné prešľapy

Tento príspevok patrí do série: Ako písať a predávať lepšie. Je 1. časťou z 3
Koniec obsahu série; prečítajte si príspevok:

(Nápis v autosalóne) Najlepší spôsob, ako sa opäť dostať na vlastné nohy: Premeškajte splátku za auto.

Máte dve web stránky predávajúce to isté. Rovnaký tovar, rovnaká cena, rovnaké parametre. A predsa jedna extrémne prosperuje a druhá má problém zaplatiť za prevádzku. Na jednu ľudia chodia radi, druhá zapadá prachom. V čom sa líšia? Ak tipujete, že v texte, ktorý “predáva”, máte bod 🙂

Písaný text je pritom všade. Na obale od všetkého, čo používame, v reklame v letákoch a na internete. Text musí slúžiť na pomoc, objasnenie, presvedčenie a, v konečnom dôsledku, na ukázanie produktu. A predsa sa stretávam s ľuďmi, ktorí tento fakt ignorujú.

Z firemných materiálov sa ľudia zase chcú dozvedieť nejakú informáciu. Nezaujíma ich krása a umelecké podanie. Potrebujú vyriešiť svoj problém alebo potrebu.

Neznamená to, že by tento text mal byť “odfláknutý” alebo s chybami. Znamená to, že by slová mali miznúť a význam by mal byť vystupujúci do popredia. Dobrý text si predstavujem ako výklad alebo výlohu môjho obľúbeného hračkárstva: čistá a vyleštená. Prakticky neviditeľná, poskytujúca jasný pohľad na nádherné hračky vo vnútri.

Takže keď sa autori zamerajú na slová, zabúdajú na svoju prácu. Tou je ukázať význam, spojiť sa s potrebou, ovplyvniť alebo presvedčiť. Vzniká tak totálny odpad…

Stratené v preklade

Pred tým, než sa pustíme do detailov, ako sa stať lepším pisateľom, mám tu pár vtipných príkladov zo zahraničia.

Áno, sú to extrémy, avšak presne toto sa stane, keď píšete pre ľudí, o ktorých nič neviete.

Ako predísť faux pas a stať sa lepším?

  1. Zájdite sa pozrieť “do druhého tábora”. Ak ste liberál a píšete pre konzervatívcov, zabudnite na svoj pohľad a vžite sa do iného pohľadu na svet. Je to úplne iné rozmýšľanie.
  2. Vcíťte sa do pocitov a presvedčení vašich čitateľov. Hovorí sa, že človeku neporozumiete, pokiaľ sa neprejdete míľu v jeho topánkach. Staňte sa teda zlodejom topánok! Prechádzajte sa, behajte a utekajte v toľkých topánkach, v koľkých je to len možné. Musíte cítiť to isté, čo cítia vaši čitatelia, aby ste mohli napísať čo vás vzájomne spája.
  3. Zaujímajte sa o všetko a potom ešte o niečo naviac. Ako chcete písať o niečom, ak sa nezaujímate o nové veci? Mali by ste mať “všeobecný prehľad”.
  4. Študujte rýchlo. Ak píšete o viacerých témach, času nazvyš neostáva. Musíte teda “vsať” informácie a porozumieť im veľmi rýchlo. Musíte sa vžiť do role matky na materskej ráno a dôchodcu poobede. Musíte byť stavbár na začiatku týždňa, ortopéd v strede a vrcholový športovec v piatok.
  5. Robte si domáce úlohy. Prečítajte si všetky dostupné materiály, pýtajte sa a nezabudnite si poznačiť všetko dôležité. Ak si myslíte, že už viete všetko o určitej téme, skúmajte bližšie!
  6. Zmeňte text tak, aby zasiahol cieľ. Nemôžete byť fajnovka. Strávite možno dni alebo týždne úpravami, ale ak text neplní svoju úlohu, treba ho poslať do dôchodku. Najlepší pisatelia sú bezohľadní korektori a nemilosrdní revizionisti.
  7. Spamätajte sa z chýb a poučte sa z nich. Chybovať je ľudské. Čo odlišuje dobrých pisateľov od skvelých je, že skvelý sa poučí zo svojich chýb a stane sa ešte viac skvelým 🙂 Iní sa snažia hľadať výhovorky a vyhýbajú sa týmto “trapasom”.

Každý by si mal vytvoriť zoznam otázok, ktoré musí zodpovedať počas komunikácie so svojím potenciálnym zákazníkom. Viem o ľuďoch, ktorí sa počas svojej praxe dopracovali až k 89 otázkam, ktoré by mal ich text zodpovedať. Možno začnete na 10, možno skončíte na 5 otázkach, ktoré chcete potencionálnemu klientovi vašim textom zodpovedať. Nedajte sa odradiť pretože nemáte 89 otázok. Niektorým ich stačí 30. A k nim sa dopracovali za celú kariéru.

Ak však píšte, patríte pravdepodobne k tým inteligentnejším stvoreniam. Využívajte preto svoje dary a dávajte si pozor, aby ste sa nestali ignorantom.

V ďalšej časti prezradím, ako písať a predávať lepšie, keď je vašou cieľovou skupinou úplne každý.

(Obrázok od AskFunny.com)

Navigácia vrámci tejto série: - Ako písať a predávať lepšie, ak mojím zákazníkom môže byť každý »
Zdieľajte radosť: