Nesnažte sa stať človekom úspechu, ale radšej človekom hodnôt.
Albert Einstein
Zaujímali ste sa niekedy, čo obnáša napísanie každotýždenného príspevku pre poloprofesionálneho blogera? Aká je príprava a koľko to trvá mne? Dnes sa podelím o to, kde beriem inšpiráciu a ako sa rozhodujem, o čom písať.
Počas prípravy mám na mysli jedno pravidlo: Každým textom cielim k tomu, aby mal čo najväčšiu hodnotu. Či už to sú zoznamy tipov, rady alebo informácie pre blogerov.
Hľadanie inšpirácie
Odkiaľ je teda inšpirácia? Samozrejme, že čítam aj iné blogy a sledujem správy zo všetkých oblastí. Ak natrafím na blog, ktorý by sa mohol zlepšiť, či už po stránke grafickej alebo obsahovej, napíšem k nemu konkrétne rady. Tak vznikli napríklad príspevky o pravidlách dizajnu pre blogerov alebo Prestaňte byť tým tajomným mužom v komentároch – používajte gravatar.
Ďalšou oblasťou inšpirácie sú pre mňa už fungujúce blogy, vyzerajúce tak, že ešte nenašli svoj jasný smer. Články tam majú skvelý obsah, grafika je na úrovni, funkčnosť stránky je taká ako má byť a dokonca autor píše bez gramatických chýb. Jediný problém je v tom, že každý príspevok sa zameriava na inú cieľovú skupinu.
Osobne som zástanca toho, aby mal každý blog úzku špecializáciu a získaval si tak čitateľov len z tejto jednej oblasti. Pre každý ďalší okruh odporúčam vybrať inú doménu a písať na inom blogu. Rozhladna.sk tak napríklad začiatočníkom pomôže pri výbere názvu domény alebo výbere a umiestnení rôznych prvkov na stránke.
Inšpiráciou sú pre mňa tiež osobné rozhovory s ľuďmi okolo mňa alebo v práci. Snažím sa tu na blogu zodpovedať ich otázky zo života: Čo je to blog? alebo O čom by som tam asi tak písal? Oči mám teda otvorené, uši odokryté a v každodenných situáciách nachádzam niečo, o čom sa dá písať.
Hlavnou a najobsiahlejšou oblasťou sú priamo rady a praktické tipy pre začínajúcich blogerov. Sú to základy, na ktorých sa dá celý blog vystavať. Patria tam napríklad:
- Ako často písať na blog?
- Ako sa pripraviť na “rýchločitateľov”?
- Aké stránky a koľko článkov si mám pripraviť pred spustením blogu?
- Ako spraviť stáleho čitateľa z náhodného návštevníka?
- alebo 10 krokov k úspešným hosťovským príspevkom
Keď dostanem nejaký nápad, urobím si poznámku. Keď ich mám dostatok, začnem na článku s tipmi a radami pracovať.
V pracovnom živote vidím, že blogy sa môžu uplatniť nielen v súkromnej sfére, ale hlavne môžu byť prínosom do firemnej kasičky. Toho sa dotýkam napríklad tu:
- Na čo si mám odpovedať pred spustením firemného blogu?
- Kedy zvoliť hosting zdarma?
- Čo by mal každý vedieť o blogoch (aj v malých firmách)
Pomaličky načínam i ďalšie oblasti. Doteraz to boli úvodné články Ako dlho trvá vybudovanie najlepšieho blogu na svete? alebo SEO od začiatku alebo mám sa na to vykašľať?
Tí z vás, čo čítajú túto stránku pravidelne, vedia, že som fanúšikom systému WordPress. V poslednej dobe sa tak táto stránka angažuje aj v prekladoch modulov pre WordPress.
Z tohto bohatého mixu si každý týždeň vyberiem a preskúmam ďalšiu oblasť. Moja sestra mi k tomuto už po prvých pár článkoch povedala: Človek by neveril, že sa dá o blogoch toľko napísať!
Vytvorenie konceptu
Pred samotným začiatkom práce si urobím zoznam o čom budem písať a kam sa chcem dostať. Niekedy je to na papier, ale väčšinou iba v mysli.
Potom prichádza na rad samotné písanie. Pretože sa zameriavam na články s hlbším obsahom, vznikajú dlhšiu dobu. Výskum mi zaberie niekedy aj 2-3 hodiny týždenne a samotné písanie ďalšie 2-3 hodiny. Časového zloženia môjho blogovacieho týždňa som sa dotkol nedávno v príspevku o plánovaní cieľov blogu.
Ak sa vám zdajú príspevky na tomto blogu vždy rovnako dlhé (alebo krátke), je to preto, že mierim k určitému počtu slov. Ak teda napíšem veľmi dlhý príspevok, rozdelím ho na niekoľko častí a vydávam ich postupne. Ak sa mi zdá byť koncept príliš krátky, leží niekde na serveri (a v zálohách), až pokiaľ mám možnosť nájsť a doplniť dostatok užitočných informácií.
Niekomu sa osvedčil systém ukladania si rôznych súborov s námetmi alebo konceptmi do adresára na počítači. Iní píšu priamo do redakčného systému, aby článok potom už nemuseli upravovať. U mňa je to kombinované.
Pred tým, než som mal vybranú doménu, ukladal som si jednotlivé príspevky na počítači. Za nejaký čas som potom len vylovil hotový článok a vložil na web.
Dnes píšem väčšinu textov priamo cez webové rozhranie. Miestne dokumenty používam už len pre väčšie projekty alebo zložitejšie príspevky.
Po vložení obsahu do systému, prichádza na rad kontrola podľa zoznamu a následné úpravy.
Detaily o tom, čo je v zozname a čo všetko sa ešte udeje pred tým, ako si článok prečítate, som uverejnil v ďalšom diele s názvom Môj tajný zoznam na kontrolu článku pred uverejnením.
(Obrázok od Darwin Bell)
Ostatným sa páčilo tiež:
« Predchádzajúci príspevok na stránke: Prečo končí väčšina blogov? (časť 2.)
Nasledujúci príspevok na stránke: Môj tajný zoznam na kontrolu článku pred uverejnením (2. časť postupu) »
Páčil sa vám článok?
Pridajte si ho do záložiek alebo ho zdieľajte cez tlačidlá vyššie.