Čítate: Môj tajný zoznam na kontrolu článku pred uverejnením (2. časť postupu)

Tento príspevok patrí do série: Pred zverejnením článku na blogu. Je 2. časťou z 2
Koniec obsahu série; prečítajte si príspevok:

Tajný zoznam na kontrolu článku pred uverejnením

Jedno z najhlbších tajomstiev života spočíva v tom, že len to, čo robíme pre druhých, má naozaj cenu.
Lewis Carroll

Minule som sa venoval tomu, kde hľadám inšpiráciu a na aké oblasti sa sústredím pri písaní konceptu. Dnes odhalím postup, ktorý nasledujem pred uverejnením takmer hotového príspevku.

Verím, že tento zoznam zlepší i vaše schopnosti písania. Či už na blogy alebo všeobecne.

Začnem tým, čo môj zoznam neobsahuje. Teraz si asi myslíte, prečo píšem o niečom čo tam nie je, však? Odpoveď je veľmi jednoduchá: Tieto činnosti mám už vžité a robím ich úplne automaticky:

  • kontrola pravopisu a gramatiky – tento bod síce hovorí sám za seba, ale niektoré veci neodhalí ani strojová kontrola: správne písanie čiarok a bodiek, či je v prídavnom mene na konci tvrdé alebo mäkké i a ani správny slovosled. Preto si dávajte pozor a článok si po sebe
  • nahlas prečítajte a predstavte si, že to tak niekomu prednášate. Toto vám pomôže zachytiť komplikované štylistické konštrukcie alebo nesprávny slovosled. Hodí sa nielen ihneď po napísaní, ale aj keď je príspevok
  • odležaný – pretože mám medzi napísaním a uverejnením vždy nejaký čas, snažím sa zabudnúť, čo som písal. Po nejakom čase (pár hodín alebo dní) sa ku konceptu vrátim a zhodnotím jeho prínos, prípadne
  • vyhodím nepotrebné slová, vety a odstavce – niekedy je to naozaj len pár slov, inokedy „letí“ celý odsek. Niekde som čítal, že by bloger mal byť schopný vymazať až 20 % z napísaného textu. Zamyslite sa najmä nad tým, či neopakujete jednu myšlienku viackrát.
  • používam jednu osobu a číslo – minimálne na oslovenie čitateľa. Toto ešte dnes nájdeme na jednom blogu: Ozvi sa mi! Som tu pre Vás!
    Osobne uprednostňujem písanie v 1. osobe množného čísla, ak je to možné. Vytvára to totiž pocit, že sme na jednej lodi. Takisto si vopred zvážme, či je vhodné tykanie.
  • upravujem nadpis a vizuálne kontrolujem dĺžku odsekov – viac som sa tomuto venoval v jednom z minulých príspevkov: 7 pravidiel dizajnu pre blogerov. Najmä na časté odseky nemyslia začínajúci e-pisatelia. Hlavný dôvod? Na internete totiž neplatí, čo sme sa o odsekoch učili v škole. Tu platí: Čím častejšie, tým lepšie!

Toto je zoznam vecí, ktoré tvoria základy môjho blogerského domu. Potom prichádzajú na rad steny: Tento zoznam viem takmer naspamäť, pretože som ho použil už niekoľko stovák ráz. Na začiatku som si však robil poctivo čiarky a kontroloval, či je všetko splnené:

  • úprava permalinku – to jest www odkazu na príspevok. Cielim na čo najkratší (do 65 znakov) a zároveň najvýstižnejší.
  • linky priamo v článku – dopĺňam vždy, keď je to vhodné. Hovorím o tom, ako si plánujem deň? Slová označím a doplním odkaz. Návštevník tak môže pokračovať v ďalšom čítaní bez prerušenia alebo dlhšieho hľadania odkazov niekde inde na stránke.
  • čas uverejnenia – ako som už spomínal, články mám napísané vopred. Preto len vyberiem ďalší, skontrolujem jeho náväznosť a načasujem. Napríklad na pondelok ráno. Otestujem jeho funkčnosť a naplánujem aj odoslanie emailu a zdieľam na sociálnych sieťach.
  • rubrika – je príspevok vo vhodnej rubrike? Má zmysel vytvoriť ďalšiu? Ak áno, koľko tém mi napadá? Ak je to menej ako desať, novú rubriku netvorím. Článok zaraďujem vždy iba do jednej rubriky. Toto pomáha i v „SEO“ (umiestnenie vo vyhľadávačoch).
  • SEO – nijako sa síce netýka úprav samotného článku. Jednoducho vyplním pár polí, čo si myslím, že by sa malo zobrazovať pri odkaze na článok zobrazený v Google. Posledných dvoch bodov som sa už v minulosti dotkol v príspevku SEO od začiatku alebo mám sa na to vykašlať?
  • súvisiace odkazy – vždy na záver vyberiem podľa nejakého kľúča súvisiace články. Robím to ručne a nájdete ich pod názvom: „Ostatným sa páčilo tiež“
  • obrázok – overím si, že ho tam mám. Tiež si overím, či som uviedol odkaz na autora (ak je to nutné) a pridal vhodný popis. Ideálne je, keď obrázok a jeho popis súvisia s obsahom článku.
  • úpravy pre rýchločitateľov – posledný bod môjho zoznamu. Pridal som ho len nedávno. Bolo to na podnet po tom, čo som sa dozvedel, že medzi nami existuje i skupina ľudí nečítajúca každé slovo. Viac sa im venujem tu: Ako sa pripravíte na „rýchločitateľov“?

Ktorý bod by ste si pridali? Ktorý je pre vás nový? Pridajte komentár!

Teraz už poznáte môj tajný recept. Želám vám veľa úspechov pri tvorbe vášho vlastného a pri jeho uplatňovaní v blogovaní. Nabudúce sa pozrieme na veci, ktoré je lepšie vynechať pri dizajnovaní stránok.

Ak vás príspevok zaujal, nezabudnite sa prihlásiť k odberu ďalších alebo hlasovať na vybrali sme sk.

Navigácia vrámci tejto série:« Ako postupujem pri písaní na tento blog? 1. časť: Inšpirácia a zhotovenie konceptu
Zdieľajte radosť:

« Predchádzajúci príspevok na stránke:

Nasledujúci príspevok na stránke: »

Páčil sa vám článok?
Pridajte si ho do záložiek alebo ho zdieľajte cez tlačidlá vyššie.

Prihlásiť sa k odberu RSS kanála s kompletnými príspevkami Patríte k nadšencom RSS? Prihláste sa zdarma k odberu cez RSS. Príspevky sú zasielané v úplnom znení!
(Prosím vysvetlite mi, čo je to RSS.)

Verzia pre tlač Verzia pre tlač

Pridajte pekný komentár

» RSS kanál komentárov tohto príspevku

CommentLuv badge

Prečo sú kľúčové hodnoty dôležitejšie ako misia, vízia alebo firemné ciele?
Stiahnite si dokument s viac ako 160 hodnotami. Zadajte email nižšie a pošlem vám dokument, ktorý som vytvoril:

.

160 námetov na kľúčové hodnoty »