Čítate: 7 pravidiel dizajnu pre blogerov

10

7 pravidiel dizajnu pre blogerov - alebo ako použiť správny font, farbu a ďalšieTento týždeň som sa prešiel po niekoľkých blogoch a o moje postrehy by som sa dnes rád s vami podelil.

Natrafil som na pár stránok používajúcich nečitateľné písmo. Boli to veľmi malé a bledé písmená na tmavom pozadí alebo písané nejakým ozdobným fontom.

Na inom mieste autor nedomyslel grafické detaily, ako napríklad to, že text sa počas posunu dostal na pozadie rovnakej farby ako písmo, takže prakticky odpadla možnosť niečo si prečítať.

Tiež som videl farebne veľmi divoké stránky s veľkým množstvom animácií a čitateľ tak veľmi ľahko prehliadol hľadaný obsah.

Všetci pisatelia by mali vedieť i nejaké základy dizajnu. Tu je preto sedem záležitostí, na ktoré by sme mali pri dizajne blogu pamätať:

  1. Písmo s rôznymi “výstrelkami” (tučné, kurzíva, bledý text na tmavom pozadí a podobne) používajte len na zvýraznenie textu, napríklad pre rýchločitateľov. Všimnite si použitie tučného textu v tomto odstavci. Zvýraznenie som použil len na pár slov – nie viac ako jedna veta. Kurzívu používam tiež len veľmi zriedkavo.
  2. Veľmi malé písmená sú pre veľké množstvo používateľov internetu nečitateľné. Na tejto stránke používam veľké nadpisy, aby bolo hneď na začiatku zrejmé, čo bude nasledovať. V jadre textu mám potom menší font. Je totiž dokázané, že ľudia sa na čítanie menšieho textu sústredia viac. Keď sa však text extrémne zmenší, na veľkosti okolo 8 pixlov, stane sa pre väčšinu ľudí úplne nečitateľný.
  3. Najvýraznejšia farba v písanom slove je takmer vždy čierna. Ľudia chcú často nadpisy červené, žlté alebo modré, aby ich “zvýraznili”. Pokiaľ písmo nie je naozaj extrémne tučné, je to takmer vždy zlý nápad. Zoberte si nejaký časopis a niekde ho otvorte. Čo si všimnete ako prvé? Väčšina ľudí nájde čierny nadpis.
  4. Dostatočne opisný nadpis. Malo by to byť nad 30 znakov pre zmysluplný jednoriadkový text. Dobrý nadpis musí povedať, o čom sa bude v príspevku jednať a mal by obsahovať aj sloveso.
  5. Časté odstavce. Odstavce na internete sú čisto estetický a vizuálny nástroj. Dajte čitateľom veľa voľného miesta na “dýchanie” a čas na oddýchnutie očí – to môže znamenať i nový odstavec každé 2-3 vety. Ak máte možnosť získať kvalitné noviny, zistíte že takýto postup je úplne bežný. (Nájsť u nás kvalitné noviny môže byť však ťažšie než sa zdá…) Čítavosť textu sa dá tiež zvýšiť podnadpismi alebo zoznamami.
  6. Fotky? Použite to najkvalitnejšie, čo sa dá. V tomto roku nie je dôvod používať rozmazané alebo neostré fotografie. Ak nemáte vlastné, opýtajte sa známych alebo napíšte nejakému fotografovi, či môžete použiť jeho tvorbu a uverejniť odkaz na jeho stránku na vašom blogu.
  7. Automatické prehrávanie hudby a videa odporúčam nepoužívať hneď pre viacero dôvodov. Nielenže ten druhý môže mať inú hudobnú “chuť”, ale tiež to míňa megabajty z dátových limitov. Nie všetci majú neobmedzené možnosti prenosu dát a okrem toho to aj spomaľuje načítavanie blogu.
    Pri mojom tohtotýždennom surfovaní som narazil na stránku s 20 zaujímavými podstránkami. Na každej sa spustila tá istá ťahavá pesnička! Mne v pracovni to až tak nevadilo, ale si predstavte mamičku, ktorá má reproduktory zapnuté, vedľa seba spiace dieťa (alebo manžela po nočnej) a s napätím očakáva, čo sa na novej stránke objaví – táto mamička sa k vám už nevráti.

Chcete sa aj vy podeliť s ostatnými o nejaké tipy? Želáte si, aby všetci dodržiavali nejaké iné pravidlo dizajnu? Pridajte ho do diskusie!

Páčil sa vám tento príspevok? Pridajte si stránku do záložiek a príďte si nasledujúci pondelok prečítať ďalší príspevok. Používate radšej RSS? RSS kanál je tiež k dispozícii a obsahuje úplné znenie príspevkov!

Radi vyjadrujete svoj názor v anketách? Zahlasujte za aktuálnu otázku vpravo.

Zdieľajte radosť:

« Predchádzajúci príspevok na stránke:

Nasledujúci príspevok na stránke: »

Páčil sa vám článok?
Pridajte si ho do záložiek alebo ho zdieľajte cez tlačidlá vyššie.

Verzia pre tlač Verzia pre tlač

Pekné komentáre (10)

Presne tak, kvalitná typografia je základ. Ja napríklad používam na webe CMS Drupal, pre množstvo modulov a možností, ktoré poskytuje, ale už nejakú dobu premýšľam o prechode na WordPress, práve kvôli typografii.

Lebo nájsť na Drupale dizajn s poriadnou typografiou je prakticky nemožné – a to som pozeral aj platené profesionálne témy.

Reaguj na tento komentár

Veľmi dôležité, aby bol text na stránke čitateľný a nesplýval s pozadím.

Slále sa mi zdá, že veľa tvorcov stránok ako keby nedbali na tento dôležitý fakt.

Reaguj na tento komentár

Andrej: WordPress by mal byť na tom lepšie ako Drupal takmer vo všetkých ohľadoch. Keď som vyberal CMS, tak WordPress ukazoval niekoľkonásobne viac výsledkov ako akýkoľvek iný CMS. Skús si prehľadať web, či nájdeš pluginy, čo potrebuješ.

Ľudia čo prešli z Drupalu si chvália administráciu, rýchlosť a prívetivosť systému. Problémy bývajú s presmerovaním odkazov. WordPress ich má také prirodzené, zatiaľčo u Teba na stránke vidím čísla.

A mimochodom, uvažoval si už o gravatare?

Jozo: Veľa ľudí si totiž myslí, že na monitore toho druhého sa to zobrazí rovnako. To nemusí byť pravda, pretože každý monitor je inak nastavený a tam sa vyskytne prekvapenie 😉

Reaguj na tento komentár

Osobne by som radil nikdy nepoužívať farebné nadpisy a radšej vždy použiť čierny text. A dávať si pozor na kontrasnosť s pozadím.

Reaguj na tento komentár

Nepoužívať farebné nadpisy? A to už pre čo! Tak schválne som otvoril dva časopisy a čo som našiel? Zelený nadpis, oranžový nadpis, modrý nadpis, zase zelený, zase modrý, biely s modrým pozadím – aha a tu je zelený s oranžovým, červený ..v tomto tuším čierny ani nie je… no ja teda neviem, či ste si niekedy časopis otvorili, ale v každom sú aj farebné nadpisy výrazne viditeľné asi 5x väčšie ako font textu a dokonca umiestnené v strede článku (to s tým síce nesúvisí, ale netreba hneď ukazovať na tlačenú formu písma, ktorá sa aj tak inak číta a používa sa pätkové písmo a blabla to už asi viete), tak nevidím dôvod zakazovať farbu?! Má byť každý blog snáď fádne čiernobiely? Nie. Kľudne používajte farbu do nadpisov podľa seba a ak si nie ste istý, či je kontrast dostatočne veľký, sú na nete rôzne nástroje, ktorými si to overíte. (príklad: http://www.sovavsiti.cz/kontrast/ )
Námatkovo si otvoríme jednu zo stránok z nejakej galérie a ejhľa ružové nadpisy a hnedý font textu 🙂 http://wellmedicated.com/
A takto môžeme pokračovať rad za radom… snáď už viete na čo narážam 😉

“Dostatočne opisný…nad 30 znakov”? Tak to nesúhlasím. Nadpis má byť pútavý, nemusí byť opisný, (skôr by som použil výraz výstižný, ale to už je na polemiku), stačí vyvolať reakciu, ale na to viac ako 30 znakov netreba (podľa vášho odporúčania). Limit min. znakov pre písanie nadpisu do blogu asi sotva odhadnete.

Okrem toho zvýrazňujte skôr hlavné záujmové body resp. body zo zvýšeným dôrazom. (Tak ako to kupodivu máte v odstavci.) Inak som si prečítal narýchlo len: nečitateľné písmo
prehliadol hľadaný obsah
pri dizajne blogu pamätať

Uznajte, že takto preskenovaný text mi dal holé oné a nútil ma prečítať si text, aby som to pochopil.

Na margo fotiek… Kvalitné fotky majú aj 10MB a to mávajú aj tie zatracované videá a hudba 🙄 Takže kvalitné fotky áno, ale rozumne komprimované, orezané atp.

A ešte, vlastne už na to kašlem. No nič, podľa pár prečítaných riadkov sa ešte máte čo učiť a ja tiež takže mizím…

S pozdravom – náhodne okoloidúci Trix.

Reaguj na tento komentár

@Trix: Zdravím Trix,

ďakujem za rozsiahly komentár!

Zaujímalo by ma, ako často boli odstavce v spomínanom časopise. 🙂 Samozrejme, je rozdiel bulvár a zvyšok materiálov.

Námatkovo: Podľa nástroja sovy v síti je ten ružový nadpis s bielym pozadím málo kontrastný 😉

Cieľom tohto príspevku je skôr odhovoriť začínajúcich blogerov od používania napr. ružových nadpisov na červenom pozadí so zeleným textom – znie to nereálne, ale práve kvôli tej stránke som toto napísal ❗

Tento príspevok napríklad vyvolal reakciu a to mám v nadpise len 28 znakov a je bez slovesa! Samozrejme, že sa to nedá zovšeobecniť a pokiaľ máte skúsenosti, viete to odhadnúť.

Ďakujem i za postreh rýchločitateľa a pokúsil som sa o nápravu zvýrazneného textu.

S tým o fotkách úplne súhlasím. Tie na tomto webe sú ostré, jasné a majú iba okolo 50 kB.

Budem sa tešiť na ďalšie postrehy 😉

Reaguj na tento komentár

K bodu číslo 6 by som hádam povedala len toľko, že fotky by mali byť nie len kvalitné, ale mali by mať s textom aj nejaké to prepojenie. Inak mi ich význam dosť uniká.

Napríklad môj prvý dojem z titulky tohto webu bol asi taký, že je to web zameraný na prípravu miešaných nápojov. Dnes sa dajú zohnať veľmi pekné a rôznorodé fotografie zadarmo v nízkom rozlíšení (ktoré ale na zobrazenie na monitore stačí) vo všeliakych fotobankách. Načim nad tým pouvažovať. 😉
.-= Mona má blog, ktorý naposledy zverejnil: Knihy, ktoré čítam =-.

Reaguj na tento komentár

@Roman: Ďakujem! Georgia je v sidebare.

Bol som rozhodnutý pre iný dizajn, ktorý som aj dlhšie upravoval. Tesne pred spustením stránky som sa však rozhodol pre tento a upravujem ho za behu… Ešteže si tu nebol pred mesiacom, keď sa ešte niektoré časti sidebaru zjavovali zeleným písmom 😀

Reaguj na tento komentár

tak trochu offtopic,
…fakt pekny web s prijemnym dizajnom a farbami, iba ta nahustena Georgia (?) mi mierne prekaza. Hladam jednoduchy dizajn na novu stranku a toto ma zaujalo.
pekné.

Reaguj na tento komentár

Hudbu v pozadí naozaj nie.

Ani by som tak neargumentovala mamičkou so spiacim dieťaťom / manželom, tá si môže vypnúť reproduktory (aj keď na to často zabúdam ).
Ale ak ma nejaká stránka zaujme viacerými článkami, naotváram si ich vo vedľajších lištách a potom sa spustí tá istá pesnička x-krát poposúvaná – je to des! Hneď všetko zase zatváram (teda hneď po vypnutí reprákov ).
A to ani nehovorím o tom, ako mi v tej chvíli zmrzne počítač, kým sa to všetko načíta.
Letitia má blog, ktorý naposledy zverejnil: Čo sa deje v chalúpke, keď sa nikto nepozerá?

Reaguj na tento komentár

Pridajte pekný komentár

» RSS kanál komentárov tohto príspevku

CommentLuv badge

Prečo sú kľúčové hodnoty dôležitejšie ako misia, vízia alebo firemné ciele?
Stiahnite si dokument s viac ako 160 hodnotami. Zadajte email nižšie a pošlem vám dokument, ktorý som vytvoril:

.

160 námetov na kľúčové hodnoty »