Čítate: Aké farby zvoliť pre moju stránku?

4

Aké farby zvoliť pre moju stránku?

Život človeka je vyfarbený farbami jeho predstavivosti.
Marcus Aurelius

Po predchádzajúcich častiach máme jasno v teplých, studených a neutrálnych farbách. Dnes tieto vedomosti prevedieme do praxe a zodpovieme otázku: Ako postupovať pri výbere farieb pre stránku?

Možno ste už z predchádzajúcich dielov a výčtu vlastností farieb pochopili, že neexistuje žiadna “absolútne správna” kombinácia. Čo treba mať na mysli pri výbere farieb pre našu prezentáciu?

V prvom rade musíme porozumieť nášmu čitateľovi:

  • Kto to je?
  • Koľko má rokov?
  • Koľko zarába?
  • Pohlavie?

V neposlednom rade sú to „farebné trendy“. Cieľovú skupinu sme si prakticky už vybrali v článku o rozhodnutiach pred spustením blogu. Teraz prichádza na rad zhodnotiť ich odozvu na farby – nie našu odozvu! Ak chceme, aby si nás z nejakého dôvodu vybrali, musí sa im páčiť naša paleta. Existujú všeobecné znaky toho, čo sa ktorej skupine páči.

Triedenie farieb podľa kritérií

Farby si roztriedime podľa nasledovných kritérií:

  1. Vek
  2. Vrstva
  3. Pohlavie
  4. Národnosť
  5. Všeobecné trendy

Vek

Vek je kľúčový faktor a nesmieme ho zanedbávať. Cielime na deti a mládež? Vyberáme medzi jasnými farbami: červená, modrá, zelená alebo žltá.

Ak sú však našou audienciou starší „dospeláci“, tí majú radšej tlmené tmavšie farby spolu s nejakými z neutrálnej skupiny.

Vrstva

Ľudia z nižšej vrstvy majú radi farby, ktoré môžu jednoducho pomenovať: zelená, oranžová, fialová… Vzdelaní ľudia maju radi nejasné farby, ako napríklad azúrová, olivová, lososová alebo ebenová.

Pohlavie

Asi najzrejmejšie triedenie. Muži uprednostnia studené tóny ako zelené alebo modré, zatiaľčo ženy sú na teplé tóny ako červené alebo ružové. Ak je audiencia oboch pohlaví, je ideálne zmiešať nejaké farby z teplej a nejaké zo studenej palety, aby oslovovala obe pohlavia.

Národnosť

Zistite si, ako vplývajú farby na miestnych ľudí, ak vytvárate stránky pre iné národy: Vedeli ste, že biela je v Číne a Japonsku symbolom nešťastia, zatiaľčo pre Európana znamená čistotu? Zelená je tak napríklad v USA spájaná s dolárom a finančnými inštitúciami, čo by napríklad nikoho u nás nenapadlo, keďže bankovky sú viacfarebné.

Trendy

Inak povedané súčasné štýly. Môžu fungovať pre určitý druh stránok. Ak však chceme vystupovať pod pojmami ako stabilita, dlhovekosť alebo trvácnosť, je správna cesta trochu inde: V tomto prípade zvážte tradičné farby, ktoré prežijú beh času.

Pri výbere vhodnej farby sa držte môjho hesla:

Je jedno, či sa tá paleta páči Vám osobne. Hlavne, aby zaujala cieľové publikum!

Praktické tipy

Používajte prirodzené odtiene

Sú viac potešujúce ako ich umelé protiklady. Neprirodzené farby ako jasná zelená, modrá a červená unavujú oči a odháňajú návštevníkov. Tiež si dajte pozor na to, že kombinácia ako červená a žltá vytvárajú dojem kulinárskej stránky.

Vytvorte silný kontrast medzi pozadím a textom

Vyvarujte sa používaniu šedého alebo hnedého textu! Najideálnejšie je použiť čierny text na bielom pozadí. Obrátené farby – bledý text na tmavom pozadí – sa hodia len pre veľmi úzku skupinu stránok, kde netreba čítať dlhé texty. Ak chcete, aby na stránke niečo vystupovalo do popredia, je ideálne vytvoriť čo najväčší kontrast a akékoľvek farebné pozadie je tu úplne nevhodné.

Chcete sa vyhnúť bielemu pozadiu? Efektívnym riešením je bledošedé. Namiesto čierneho sa dá tiež použiť tmavomodré.

3 farby

Táto harmónia je jedným z najdôležitejších kritérií. Vyberte si 3 farby a používajte ich konzistentne v celej svojej prezentácii. Väčšie množstvo môže spôsobiť bolesť očí a ďalej to, že čitateľ prehliadne dôležité časti stránky.

Nezabúdajte na zrakovo postihnutých

Pred pár rokmi som dostal za úlohu zhodnotiť efektivitu jedného prospektu. Do dnes si pamätám, že bol celý postavený na bledozelenej farbe. Zelená je jednou z najhorších volieb pre farebné kombinácie. Sú ľudia, čo nevedia, či je hlavička mojej stránky červenou alebo zelenou farbou – jednoducho tie farby nerozlišujú. Tiež modro-zelené kombinácie nie sú veľkou výhrou pre malú časť obyvateľov. Majte toto na pamäti.

Ďalšiu dôležitú úlohu tu hrá kontrast a správny výber protiľahlých farieb za pomoci farebného kruhu.

Záver

Pokiaľ máme jasno v tom, koho chceme a ako osloviť, určite nebude problém vybrať správnu kombináciu. Nezabúdajme, že akokoľvek sa rozhodneme, bude to mať na návštevníka vplyv. Tým, že vieme, kto je našou cieľovou skupinou a poznáme pôsobenie jednotlivých farieb, sme teraz schopní vybrať také, ktoré budú pôsobiť najlepšie pre našu cieľovú skupinu.

Posledná poznámka: Prakticky každý návštevník používa iný monitor. Či už z hľadiska nastavenia farieb, rozlíšenia alebo kontrastu. Taktiež každá kombinácia prehliadača, operačného systému a iných nastavení má vplyv na to, aká farba sa zobrazí „na druhom konci spojenia“. Je nemožné zaistiť, aby sa farby zobrazovali a tlačili rovnako na každom počítači. Používajte preto dostatočne kontrastné farby. Tak nikoho nezaskočia mierne odchýlky objavujúce sa od počítača k počítaču. Farby na internete by mali byť v súlade s marketingom celej firmy. Vytvoria tak dojem jednotnosti a užívateľ si bude istý, že je na správnej adrese. Súlad tiež pomáha vytvárať dôveru…

Téma farieb je naozaj veľmi široká. Ak sa vyskytnú ďalšie otázky k výberu farieb, môžem sa povenovať napríklad aj farebnému kruhu. Každý z nás sa mu už pravdepodobne venoval na výtvarnej výchove v škole a verím, že väčšina z nás ho už za tú dobu aj zabudla…

O týždeň sa pozrieme na to, prečo odporúčam RSS, keď čitatelia potom vlastne ani nemusia chodiť na môj blog.

(Obrázok od ex.libris)

Zdieľajte radosť:

« Predchádzajúci príspevok na stránke:

Páčil sa vám článok?
Pridajte si ho do záložiek alebo ho zdieľajte cez tlačidlá vyššie.

Verzia pre tlač Verzia pre tlač

Pekné komentáre (4)

Veľmi sa mi páči tento článok, pred každým návrhom farieb si ho prečítam, aby som sa uistil, že som na nič nezabudol.
Veľmi pekne napísané, naozaj 🙂

Reaguj na tento komentár

Ďakujem za pochvalu!

Na vytvorení celej tejto série som pracoval viac ako 8 hodín, tak som rád, že to nevyšlo “nazmar” 😉

Reaguj na tento komentár

Velmi zajímavý článek. Při návrhu webu jsem vždy používal barvy, které se libily mě nebo zadavateli návrhu. Nikdy mě nenapadlo se na to podívat z “druhé strany”.
Díky za inspiraci.

Reaguj na tento komentár

@SeoAgency: Rado sa stalo a dúfam, že to pomôže aj do budúcna 😉

Reaguj na tento komentár

Pridajte pekný komentár

» RSS kanál komentárov tohto príspevku

CommentLuv badge

Prečo sú kľúčové hodnoty dôležitejšie ako misia, vízia alebo firemné ciele?
Stiahnite si dokument s viac ako 160 hodnotami. Zadajte email nižšie a pošlem vám dokument, ktorý som vytvoril:

.

160 námetov na kľúčové hodnoty »