Čítate: Prečo sú kľúčové hodnoty dôležitejšie ako misia, vízia alebo firemné ciele?

Veríme, že je skutočne dôležité prísť s hodnotami, ktorým sa môžete odovzdať. Odovzdaním myslím, že môžete najímať a prepúšťať ľudí na základe nich. Ak ste pripravení to robiť, potom ste na správnej ceste budovania firemnej kultúry, ktorá je v súlade so značkou, ktorú chcete vybudovať.
– Tony Hsieh [šej], generálny riaditeľ Zappos, od roku 1999 vlastní prvý eshop s topánkami, do 2009 prekonali obrat 1 miliardy USD a stali sa dcérskou spoločnosťou Amazonu

V skratke: Kľúčové hodnoty sú dôležitejšie ako ostatné, pretože každý vo firme vie, ako sa zachovať v novej situácii aj bez toho, aby na to existoval predpis.

Firemný domček

Dlhšia verzia: Pred tým, než sa pozrieme na to, čo je od čoho a prečo dôležitejšie, ukážme si usporiadanie jednotlivých častí. Základy tvoria najdôležitejšie veci. Čím ideme vyššie, tým viac sú tie veci viditeľné pre verejnosť.

Začnime odhora.

Vízia


Pomyselnou strechou nášho firemného domčeka je vízia. Slovník hovorí, že vízia je predstava budúcnosti.

Vízia je niečo, čo každý zbadá, keď sa pozrie na vašu firmu. Je to ako letecký pohľad na online mapách.

Vďaka dobrej vízii môžete napríklad ľudí namotivovať na to, aby pre vás pracovali zadarmo. Z tohto pohľadu majú dobré vízie napríklad dobročinné organizácie alebo Greenpeace.

V komerčných firmách sa tiež občas stretávam s výsledkami takejto vízie… Pre dobrú vec sú nadšenci ochotní pomáhať pri organizácii firemných akcií alebo počas nich.

Vízia je vo finále o vás osobne. Je odpoveďou na otázky:

  • Čo chcem dosiahnuť?
  • Aká je „konečná stanica“?
  • Aký významný prínos pre spoločnosť očakávame?

To je vízia.

Aký je zjednodušene cieľ vízie? Motivácia…

Motivuje vás vaša vízia každé ráno vstať z postele a pracovať na dosahovaní vašich cieľov?

Veľkolepý cieľ a jedinečnosť

V tomto momente som načal ciele… a áno, oni sú tiež na pomyselnom vrchole firemnej pyramídy. Práve ciele vychádzajú z vízie.

Na tvorbe cieľov sa okrem vízie podieľajú aj ďalšie 3 faktory:

  • vaša vášeň – odpoveď na otázku: pri ktorej zárobkovej aktivite ste sa v minulosti cítili ako „ryba vo vode“?
  • stratégia; alebo odpoveď na otázku: V čom môžeme byť najlepší? Strategicky je zároveň dôležité vedieť, v čom najlepším byť nemôžete. Tým pádom budete presne vedieť nielen to, ktoré aktivity vás dostanú bližšie k vášmu cieľu. Budete vedieť aj to, ktorým aktivitám sa máte vyhnúť na to, aby ste mali najväčšiu šancu na úspech.
  • ekonomický motor – Aké 1 číslo vám kedykoľvek prezradí, či je vaša firma ešte úspešná?
    • Môže to byť napríklad: Počet nových zákazníkov za obdobie?
    • Priemerná veľkosť objednávky?
    • Počet opakovaných objednávok?
    • Aký dlhý čas ostanú robiť opakované nákupy?
    • Alebo iné číslo?

Ako dnes zistíte váš veľkolepý cieľ? Pre každý z 3 faktorov vyššie si urobte jeden zoznam z vašich minulých skúseností:

  • čo vás v minulosti bavilo alebo nebavilo?
  • čo strategicky zapadalo do vašej vízie?
  • a aj to, ako z merateľného hľadiska spoznáte, že sa približujete k cieľu?

Akonáhle máte tieto 3 zoznamy, rozmýšľajte o tom, v čom ste jedineční. Čo vaša konkurencia nerobí? Čo robia iní horšie? V čom vás nemôžu predbehnúť?

To je základňa jedinečnosti vašej firmy a jej existencie.

Posuňme sa v domčeku ďalej. Všetky ciele stoja na misii.

Misia

Opäť otváram slovník. Hovorí, že misia je úloha, ktorou je niekto poverený.

Ako naznačuje definícia: Misia je niečo, čo sa dá robiť.

Môže sa časom aj meniť. Napríklad pre noviny to môže byť: Dnes chcem mať viac čitateľov ako časopis X. O niekoľko rokov: Byť prvé miesto, kam sa človek obráti, keď bude potrebovať pomôcť v tejto oblasti.

Misia musí byť niečo, čo vie každý vo vašej firme povedať aj o polnoci. Možno ani nevie, že hovorí o misii, ale môže to byť napríklad odpoveď na nasledujúce otázky:

  • Prečo sme tu teraz? Čo robíme dnes?
  • Koho chceme v podnikaní predčiť? Ako kto chceme byť lepším?

Koľko misií, vízií alebo cieľov potrebujeme?

V prvom rade: Ak len začínate pracovať na vašej misii a vízii v tomto momente, kľudne postačí aj jedna fráza, ktorú zavediete do života.

Pokiaľ sa cítite pokročilo, alebo už dokonca víziu alebo misiu vo firme máte, môžete pridať aj druhú. Jednu si ale nechajte viac ako súkromný cieľ (víziu ako váš sen) a druhé šírte verejne (misiu ako to, čo teraz treba vo firme robiť).

Ide o to, že akonáhle začnete ľudí vo firme učiť 2 veci, nebudú vedieť, na ktorú sa majú sústrediť, nezapamätajú si ani jednu a tie 2 medzi sebou budú zápasiť.

Výrok, ktorý vytvoríte pre verejnosť, by mal byť okrem iného krátky. Musí prejsť tričko-testom: Zmestí sa na tričko a stále sa ešte dá celý prečítať.

Samozrejme, že keď si budete písať ideálnu víziu budúcnosti, tak tá môže mať vo finále aj niekoľko riadkov alebo stránok.

Príklady verejných misií a vízií

Apple – 1980: Urobiť prínos svetu robením nástrojov pre myseľ, ktoré prinášajú pokrok ľudstvu. (misia; chýba jedinečnosť a spôsob ako; opisuje len čo a komu)

Apple – po 1984: Mac na každom stole. (vízia; kvantitatívny výrok)

Disney: Urobiť ľudí šťastnými. (jednoduchá vízia)

Nike – po 1960: Rozdrviť Adidas. (konkurenčne založený výrok; dnes je tento typ zriedkavo verejne prezentovaný)

Nike – po 2010: Byť jedničkou medzi atletickými spoločnosťami sveta. (opäť kvantitatívne založený na čísle)

Sony: Stať sa spoločnosťou najviac známou tým, že mení svetový image zlej kvality japonských výrobkov. (interná, transformačná vízia)

Stanfordská univerzita: Stať sa Harvard západu. (za vzor si berie inú spoločnosť)

Dá sa povedať, že misia (poslanie), vízia (budúcnosti) a (veľkolepý) cieľ sú tri základné veci vo firme. Základné veci, ktoré firma potrebuje na efektívny posun vpred.

Všetky tieto tri základné veci sa budujú na kľúčových hodnotách.

Kľúčové hodnoty

Prečo sú zrovna hodnoty základom? Pretože čím lepšie je aj ten najposlednejší človek firmy oboznámený s hodnotami, tým menej sú potrebné detailné príručky s pokynmi. Ľudia vedia aj bez príručky, čo majú robiť v najrôznejších situáciách.

Hodnoty sú zásady, ktoré spoločnosť prijíma za vlastné. Hodnoty tvoria mantinely jej činnosti. Hodnoty pomáhajú pri rozhodovaní.

Hodnoty nebudú niečím, čo si vymyslíte a poviete si, že: „Toto musíme byť.“ Musia vychádzať z vášho vnútra. Musia byť autentické. Musí to byť niečo, s čím ste už dávno stotožnení…

O čom sa dá povedať, že sú to moje hodnoty? Alebo ako vyzerajú hodnoty a prípadne ich opis?

Prichystal som pre vás dokument s viac ako 160 hodnotami. K niektorým som uviedol aj príklady ich opisu a prezentácie. Vyberte si s pomocou dokumentu tú vašu hodnotu alebo hodnoty, na ktorých budete stavať celý váš business, a prezentujte ich v komentároch alebo pred vašimi ľuďmi na najbližšom celofiremnom stretnutí.

Stiahnite si PDF dokument: Námety na kľúčové hodnoty »

Pretože o dôležitosti hodnôt už rozprávali iní, pridávam ich citáty:

Pre lídra je absolútne nevyhnutné, aby si osvojil hodnoty firmy a bol schopný ich predávať ďalej úplne každému.
– Kniha Jack Welch and the GE Way

Nasledujúce 2 citáty pochádzajú od človeka menom Thomas Watson, Jr. Bol riaditeľom firmy IBM. Počas jeho pôsobenia sa IBM dostalo z obratu 892 miliónov dolárov na obrat 8 miliárd dolárov. Tu je jeho pohľad na kľúčové hodnoty a presvedčenia:

Zoberte si nejakú veľkú organizáciu – takú, ktorá vydržala roky – a myslím si, že zistíte, že za svoju odolnosť vďačí moci, ktorá sa nazýva presvedčenie a vplyvu, ktoré toto presvedčenie má na ľudí… Základná filozofia, duch a cesta organizácie majú oveľa viac dočinenia s jej úspechmi ako so zdrojmi, štruktúrou, inováciou a načasovaním.

Pre to, aby akákoľvek organizácia prežila a dosiahla úspech, musí mať zdravú dávku hodnôt, na základe ktorých sa posudzujú všetky jej pravidlá a činy. Verím, že najdôležitejším faktorom vo firemnom úspechu je poctivé zachovávanie týchto hodnôt. Nakoniec – organizácia musí byť pripravená zmeniť na sebe všetko okrem týchto hodnôt.

V akom bode sa nachádzate vy dnes? Môžete sa so mnou aj porozprávať o stavbe vášho firemného domčeka »

Zdieľajte radosť:

« Predchádzajúci príspevok na stránke:

Páčil sa vám článok?
Pridajte si ho do záložiek alebo ho zdieľajte cez tlačidlá vyššie.

Verzia pre tlač Verzia pre tlač

Pridajte pekný komentár

» RSS kanál komentárov tohto príspevku

CommentLuv badge

Prečo sú kľúčové hodnoty dôležitejšie ako misia, vízia alebo firemné ciele?
Stiahnite si dokument s viac ako 160 hodnotami. Zadajte email nižšie a pošlem vám dokument, ktorý som vytvoril:

.

160 námetov na kľúčové hodnoty »