Čítate: Prečo by ste NEmali začínať budovať podnikanie od nuly? [10 dôvodov za, 3 proti a 2 milióny € pre robotníka „od pásu“]

4

Ak nie ste ochotní riskovať bežné, budete sa musieť uspokojiť s obyčajným.
– Jim Rohn

Veľa ľudí si myslí, že začať podnikanie je ich cesta k úspechu… môže to byť pravda. Ak chcete ale prísť k veľkým peniazom, potrebujete mať firmu, ktorá má veľký obrat.

Tu nastáva otázka: Oplatí sa začínať nové podnikanie? Aké sú rýchlejšie možnosti?

Jedna z možností je kúpa zabehnutej firmy… dokonca bez potreby hotovosti:

Výhoda 1

Keď som počul príbeh o tom, že „robotník od pásu“ dostal asi 2 milióny € na to, aby si kúpil zabehnutú firmu, povedal som si, že sa o to s vami musím podeliť…

V prvom rade: Nie je to vôbec nezvyčajné. Toto sa stáva úplne bežne. Banka radšej požičia financie na niečo, čo je overené, než na rozbehnutie niečoho úplne nového.

Výhoda 1 je: Overený koncept

Prečo banka požičia radšej? Všetci zainteresovaní vedia, do čoho idú. Financovanie kúpy firmy je preto jednoduchšie, než získavanie peňazí na založenie novej firmy práve preto, že všetci vidia „dovnútra“.

Ak ale začínate od nuly, potrebujete celkom hlbokú znalosť odvetvia, finančných vzťahov a finančných tokov a tieto potrebujete aplikovať na vašu novú firmu, aby ste aspoň niečo zarobili.

Ďalšia výhoda: Zarábate okamžite od dňa 1

Pri novozaloženej firme môže trvať obdobie investícií až niekoľko rokov. Potrebujete začať výrobu, predaj, nakúpiť zariadenia, firemné oblečenie, naplniť sklad, všetko nastaviť, zaplatiť poplatky právnikom, za založenie firmy… a zoznam môže pokračovať donekonečna.

Bez dobrej finančnej prípravy to môže začínajúcu firmu položiť alebo sa to stane demotivujúcim.

Keď si kúpite zarábajúcu firmu, toto sú veci, ktoré sú nastavené. Procesy fungujú, viete, čo očakávať a business model je overený.

Výhoda 3: Existujúci zákazníci

Zabehnutá firma nemusí rozmýšľať nad spôsobmi toho, odkiaľ a ako zoženie prvého… alebo prvých klientov. Môžete použiť marketing na rast existujúcej základne, ale odpadá úloha budovania databázy od nuly.

Výhoda 4: Pripravená sieť kontaktov

V prípade, že rozbehnete novú firmu, musíte si zaistiť veľa vecí: Kvalitní dodávatelia materiálu, marketingu, investori… a to môže stáť veľa času, energie a omylov.

Všetky tieto kontakty má zabehnutá firma vo svojom adresári. Tiež banky alebo iné inštitúcie sú ochotné dať lepšie podmienky na beh, expanziu (alebo kúpu) takejto firmy, než na niečo, o čom presne nevedia, či to bude fungovať.

Výhoda 5: Zameranie sa na rast firmy

Pri novej firme potrebujete sústrediť všetku energiu na to, aby sa „odlepila od zeme“. A to môže byť vyčerpávajúce a časovo náročné. Často investujete do vecí, kde neuvidíte návratnosť investície, ale firmu bez nich nerozbehnete: Nábytok, vybavenie kancelárie, predpisy, počítače…

To máte ako štartovanie auta… kedy „zožerie“ najviac paliva? V autoškole nás učili, že pri štartovaní je zmes vzduchu a paliva 1:1. Pri rozbehnutom motore je to už len 16:1… Spotreba paliva klesne 16 násobne!

Veľmi podobné je to aj s rozbehnutou firmou. Môžete stavať na zabehnutých stratégiách udržiavania a rastu zákazníkov, ale väčšinou to nie je vaša hlavná úloha na to, aby ste sa udržali na trhu.

Pozornosť môžete sústrediť tam, kde uznáte za vhodné a tým priniesť rast firme ako celku.

Výhoda 6: Výskum, vývoj a investície sa financujú „samé“

Nedostatok peňazí pri začiatku podnikania môže byť naozaj „tvrdý oriešok“. Hotovosť mizne pod prstami pri snahe udržať všetko nad vodou. Sny idú často stranou.

Zabehnutá firma na strane druhej disponuje väčšinou dobrým rozpočtom, u ktorého máte slobodu ho prerozdeliť na rôzne účely, vrátane vývoja alebo reinvestícií.

Výhoda 7: Pripravený tréning nových zamestnancov

Rovnako, ako musí nová firma myslieť na zaisťovanie dodávateľov a ostatných, musí investovať (čas, peniaze a energiu) do tréningu teamu zamestnancov.

V zabehnutých firmách sú ľudia na správnych miestach. Toto uľahčuje zavádzanie stratégií na rast a rozmach. Tiež to znamená, že je tu vycvičený team. Ten udrží veci v behu aj keď si zoberiete voľno.

Výhoda 8: Nižšie finančné riziko

Prečo chcú ľudia veľké firmy? Práve pre peniaze. Finančné inštitúcie sú ochotné poskytnúť peniaze na kúpu takejto firmy, pretože riziko je nižšie. Zároveň je to bezpečnejšia možnosť pre budúceho majiteľa.

Ak sa firme darí už dnes, je predpoklad, že to tak ostane aj naďalej.

Naopak: Pri zakladaní novej firmy skáčete do neznáma, ak sa bavíme o finančnom bezpečí. Niekto možno miluje takýto adrenalín, ale odporúčam ho naozaj len ľuďom, ktorí sú finančne zabezpečení.

Výhoda 9: Vybudovaná značka

Možno viete, že pre nové firmy je toto niečo, na čom by vôbec nemali stavať. Ostatne som o tom písal v článku Prečo zákazníci ignorujú vašu reklamu?

V momente, keď je firma na trhu niekoľko rokov, má stabilných zákazníkov, overené výrobky, začína značka sama (bez aktívneho pričinenia majiteľa) nadobúdať na hodnote.

Ak kupujete firmu, je možné, že má aj nejaké registrované obchodné názvy, mená alebo web stránky, ktoré sa s ňou spájajú.

Toto dáva klientom, dodávateľom, požičiavateľom a iným zmluvným partnerom istotu a dôveru vo vaše zabehnuté podnikanie. Táto dôvera nemusí existovať, ak práve začínate.

Výhoda 10: Menej práce

Start-up, alebo zakladanie novej firmy, sa často stáva žráčom času. S množstvom práce, ktorú musíte urobiť, je možné, že nová firma úplne preberie kontrolu nad vašim životom. Ak nemáte dostatok nadšenia a energie, môže sa stať, že zakladanie novej firmy časom oľutujete.

Na strane druhej znamená preberanie kontroly nad fungujúcou firmou často to, že procesy sú štandardizované a zamestnanci presne vedia svoje úlohy. Z toho vyplýva, že sa nebudete potrebovať zaoberať firmou vo dne v noci.

Aké sú nevýhody kúpy zabehnutej firmy?
Nevýhoda 1: Neviditeľné riziká

Prečo je firma na predaj môže byť aj niečo iné ako: Majiteľa to prestalo baviť alebo ide na dôchodok.

Na rozdiel od finančných výsledkov, ktoré si môžete okamžite overiť, môžu existovať iné faktory ovplyvňujúce zabehnuté firmy.

Prvým rizikom môže byť to, že faktory mimo firmu, ako napríklad zvýšená konkurencia alebo jej nadčasový výskum, sa ešte nemuseli prejaviť na finančných výsledkoch firmy na predaj.

Môže sa jednať aj o problémy so súčasnými zamestnancami. Ak budete chcieť po kúpe meniť veci, môžete sa stretnúť s ich odporom.

Nevýhoda 2: Obmedzená kreativita

Zabehnutá firma nie je čistý list papiera. Ako bude plynúť čas, môžete prispievať do súdka svojimi nápadmi na zveľaďovanie. Súvisí to celé s tým, akú značku má firma vybudovanú na trhu. Extrémna inovácia nemusí byť v určitých prípadoch vítaná.

Ak ste človek, ktorý rád veci mení, inovuje a robí nový branding, startup je potom pre vás lepšia voľba.

Nezabúdajte ani na to, že zabehnutá firma má infraštruktúru, ktorú už nemusíte riešiť: počítače, systémy, postupy, kontakty… To znamená, že vašu energiu môžete sústrediť v určitej forme na rozvoj podnikania.

Nevýhoda 3: Skúsenosti

Môžu vám chýbať potrebné zručnosti z odvetvia, pretože pri raste firmy od nuly sa postupne učíte a získavate ich vy sami. Pri kúpe firmy má toto know-how niekto iný. Ako môžete prekonať túto prekážku?

Pri budovaní pasívnych príjmov prechádzate troma fázami: V prvej získavate zručnosti zarábať. Nazvime ich vysoko zárobkové zručnosti. Keď dokážete takto zarobiť povedzme 5000 € (cez 100 000 Kč) mesačne, môžete sa posunúť na ďalšiu úroveň:

V druhej úrovni budujete zárobkové firmy. Keď ste úspešní v tejto oblasti… a vyzerá to, že len a len vtedy, sa môžete presunúť na ďalšiu úroveň:

Ziskové investície… a nepriamo „pasívny príjem“.

Pyramída vyzerá takto:

  1. Vysoko zárobkové zručnosti
  2. Zárobkové firmy
  3. Investície

Ako prekonáte ale situáciu toho, že možno nemáte potrebné zručnosti a chcete mať vysoko zárobkovú firmu? Obklopíte sa mentormi, koučami a konzultantami… ideálne takými, ktorý dosiahli to, čo chcete dosiahnuť vy.

Posledná prekážka

Ešte tu môže byť 1 prekážka na kúpu zabehnutej firmy: Vaša osobnosť.

Máte odvahu prísť do banky a požiadať o 2 milióny alebo 20 miliónov €, respektívne o 50 alebo 500 miliónov Kč? Niekedy počúvam o ľuďoch „od pásu“, ktorí takúto odvahu majú… a určite im držím palce!

Zhrnutie: Hodí sa vám zabehnutá firma?

Odpoveď na túto otázku je niečo, čo sa odvíja od vašich jedinečných okolností, skúseností a od vašej osobnosti.

Ktoroukoľvek cestou sa vyberiete, prajem veľa zdaru!

Martin „Kovboj“ Mikláš

PS: Ak si chcete utriasť myšlienky bez ohľadu na to, či uvažujete o rozbehnutí novej firmy, o kúpe zabehnutej, o predaji alebo hľadáte stratégie na zefektívnenie vašej súčasnej firmy, môžete si po limitovaný čas dohodnúť Zlomovú business konzultáciu zadarmo priamo so mnou »

PPS: Osobne sledujem zoznamy firiem (a firmičiek) na predaj v rôznych štátoch. Ak ovládate cudzí jazyk, môže to byť výhoda a nemusíte investovať ani v miliónoch dolárov na úvod. Pred mesiacom som bol svedkom predaja malého eshopu v dobrom odvetví za 1050 USD, pretože majiteľ ho založil s cieľom testovať nové reklamné metódy a nemal čas sa mu ďalej venovať, pretože mal ďalšie eshopy vynášajúce stovky tisíc dolárov. Vtedajší príjem? Cez 200 USD za pár dní. Je síce pravda, že je to pekný postranný príjem, no ak by ste to chceli rozbehnúť, museli by ste pár stovák USD investovať do reklamy. Verím však tomu, že po pridaní overených reklamných kanálov, má jeho stránka šancu zarábať tisíce alebo desaťtisíce USD mesačne…

Zdieľajte radosť:

« Predchádzajúci príspevok na stránke:

Páčil sa vám článok?
Pridajte si ho do záložiek alebo ho zdieľajte cez tlačidlá vyššie.

Verzia pre tlač Verzia pre tlač

Pekné komentáre (4)

Dobrý článok, ale existujú prípady, kedy sa naozaj oplatí založiť novú firmu. Napríklad keď sa objaví diera na trhu, šikovný človek v začinajúcej firme vie pohotovo regovať na meniace sa trendy v spoločnosti, zatiaľ čo veľké firmy a korporácie si radšej počkajú na ustálenie novinky.
Jakub má blog, ktorý naposledy zverejnil: Takto by to vyzeralo, keby ste 4 roky nevyhadzovali odpadky

Reaguj na tento komentár

@Jakub: Čo píšeš je skôr o myslení firmy ako celku… Môžu existovať malé firmy, ktoré čakajú na ustálenie trendu alebo veľké firmy, ktoré ho chytia už v zárodku a zareagujú na zmenu. O ďalšej výhode menšej firmy som písal aj tu: Prečo veľké firmy končia tam, kde dnes malé len začínajú? Je to o prítomnosti na sociálnych sieťach.

Reaguj na tento komentár

Ono celé je to trošku viac komplikované a nejde len o samotné zakladanie firmy či už od nuly alebo o kupovanie zabehnutej firmy apod. Ale ide najmä o to – nájsť si nejakú cestu životom a napredovať a zlepšovať sa. Veľa ľudí sa hrnie a tlačí hlavne za peniazmi (ktoré sú dôležité, lebo z niečoho treba žiť) ale keď človek už má dostatok peňazí na pokrytie základných životných výdavkov tak potom to je všetko o niečom inom už a aj celý koncept budovania firmy. Kadžý má inú motiváciu.

Reaguj na tento komentár

@Filip: Súhlasím. S podnikateľmi sa na konzultáciách často rozprávame práve o tom, ako zosúladiť ich aktivity s ich životným štýlom snov.

Je pravda, že nie vždy je to len o zvyšovaní ziskov. Môže to byť aj o zvyšovaní efektivity alebo príprave na zmenu…

Reaguj na tento komentár

Pridajte pekný komentár

» RSS kanál komentárov tohto príspevku

CommentLuv badge

Prečo sú kľúčové hodnoty dôležitejšie ako misia, vízia alebo firemné ciele?
Stiahnite si dokument s viac ako 160 hodnotami. Zadajte email nižšie a pošlem vám dokument, ktorý som vytvoril:

.

160 námetov na kľúčové hodnoty »