Čítate: Ako sa stať copywriterom? (pokračovanie)

2

V predchádzajúcom príspevku o tom, ako sa stať copywriterom, sme sa pozreli na to, kde a ako začať vašu kariéru. Johny v komentári napísal: „…nie vždy to bude také ideálne…“ Mal pravdu. Aj na to, ako postupovať, keď sa vám nepodarí získať brigádu ako copywriter hneď na začiatku, sa pozrieme v dnešnom článku.

Ako si vybudovať portfólio?

Toto je celoživotný proces. Bez ohľadu na to, ako a kde sa rozhodnete pracovať. Nikdy neprestaňte upravovať vaše portfólio. Vždy ho upravujte na základe toho, komu ho prezentujete.

Počas kariéry nazhromaždíte veľké množstvo hodnotných referencií. Na začiatku potrebujete ukázať jedno jediné – dobre odvedenú prácu, aby si vás niekde zobrali ako copywritera.

Počas brigády alebo stáže si vždy ukladajte kópie vašej práce. Toto je veľmi dôležité preto, keď budete chcieť pokračovať vašu kariéru inde. Či už u iného zamestnávateľa, „na vlastné triko“ alebo v prípade, že pre vás vaša súčasná agentúra nebude mať miesto. Dohodnite sa s vašim súčasným šéfom, aby vám dával k dispozícii súbory alebo výtlačky vecí, na ktorých ste pracovali.

Robte si archív všetkých prác a ich umiestnení. Od textov pre web, cez plagáty až po televízne alebo rádiové spoty. V prípade kampaní pre sociálne siete si urobte screenshot alebo, ak je to možné, poskytnite funkčný odkaz.

Revízia portfólia

Máte v portfóliu staré veci? Alebo študentské pokusy, o ktorých si myslíte, že vás už nereprezentujú? Nebojte sa ich z referencií vymazať. Takmer žiaden klient si aj tak nebude schopný zapamätať viac ako 3 alebo 6 kúskov.

Ďalší krok je vymazať všetky referencie, ktoré vás -ako copywritera- nikam neposunú. Poviedky, kompilácia do novín, dizajn loga a podobné. Vymazať. I keď ste za ne dostali cenu…

Nebojte sa. Skvelé koncepty budú rozpoznané. I keď sú napísané na kúsku servítka obliateho čajom. Preto žiadna optimalizácia nikdy neurobí z priemerného konceptu koncept príťažlivý. Väčšinou budete prezentovať kreatívnym riaditeľom, ktorí majú veľa skúseností s porozumením nedokončených konceptov, náčrtov a čmáraníc.

Čo robiť, ak nedostanete brigádu ako copywriter?

Môžte už dnes začať vytvárať fiktívne reklamy. Zamerajte sa na skutočné firmy. Pokiaľ nebudete mať prvých 5 uskutočnených námetov, tak vaše fiktívne reklamy zverejňujte ako „koncepty“. Čo najhoršie sa môže stať? Dostať list od danej spoločnosti, aby ste prácu stiahli z webu.

Mimochodom úplne bežne sa stáva, že spoločnosti použijú reklamy vytvorené svojimi zákazníkmi. Hovorí sa tomu „user generated content“ [obsah vytvorený používateľom]. Niektoré agentúry hľadajú nové talenty cez súťaže. Iné jednoducho surfujú po YouTube, aby našli nové podnety.

Jednoduché, presvedčivé nápady sa vám podarí zhotoviť najľahšie. Nebojte sa priveľmi toho, že niekto vaše nápady „ukradne“. Pravdou je, že agentúry a ich kreatívne tímy chŕlia tisíce nápadov denne. Pravdepodobnosť toho, že budete jediný, koho napadne nejaký koncept je nekonečne malá.

Ako víťazný koncept previesť na dlhodobú spoluprácu?

Think big. Myslite vo veľkom.

Vytvorte si cesty, ako jeden nápad rozšíriť do iných médií. Buďte pripravený rozprávať o týchto cestách v prípade, že sa vyskytne príležitosť. To, čo chcete dosiahnuť je konverzácia so zaujímajúcim sa riaditeľom.

Akonáhle máte aj koncepty pre iné médiá, ukážte ich. Väčšina začínajúcich copywriterov sa môže pochváliť len jednou vecou na jedného klienta. Keď to vaše portfólio bude zahŕňať nejaké väčšie nápady, vynikne.

Tiež existujú kurzy copywritingu. Tam sa na strane jednej môžte dozvedieť viac o vašom novom remesle, na strane druhej tam máte možnosť stretnúť ľudí „z brandže“. Komentáre a kritika od týchto ľudí vám tiež pomôžu v ďalšej kariére.

Získanie zamestnania

Mali ste šťastie? Vaša brigáda sa prehupne do zamestnania. Inak použite plán B 🙂

Pretože ste si už prešli inzeráty, tak viete, že máte správne vzdelanie. Ďalší krok je ako u každej inej práce – pripraviť si životopis, príklady práce, zdvihnúť mobil a volať.

Väčšinou si kreatívci vyberajú kolegov sami. Preto je vhodné obísť oddelenie ľudských zdrojov a kontaktovať priamo riaditeľa oddelenia, kam sa chcete dostať. Neposielajte doprovodný list vo forme reklamy, plagátu alebo scenára. Veci sú komplikované aj bez toho. Kreativitu ukážte radšej na príkladoch vašej práce. Doprovodný list musí byť jasný. Musí byť jasné, čo chcete a prečo sa na danú pozíciu hodíte.

Čo ak máte len 3 referencie?

Pošlite ich všetky. Na interview sa pripravte tak, že budete vedieť, aké marketingové problémy riešia jednotlivé referencie a ako by sa dali koncepty rozšíriť na iné média. Keďže začínate, nikto nebude očakávať obrovský katalóg. Očakávané budú jasne formulované nápady a ich vysvetlenia.

Agentúra alebo marketingové oddelenie nejakej firmy?

Dajte prednosť agentúre. Rozmanitosť klientov vám poskytne lepšie referencie do budúcnosti. Ak nie ste viazaný, tak sa nezameriavajte len na miestne agentúry.

Neprijímajte inú prácu než po akej túžite. Funkcie sú v agentúrach pevne dané. Presuny medzi oddeleniami sú zriedkavé. Ak ste z finančného hľadiska „dotlačená“ zobrať prácu ako asistentka, hľadajte v inom odvetví ako reklama. Pravdepodobne budete lepšie platená.

Na tú istú nôtu: Neberte prácu ako textár, ak to nie sú reklamné texty. Ak musíte, myslite na to, že žiaden kreatívec sa nebude vznášať meter nad zemou z referencií ako: tlačové správy alebo zoznam technických údajov. Keď už sa vaša kariéra rozbehne jedným smerom, je ťažké to zastaviť alebo zmeniť. Ľahšie je v tom prípade založiť si vlastnú agentúru…

Prvá práca väčšinou určí smer vašej kariéry. Ak chcete byť copywriter, zamestnajte sa ako copywriter.

Pasca na živnostníka

Pri tejto ceste môžete natrafiť na pár firiem, ktoré si od vás nechajú pripraviť nejaké texty. Môže to byť Janko Hraško a jeho malá firma, kde si všetok marketing robí majiteľ sám. Určite je to dobrý začiatok. Z dlhodobého hľadiska si však musíte uvedomiť, že pokiaľ Janko Hraško neporastie, tak neporastie ani váš biznis.

Preto to vyskúšate u Marienky Mrkvičkovej, ktorá má väčšiu firmu, väčší rozpočet a marketingové oddelenie. Tam možno zistíte, že pani Mrkvičková už spolupracuje s dvoma agentúrami a copywriterom – veteránom. Všetci majú kvalitné referencie z oboru. Preto je veľmi jednoduché rásť smerom „dolu“. Rast smerom hore však vyžaduje, aby ste sa zbavili „malých“ aktivít a začali spolupracovať so „žralokmi“ hneď od začiatku.

V každom prípade – urobte to najlepšie aj pre Janka, pretože neviete, komu vás môže odporučiť. Ak už spolupracujete s nejakou agentúrou, máte výhodu, že vidíte „pod pokrievku“ tohto odvetvia a stretávate sa s ľuďmi, ktorí niečo znamenajú vo svete reklamy.

Sledujte vaše ciele

Je ľahké ostať zaneprázdnený prácou pre rôznych klientov. Revidujte vašu prácu aspoň raz ročne. Vyhodnoťte, čo ste sa naučili. Aké sú vaše silné stránky? Kde sa potrebujete zlepšiť?

Potom hľadajte možnosti, ktoré vám poskytnú čo potrebujete. Možno budete potrebovať viac referencií z oblasti vysielania. Napriamo alebo cez agentúry. Neustále zlepšujte vaše referencie (viz vyššie).

Po dvoch alebo troch rokoch budete mať nejaké skúsenosti z tlače a nejaké z iných médií. Budete mať vytvorených pár kampaní. Budete mať referencie z niekoľkých odvetví.

Budete sa poznať s klientami. Budete mať odkiaľ brať informácie. Budete mať komu prezentovať vaše portfólio. Pravdepodobne vyhráte aj nejaké ocenenie. Tiež budete pravdepodobne počuť neznámych ľudí, ako sa bavia o vašej reklame.

Potom budete copywriterom.

Blogy, kde sa dozviete viac

Máte ďalšie otázky? Napíšte mi ich alebo pridajte komentár.

Zdieľajte radosť:

« Predchádzajúci príspevok na stránke:

Nasledujúci príspevok na stránke: »

Páčil sa vám článok?
Pridajte si ho do záložiek alebo ho zdieľajte cez tlačidlá vyššie.

Verzia pre tlač Verzia pre tlač

Pekné komentáre (2)

Ďakujem veľmi pekne za spomenutie v úvode článku aj za odkaz na konci, vážim si to 🙂

Držím palce všetkým začínajúcim copywriterom, čo im ale nepomôže. Pomôže vám, ak budete otvorení novým poznatkom a nebudete sa báť všeličo skúšať 🙂
Johny má blog, ktorý naposledy zverejnil: Robert T Kiyosaki – Nefér výhoda

Reaguj na tento komentár

@Johny: Rado sa stalo. Hodnotných informácií ku copywritingu je málo…

Reaguj na tento komentár

Pridajte pekný komentár

» RSS kanál komentárov tohto príspevku

CommentLuv badge

Prečo sú kľúčové hodnoty dôležitejšie ako misia, vízia alebo firemné ciele?
Stiahnite si dokument s viac ako 160 hodnotami. Zadajte email nižšie a pošlem vám dokument, ktorý som vytvoril:

.

160 námetov na kľúčové hodnoty »