Ako sa tak blogovanie dostáva do popredia internetového marketingu, začínajú nad ním postupne uvažovať i viaceré firmy. Ako však zistiť, či môže firemný blog pomôcť i vašej spoločnosti? Zodpovedzte si nasledujúce tri otázky pred spustením nového blogu a zistite, či môže byť prínosom i pre vás.
1. Je blog nevyhnutnosť alebo zbytočný rozmar?
Blog môže byť použitý ako nástroj na vylepšenie firemného obrazu, zvýšenie povedomia o produktoch a službách alebo podporu predaja. Firemných expertov môžete nechať hovoriť o výhodách vašich riešení a postupov, môžete na blogu viesť odpovede na najčastejšie otázky zákazníkov alebo ho využiť na zlepšenie pozícií vo vyhľadávačoch. Niekedy sa však firma rozhodne vytvoriť blog z čisto egoistického hľadiska:
- “Blog nás urobí modernými.”
- “Každý školák má už dnes blog, zvládneme to aj my!”
- “Veď naša konkurencia má blog tiež.”
Teoreticky nie je žiaden zo spomenutých dôvodov zlý. Avšak problém sa vyskytne, keď za týmto rozhodnutím nebude žiaden reálny cieľ. Spustenie blogu len preto, aby ste ho spustili môže v konečnom dôsledku firemnému obrazu viac uškodiť ako prispieť. Preto si dajte od začiatku jasný cieľ, kam má blog zákazníka doviesť a vybavte sa dostatočnou dávkou odhodlania.
2. Máte dostatok zdrojov na spustenie a udržiavanie blogu?
Blog sa od statickej prezentácie veľmi odlišuje. Bežná firemná prezentácia vyžaduje zásah len raz za čas a tým to končí. Blog je však stálym konzumentom zdrojov.
Finančné zdroje
Môže to byť dizajn blogu, vývoj, hostingové a podobné služby. V rámci firmy bude treba nájsť alebo zohnať ľudí, ktorí urobia výskum trhu a budú sa starať o rozvoj a údržbu blogu. Dobre si to spočítajte predtým, než nastúpite do vlaku firemných blogov.
Blog je konzument času a pozornosti
Na rozdiel od firemnej prezentácie sa blogu treba pravidelne a stále venovať. Či už sú to maličkosti ako komentáre a otázky čitateľov alebo rôzne výskumy, analýzy a následná komunikácia s čitateľmi. Ak teda váš tým nemá dostatok času venovať sa blogu, nájdite niekoho, kto čas bude mať. Dobre vieme, že čas sú peniaze a tak sme pri tom opäť – sú potrebné ďalšie finančné zdroje.
Ľudské zdroje
Človek, ktorý bude na blog prispievať môže byť zamestnanec alebo externý spolupracovník oboznámený s vnútornými procesmi. V každom prípade by sa tomu mal venovať väčšinu času, čiže by to nemalo skončiť na človeku, ktorý už má okrem iných povinností i starostlivosť o web stránku. Treba tiež nájsť správneho človeka, vhodného na túto pozíciu. V konečnom dôsledku to bude opäť stáť finančné zdroje.
Vybranému človeku tiež treba prejaviť dostatočnú dôveru a nebáť sa, čo vynesie von. Inak sa vôbec neoplatí začínať firemný blog.
Technické a analytické zdroje
Máte dostatočné technické znalosti na vytvorenie a údržbu blogu? Sledujete najnovšie trendy vo vývoji technológií? Máte dosť chuti reagovať na názory iných, prípadne na kroky konkurencie v blogosfére? Alebo si budete musieť opäť najať nejakého odborníka?
Posledná z otázok zisťuje pokrokovosť vašej doterajšej prezentácie:
3. Ako vníma verejnosť prítomnosť vašej firmy on-line?
Zvážte vnímanie vašej prezentácie na internete. To vám poskytne dostatok informácií o tom, čo si o vás myslí verejnosť, prípadne vám dá nejaké námety. Kde hľadať?
Je najpoužívanejší vyhľadávač a verím, že ak ste sa dočítali až sem, viete ako ho používať. Napíšte doň meno vašej firmy, produktu alebo podobných (alebo pridajte slovo blog) a prečítajte si, čo sa o vás píše.
Odborné stránky z vašej oblasti a zamerania
Čo o vás píšu a hovoria odborníci na vplyvných weboch? Majte na mysli, že niektoré zdroje môžu byť ovplyvnené vašou konkurenciou, ktorá môže tieto média sponzorovať.
Risk
Ako každý nový krok, aj tento je spojený s určitým rizikom. Skúste si prečítať komentáre pod článkami slovenských on-line médií. Kultúra slovenských komentátorov je úplne iná než to, na čo ste možno zvyknutí zo svojej komunikácie s medzinárodnými partnermi.
Ak sú doterajšie reakcie užívateľov na váš produkt alebo službu negatívne, nečakajte, že sa to s príchodom blogu zmení. Dajte ľuďom prostriedok a oni ho využijú na vyjadrenie svojej frustrácie. Najčastejšie samozrejme bez akejkoľvek spojitosti s uverejnením článkom a bez akejkoľvek objektivity. Napadá vás riešenie uzavrieť komentáre? Je to síce možné, tým sa však stratí primárny zmysel blogu – komunikovať so zákazníkom.
Zhrnutie
Netreba byť génius, aby si človek uvedomil, že ak je v sfére blogovania nový, jedná sa o luxus. Ak sa o blog začne starať majiteľ, po čase na neho väčšinou zabudne a blog upadne do zabudnutia. Bez potrebných predpokladov je jeho spustenie takmer nemožné. Tiež treba počítať s tým, že budete súdení a obviňovaní na vlastnej pôde, čo sa nemusí všetkým páčiť.
Na strane druhej môže blog vytvoriť puto medzi zákazníkom a firmou dlho pred tým, než sa začne hovoriť o produktoch. Majte však plán a zásobu nápadov, o čom budete písať aspoň na 6 mesiacov vopred. Tiež myslite na to, že blog by mal udržiavať vzťah so súčasnými zákazníkmi a nezabúdať na tých, čo už vaše produkty majú.
Zodpovedzte si preto tieto otázky pre seba a čestne. Závisí na tom totiž možný budúci úspech vašej firemnej prezentácie na internete!
Ak potrebujete viac informácií alebo sa chcete s niekým poradiť, môžte využiť konzultáciu.
Aby vám z tejto stránky už nič neuniklo, pridajte si ju do RSS čítačky alebo do záložiek a príďte sa sem pozrieť ďalší pondelok.
(Obrázok je od Kat)
Ostatným sa páčilo tiež:
« Predchádzajúci príspevok na stránke: Prestaňte byť TÝM mužom! Používajte Gravatary!
Nasledujúci príspevok na stránke: Aké rozhodnutia urobiť pred spustením blogu? »
Páčil sa vám článok?
Pridajte si ho do záložiek alebo ho zdieľajte cez tlačidlá vyššie.