Čítate: Vplyvy teplých farieb vo web dizajne

Vplyvy teplých farieb vo webdizajne

Oranžová je najšťastnejšia farba.
Frank Sinatra

Je výber farieb pre internetovú prezentáciu a tlačené materiály niečo viac ako zoznam mojich obľúbených farieb? Záleží vôbec na výbere farieb? Bude sa návštevník cítiť inak len vďaka výberu farieb? Správne odpovede sú áno, áno a áno!

V minulom diele som naznačil, aké rôzne vplyvy môžu farby mať a do ktorých oblastí života zasahujú. Od dnes si postupne rozoberieme jednotlivé farby a ich psychologický vplyv.

Upozorňujem, že farby, ktoré sú napríklad bežne vnímané pozitívne pri dizajne interiéru, môžu byť pre web úplne nevhodné a naopak. Odporúčam preto používať tu uvedené rady len na weboch.

Farby sú vnímané emocionálne, pretože u každého vzbudia inú reakciu. Vybraná farba bude mať priamy vplyv na to, ako bude verejnosť vnímať produkt alebo riešenie. Toto je náročné najmä preto, že možnosti vytvárania farieb sú neobmedzené: Akýkoľvek monitor dnes zobrazí milióny farieb.

Je dôležité porozumieť tomu, že každá farba má súbor pozitívnych aj negatívnych vlastností zároveň. Význam vlastností vplýva na zákazníkovo emočné vnímanie značky, produktu alebo firmy. Pri výbere farby teda dbajte na to, aby ste sa prezentovali farbou, vďaka ktorej si zákazník vyberie práve vaše riešenie.

Dosť bolo teórie, poďme sa na vplyv teplých farieb pozrieť detailne:

Teplé farby

Teplé farby burcujú k činu. Ak sú však použité samostatne, môžu vyburcovať až prehnane, čo vedie k hnevu a agresii. Pri výbere farieb teda pomáha pridať farbu z opačnej skupiny, aby sa pocity vyvážili.

Červená

Pozitíva: láska, energia, sila, nadšenie, vášeň, teplo, hlad, dobrodružstvo
Negatíva: hnev, nebezpečie, varovanie, netrpezlivosť
Detail: Červená hrá najmä v reklamách veľmi dôležitú rolu. Patrí k teplým farbám a je považovaná za horúcu a veľmi emocionálnu. Rôzne štúdie ukázali, že červená má na ľudí fyzický vplyv. Zvyšuje srdečný tep a tlak. Červená púta pozornosť a “tlačí” nás k činu. Do 20-tych rokov minulého storočia boli červená spolu s ružovou farbami vyjadrujúcimi mužskosť.
Veľmi zle čitateľné je napríklad červené písmo na čiernom pozadí.

Žltá

Pozitíva: energická, kreatívna, intelektuálna, šťastná, porozumenie, optimizmus, zvedavosť, hravosť, zábava
Negatíva: zbabelá, nezodpovedná, nestabilná, závisť
Detail: Naša základná skúsenosť sa spája so slnkom. Žltá žiari a smeje sa, je zároveň najbledšia z pestrých farieb. Je to farba svetla, “osvietenia” a následne porozumenia. U nás je žltá vnímaná negatívne, pretože sa dá ľahko ovplyvniť inými farbami (s nádychom do zelena, modra alebo do hneda).

Oranžová

Pozitíva: guráž, istota, teplo, priateľskosť, úspech, životná sila, zábava
Negatíva: ignorancia, pomalosť, dokonalosť, lacná
Detail: V Európe je oranžová priam neobľúbenou farbou. Zlý obraz sa v poslednej dobe ešte viac zvýraznil po tom, čo sú lacné plastové produkty ponúkané práve v oranžovom prevedení. Dokonca i obchodné reťazce používajú oranžovú vo svojom logu, aby ukázali, že sú lacní. Popri červenej sa tiež často používa v reklame. Čo je oranžové, je nápadné. Oranžová sa ďalej stala typickou farbou pre bezpečnostné oblečenie a prestáva sa tak používať v bežnom šatníku.

Ružová

Pozitíva: zdravá, šťastná, ženská, citlivá, priateľská, vrelá, sladká, hravá
Negatíva: jemná, slabá, nedospelá, gýčová, vyjadrujúca ženskosť
Detail: Spolu so zelenou ich nazývam “antistresové farby”. Ružová (ako “slabá červená”) označuje tiež slabé pohlavie a preto je dnes typickým označením pre deti-dievčatá. “Vidieť niečo cez ružové okuliare” značí mať zjednodušené a zidealizované predstavy o niečom alebo niekom (napríklad u zaľúbených ľudí). V spojení s nejakým produktom (napríkald v reklame) nepôsobí už gýčovito, ale prepožičiava “siláckemu” produktu vlastnosti ako “malý, milý a nevinný”.

Zlatá

Pozitíva: bohatstvo, prosperita, hodnota, tradícia
Negatíva: lakomosť, snílek, egoizmus, vystatovačná
Detail: Všetko, čím môže človek niečo zarobiť má zlatý nádych. Ropa je prezývaná tiež “čierne zlato”. Dôležité dokumenty sa kedysi pečatili zlatom. Dnes hrá zlatá farba dôležitú úlohu v reklame, kedy sa falošná zlatá používa na balenie relatívne bezcenných vecí a stráca tak svoj lesk.

Fialová a purpurová

Zaraďujú sa medzi teplé a studené farby zároveň.
Pozitíva: kráľovská, noblesná, duchovná, luxusná, ctižiadostivá, chutná, individuálna, fantázia, sen, zmyselnosť, porozumenie
Negatíva: tajomná, náladovosť, extravagantná
Detail: Veľa ľudí tieto farby vôbec nerozlišuje. Fialová vzniká spojením červenej a modrej. Purpurová sa skladá z červenej, modrej a bielej. Psychologicky je to ženská farba. Typicky mužské produkty sú v tejto farbe ponúkané len v krajných prípadoch. Bledé odtiene sú vnímané pozitívne a tmavé negatívne. Je tiež farbou porozumenia a používaná homosexuálmi ako ich symbol.

V ďalšom diele rozoberáme vnímanie chladných a neutrálnych farieb.

(Obrázok od .m for matthijs)

Zdieľajte radosť:

« Predchádzajúci príspevok na stránke:

Nasledujúci príspevok na stránke: »

Páčil sa vám článok?
Pridajte si ho do záložiek alebo ho zdieľajte cez tlačidlá vyššie.

Verzia pre tlač Verzia pre tlač

Pridajte pekný komentár

» RSS kanál komentárov tohto príspevku

CommentLuv badge

Prečo sú kľúčové hodnoty dôležitejšie ako misia, vízia alebo firemné ciele?
Stiahnite si dokument s viac ako 160 hodnotami. Zadajte email nižšie a pošlem vám dokument, ktorý som vytvoril:

.

160 námetov na kľúčové hodnoty »