Čítate: Mýtus: MLM je efektívny systém

5

V archeológii odkrývate neznáme. V diplomacii skrývate známe.
Thomas Pickering (diplomat USA, *1931)

Po minulom týždni už viete, že je štatisticky nemožné cez MLM zarobiť. Dnes vyvrátime ďalšie mýty. Konkrétne o efektivite, o šťastí a o spiritualite v MLM sieťach.

Mýtus: Sieťový marketing je najpopulárnejší a najefektívnejší spôsob uvádzania produktov na trh. Zákazníci milujú model nakupovania „medzi štyrmi očami“

Osloboďme MLM na chvíľu od jeho povestnej aktivity (naberania nových ľudí) a preskúmajme jeho základy.

Zistíme, že celá štruktúra leží na bedrách neproduktívneho a nepraktického osobného predaja. Tento spôsob patrí do minulosti a ani náhodou sa nejedná o vlnu budúcnosti.

Priamy predaj priateľom na osobných stretnutiach vyžaduje drastické zmeny v nákupných návykoch. Často musia obmedziť svoj výber, zaplatiť viac, nakupovať nevyhovujúce produkty a účastniť sa trápnych transakcií s priateľmi a príbuznými.

Dlhodobá neudržateľnosť podomového predaja je dôvod, prečo je MLM v skutočnosti podnikanie, ktoré len dookola predáva príležitosť stať sa distribútorom ďalej.

Mýtus: MLM je nová forma marketingu

…a v budúcnosti sa bude cez MLM predávať všetko. Klasické obchody, nákupné centrá, katalógy a väčšina iných spôsobov reklamy a predaja budú čoskoro zastaralé v porovnaní s MLM.

Ako som spomenul už v úvodnom diele o MLM, tieto systémy sa začali rodiť už okolo roku 1940 a do dnes sa cez ne predá len asi tretina jedného (!) percenta produktov. Väčšinu týchto nákupov uskutočnia nádejní distribútori pri nákupe členstva a pri nákupe rôznych „štartovacích“ alebo „testovacích balíčkov“. Čiže väčšinou sú to nákupy ľudí, ktorí tento biznis čoskoro opustia. Nielenže sú predaje cez MLM bezvýznamné v porovnaní s trhom, ale MLM zlyháva ako model aj na inej mierke – dlhodobé udržanie zákazníka. Väčšina zákazníkov totiž prestane nakupovať tieto výrobky akonáhle si uvedomia, že toto nie je „podnikateľská príležitosť“ pre nich. Neexistuje tu lojálnosť k značke.

Tieto jednoduché fakty ukazujú, že MLM, ako marketingový model, nenahrádza žiadne iné formy marketingu. Ani náhodou sa tento model nepribližuje k tomu, že by konkuroval iným prístupom k trhu.

MLM je skôr novou investičnou schémou, ktorá používa jazyk marketingu a predaja produktov. Pravým produktom je verbovanie distribútorov. Toto je „predávané“ na základe nesprávnych vysvetlení a prehnaných sľubov o zárobkoch v MLM.

Ľudia nakupujú produkty len preto, aby si zaistili postavenie v predajnej pyramíde (alebo „štruktúre“, ako ju zvyknú volať, aby sa podobali bežným firmám). Vždy sa tu rysuje možnosť toho, že sa môžete stať bohatým – nie na základe vašej vlastnej snahy, ale na základe toho, že sa možno niekde dole, pod vás pripojí niekto, kto vás „vytlačí“ hore a vy si budete užívať pasívneho príjmu kľudne aj viac ako 6 cifier mesačne až do smrti bez toho, že by ste museli potom ešte niečo robiť…

Pre každého, kto sa v MLM stane sa úspešným, to znamená ešte väčšiu prácu ako doteraz. Bez jeho snaženia, by totiž jeho „štruktúra“ spadla. Na strane druhej poznám ľudí, ktorí majú úspešné firmy mimo MLM modelov. Môžu odísť na rok na dovolenku a keď sa vrátia, firme sa bude dariť oveľa lepšie ako keď odchádzali…

Rast MLM nie je ukážkou hodnoty pre ekonomiku, nie je to o hodnote zákazníkov alebo distribútorov. Rast sietí je ukážkou vysokej miery ekonomickej neistoty a strachu jednotlivcov snažiacich sa zbohatnúť rýchlo a ľahko. Rast v neistom období zaznamenávajú rovnako aj objemy transakcií na burzách, legálne herne a aj lotérie. Tieto sú s MLM na „jednej vlne“.

Mýtus: MLM je nový spôsob života, ktorý ponúka šťastie a možnosť naplnenia. Je to prostriedok k získaniu všetkého dobrého v živote

Pravdou je, že najväčším motivátorom pre vstup do MLM sietí je materializmus najhrubšieho zrna. V porovnaní s tým sa môžu najbohatšie spoločnosti sveta so svojimi prísľubmi pre zamestnancov len hanbiť.

Prehnané sľuby bohatstva a luxusu sú v protiklade so skutočnými túžbami o zmysluplnej a napĺňajúcej práci v oblasti, kde majú ľudia nadanie alebo o ktorú sa zaujímajú.

V krátkosti: Kultúra tohto podnikania odvázda veľa ľudí od ich osobných hodnôt a túžob. Títo ľudia sa tak nemôžu ani naplno realizovať a ani vyjadrovať svoj skutočný talent.

Mýtus: MLM je duchovné hnutie

MLM používajú duchovné koncepty ako napríklad afirmácia (ubezpečenie) bohatstva alebo kreatívna vizualizácia (pozitívne myslenie) pri nábore. Rovnako niektoré MLM používajú termíny, ktoré sú technicky vyhradené pre kresťanské organizácie. Iné siete dokonca tvrdia, že ich systém je naplnením kresťanských základov alebo proroctiev. (V našich končinách sú tieto praktiky menej výrazné ako inde vo svete.)

Tí, čo sa rozhodnú sústrediť svoje nádeje a sny na materiálne bohatstvo ako na odpoveď svojich modlitieb, strácajú zo zreteľa pravú duchovnosť tak, ako ju učia všetky hlavné náboženstvá a viery ľudstva. Zneužívanie týchto konceptov by vám malo naznačiť, že celá investičná príležitosť je zavádzajúca.

„Spoločenstvo“ a „podpora“, ktorú siete ponúkajú novým „prívržencom“, sú často priamo úmerné množstvu peňazí, ktoré nováčik zainvestuje. V momente, keď človek prestane prinášať do siete nových zákazníkov a nových členov siete, tak „spoločenstvo“ aj „podpora“ zo siete začnú zanikať.

Nabudúce sa pozrieme na to, či sa dá MLM robiť vo voľnom čase a či sa oplatí do neho akokoľvek “zaťahovať” aj rodinu.

Stiahnite si celý seriál ako jedno PDF. Kliknite nižšie

Stiahnite si celý seriál v jednom praktickom PDF

Zdieľajte radosť:

« Predchádzajúci príspevok na stránke:

Páčil sa vám článok?
Pridajte si ho do záložiek alebo ho zdieľajte cez tlačidlá vyššie.

Verzia pre tlač Verzia pre tlač

Pekné komentáre (5)

Ahoj Martinko, vlastně až teď co jsem si to přečetl, jsem si uvědomil, jak MLM opravdu funguje. Mám rád některé produkty od MLM firem a sám jsem byl do jednoho MLM systému zapojený, přesto potvrzuji, ano je to přesně jak jsi napsal.

Reaguj na tento komentár

@Martin Guča: Ahoj Martin,

áno, niektoré produkty sú naozaj skvelé (môžem potvrdiť), ale na podstate MLM to (žiaľ) nič nemení…

Reaguj na tento komentár

Martin odpusťte ale toto vypovieda o slušnom MLM opravdu kulové!

Keby som povedal, že vetšina ludí – hovoril by som tak 8 z 10 – v životě zostane nešťastných, neúspěšných a nenaplněných, honících se za krátkodobým okamžitým potěšením. Mohol by som pak dodať, že ludstvo je vlastně k ničemu?

Toto, stejně ako – dovolim si konštatovať – valná čásť veci vo vesmíre – ne-li všetko – je pripad od pripadu. Veci su stejné a pritom jedinecne!

Ať sa dari!

Reaguj na tento komentár

Všechny články o MLM přesně vyjadřují moje pocity. Sama jsem v jednom MLM, jsem ve ztrátě asi 10000,- a rozhoduju se o zanechání činnosti.
Opravdu si myslím, že na to aby člověk mohl dělat, co ho baví, neměl by plýtvat časem na to, co ho ale vůbec nebaví. Hned na začátku mě strašilo to, kolik času bych tomu musela věnovat, kdybych náhodou byla úspěšná. Sice nevím, do čeho bych se měla pustit, když ani jinou práci jsem nesehnala, ale toto zaručeně není nic pro mě. Zdenka 🙄

Reaguj na tento komentár

Po zhliadnutí všetkých článkov nemôžem nesuhlasiť s názorom autora. Avšak treba si uvedomiť jeden jediný fakt, a síce, systém chybu nemá, vždy zlyhá ľudský faktor. Ješitnosť, intrigy, závisť a neseriózne jednanie. Takže chybu treba hľadať v ľudoch, distribútoroch a vedení, nie v systéme.

Reaguj na tento komentár

Prečo sú kľúčové hodnoty dôležitejšie ako misia, vízia alebo firemné ciele?
Stiahnite si dokument s viac ako 160 hodnotami. Zadajte email nižšie a pošlem vám dokument, ktorý som vytvoril:

.

160 námetov na kľúčové hodnoty »