Čítate: Klamete sami sebe o MLM sieťach?

32

Do napísania tejto série som išiel s otvorenou mysľou toho, že detailne preskúmam dostupné fakty, pretože ma jeden klient požiadal o vyjadrenie toho, či má svoj produkt distribuovať cez MLM. Chcel som si zistiť čo najviac dostupných faktov pred tým, než sa finálne vyjadrím. Čo som zistil, uvádzam v tejto sérii článkov. Na mysli som vždy mal moje pravidlá o najväčšej šanci na úspech.

Multi-level marketing (preložené doslova: viacúrovňový marketing, ďalej len MLM). Každý sa už stretol s týmto pojmom. Ak ho počujete prvýkrát, tak gratulujem.

Firmy, ktoré sa snažia svoje výrobky a služby predávať týmto systémom sa množia ako huby po daždi. Agitácia, aby ste sa pridali, sa množia jedna za druhou: „Už ste v tamtom systéme, tak to budete milovať aj tento!“

Tieto systémy vznikli ako snaha využiť niečo nelegálne a škodlivé („pyramídové hry“) na „dobrý účel“. Ako sa to podarilo? To si budete môcť zhodnotiť počas čítania tejto série.

Aby sme pochopili, z čoho MLM systémy vychádzali, dovoľte mi predstaviť najskôr nelegálne systémy.

Pyramídové hry sú nelegálny model podnikania, kedy sa človek na vrchu pyramídy snaží prilákať ďalších členov, aby z registračného poplatku získal províziu. Za celým systémom sa neskrýva žiaden iný, funkčný model zarábania. Celý vtip je v tom, že systém potrebuje stále nových a nových ľudí. Ak by mal každý člen priviesť 6 nových ľudí, aby dostal províziu, tak na 10. „úrovni“ by v systéme muselo byť zapojených viac ako 10 miliónov ľudí, aby systém ešte fungoval. Na 13. úroveň sa nikdy nedostane, pretože tento systém by potreboval 13 miliárd ľudí, čo je dvakrát viac ako obyvateľov Zeme…

Ďalšou variantou nelegálneho modelu je Ponziho schéma, kde sú, narozdiel od predchádzajúcej varianty, vyplácané “zisky z investovania”. Do Ponziho hry sa teda môže jeden človek zapojiť aj viackrát, čo odďaľuje krach tohto systému. Pri Ponziho schéme hľadá nových ľudí prevádzkovateľ. (U pyramídových hier hľadajú nových ľudí samotní investori.)

Ponziho schéma je pomenovaná podľa Carla Ponziho. Ten touto technikou v rokoch 1919 a 1920 vylákal od asi 40 000 ľudí sumu 15 miliónov dolárov.

No a na záver je tu legálny spôsob zarábania s názvom MLM systém, ktorý sa veľmi podobá horeuvedeným. Rozdiel je v tom, že MLM má reálne produkty a služby, ktoré predávajú jednotliví distribútori (podnikatelia, väčšinou malí živnostníci). Tí majú často prístup priamo k výrobcovi a skracuje sa tak predajný (distribučný) reťazec.

Tieto spoločnosti vytvárajú dojem, že toto je „hudba budúcnosti“. Toto je model, ktorý práve dnes získava na popularite. Rastie jeho popularita, legitímnosť a niektorí dokonca tvrdia, že „v budúcnosti MLM nahradí všetky ostatné formy marketingu a predaja“. Tieto systémy fungujú od roku 1920. Dnes (po asi 100 rokoch) sa cez ne predáva menej ako 0,3 % produktov a služieb (zdroj) a preto som maximálne skeptický k tvrdeniam o „hudbe budúcnosti“. Napriek tomu veľa ľudí verí ilúzii, že každý, kto bude naplno veriť takémuto systému, môže byť úspešný alebo dokonca, že všetci sa raz stanú MLM distribútori…

S MLM systémami mám osobné skúsenosti, mám k dispozícii nejaké dáta a na konzultáciách sa s ľuďmi občas bavím o tom, ako nakopnúť ich MLM biznis. A to aj napriek tomu, že doteraz sa naplno venovali na internete budovaniu niečoho úplne iného, čo malo podľa mňa všetky predpoklady stať sa oveľa, OVEĽA úspešnejšie ako hocaký MLM…

Často vídavam, že multi-level marketing je prevádzkovaný ako podvod na „distribútora produktov“. Hlavnou náplňou práce distribútora sa tak stáva zháňanie nových distribútorov namiesto reálneho predaja. Všetci sa spoliehajú na to, že budú „žiť“ z toho, čo im „sieť“ prinesie. Nikto však do toho nejde s nadšením pre predaj samotný.

V princípe sa MLM siete snažia distribútorovi nahovoriť, že potenciál jeho príjmu je „neobmedzený“ a predvídajú vo svojom dobre vyzerajúcom biznis pláne také rozšírenie produktov, že je to až neuskutočniteľné. Pravdepodobnosť realizácie tohto plánu sa dá prirovnať k tomu, že si na dnes večer naplánujete pozorovanie UFO v lese a ono tam naozaj pristane…

Z finančného hľadiska sú šance, že jednotlivec dosiahne úspech, oveľa horšie ako je pravdepodobnosť výhry v kasíne.

Celé MLM bolo zlegalizované na základe dobrého fungovania jednej jedinej spoločnosti. (Už ste počuli niečo také, že: „Výnimka potvrdzuje pravidlo“?!?) Bežná prax je ale ignorovať pravidlá, na ktorých tieto systémy stoja. Nedostatok legislatívy a dohľadu umožňuje týmto systémom prežívať po celom svete i naďalej.

MLM nie je jasne definované a kontrolované tak, ako sú napríklad franšízy. MLM si môže prakticky založiť a prevádzkovať ktokoľvek. Samozrejme, že v závislosti od odvetvia, môžete potrebovať povolenie od iného úradu k vašej práci, ale to potrebujete i bez MLM.

Do dnes sa napríklad na Slovensku nepodarilo cez zákony povedať, že skrachované nebankové subjekty používali nelegálne schémy. Pretože nie som právnik, nemôžem tvrdiť, že máme nedostatočnú legislatívu, ale je to možné. Inak by boli tieto nelegálne schémy odhaľované okamžite a netrvalo by to tak dlho, že niekoľko (desiatok) rokov po krachu „nebankoviek“ stále presne nevieme, na základe akého zákona sa niečoho dopustili.

Ľudia navyknutí podnikať týmto systémom sa väčšinou aj tak nedajú nijako zastaviť. Akonáhle zavrú jednu spoločnosť, otvoria druhú a dej sa opakuje.

Ekonomická charakteristika MLM systémov

  • obrovské straty pre zákazníkov
  • zanechávajú za sebou masívne množstvo skrachovaných malých živnostníkov
  • spoliehanie sa na matematicky neudržateľné modely nekonečného nákupu alebo predaja
  • umožnenie vstupu do systému komukoľvek, v akomkoľvek odvetví spôsobuje vnútornú nestabilitu systému

Jadro podnikania – osobný predaj – je tu v priamom rozpore s modernými trendami predaja. Nimi sú masová komunikácia, nízkonákladová distribúcia a nákupné kanály preferované zákazníkmi. Predajná aktivita je v skutočnosti väčšinou iba zámienka skutočného jadra podnikania. Ním je získavanie nových ľudí do pyramídových organizácií, ktoré sľubujú exponenciálny rast príjmov.

Tak, ako vo všetkých pyramídových hrách, príjmy ľudí „hore“ a celých týchto spoločností plynú z neustáleho naberania nových investorov „dole“. Z povrchného pohľadu nezasvätenca môžu tieto systémy vyzerať ako lákavé, pretože čísla ukazujú firmu v zisku, ďalej úspešných majetných ľudí na vrchu celého systému a dokonca aj biznis model môže vyzerať dobre. (Takto mimochodom vyzerajú aj všetky pyramídové hry pred tým, než sa zrútia.)

Klamný marketing, ktorý obratne stavia na osobných alebo sociálnych potrebách človeka, na  kultúre alebo na „tradíciách“, prispieva k rastu siete – namiesto toho, aby boli napĺňané potreby jednotlivcov. Zavádzajúci marketing je často udržiavaný tým, že chýba odborné zhodnotenie alebo prešetrenie uznávanými médiami. Dôsledkom toho je populárna dezilúzia, že MLM je životaschopný model investovania alebo dobrá kariérna voľba pre každého. Tiež dezilúzia toho, že pravdepodobnosť finančného úspechu je porovnateľná alebo lepšia (!) ako v iných modeloch podnikania, zamestnania alebo obchodovania.

Cieľovou skupinou sa tak nestáva všeobecná verejnosť, ale skôr nádejní investori. Trh pre týchto investorov sa extrémne nafukuje v časoch ekonomických zmien, globalizácie a v časoch nezamestnanosti. Sľuby rýchlej a ľahkej finančnej slobody a klamlivé spájanie bohatstva s maximálnym šťastím tiež pôsobia na týchto „investorov“. Rast MLM sa tak nedeje cez predaje produktov zákazníkom, ale cez získavanie nádejných distribútorov/investorov. Skutočné produkty nie sú vitamíny, mastičky, finančné služby alebo parfémy. Skutočnými produktami sú kariérne plány, možnosti budovania siete a spôsoby povyšovania distribútorov. Tieto možnosti sú opäť klamlivo predstavované ako vysokozárobkové, s minimálnou investíciou času alebo peňazí a s rýchlym úspechom.

Slovo „klamstvo“ vás možno provokuje, ale je žiaľ na dennom poriadku u týchto typov spoločností. Každý, kto sa účastní MLM systému, kde sa niečo predáva, si podvedome klame. Ľudia na vrchu pyramídy väčšinou vedome klamú ostatným. Zavádzanie je v tomto druhu podnikania nevyhnutné a je v marketingu týchto spoločností prvoradé.

Nabudúce sa pozrieme na pravdy a nepravdy, s ktorými sa stretnete v MLM sieťach.

Chcete si stiahnuť celú sériu na cesty alebo do čítačky ako PDF? Kliknite nižšie.

Stiahnite si celý seriál v jednom praktickom PDF

Ak chcete byť úspešní, odporúčam vám začať podnikať v niečom „reálnom“. Predávajte vaše produkty alebo služby. Bill Gates zbohatol predajom operačného systému a súvisiacich vecí bez použitia MLM. Carlos Slim Helú, dnes najbohatší človek sveta, predáva paušály k mobilom, tiež bez MLM. Najbohatší majitelia MLM sietí sa nikdy nedostali do rebríčka top 100 najmajetnejších ľudí sveta, nehovoriac o distribútoroch…

Ak sa budete účastniť diskusie, napíšte prosím, aké skúsenosti máte a s koľkými MLM sieťami. Moje skúsenosti pochádzajú z toho, že som bol v minulosti členom takýchto organizácií a v poslednej dobe som aj konzultoval pre ľudí z MLM organizácií. Preto mám stále reálny a aktuálny pohľad na súvislosti.

Zdieľajte radosť:

« Predchádzajúci príspevok na stránke:

Nasledujúci príspevok na stránke: »

Páčil sa vám článok?
Pridajte si ho do záložiek alebo ho zdieľajte cez tlačidlá vyššie.

Verzia pre tlač Verzia pre tlač

Pekné komentáre (32)

Dobrý deň, vďaka, že ste napísal aj niečo o MLM.
Áno je to tak ako ste vyššie spomínali, ale rád by som vás doplnil v niečom, lebo z vášho príspevku som vycítil nasledovné : MLM systém nedokáže predávať tovar a služby po celom svete! S týmto nesúhlasím, lebo :
1. každý systém má klady a zápory
2. každý sytém môže fungovať len na základe predaja, lebo ak nie tak ho musí niekto dotovať ( investovať), aby sa mohol rozvíjať
3. každý systém tvoria ľudia
Toto sú tri základné pravidlá, ktoré sú podstatou systému, no a teraz poďme konkrétne k MLM .
začnem zápormy, lebo tých ste vymenovali viacej : tak áno zisky jednotlivcov sú tu nižšie, lebo prvízia z predaja sa rozráta na viacej členov systému ( niečo ide aj pre samotný systém), rozrátava sa to podľa % u konkétnej firmy mlm,
Lepšie by bolo ak by som sám vymyslel produk a predal ho v potrebnom množstve ako aj firma s MLM, Sám by som mal všetky % z provízia predaja a nemusel by som sa s nikým deliť ako v MLM, ale v dnešnom svete , kde je vysoká konkurencia a je tažké sa sám prebiť na trh, tak je málo pravdepodobné, že predám viacej produktov ako daná MLM firma. Výhodou MLM firmy je, že pôsobí vo viacerých krajinách, kde sú jednotliví distribútory, ktorí sú domáci a najlepšie poznajú potreby trhu v ktorom sa snažia predať daný produkt. Áno ak MLM systém tvoria ľudia, ktorí si myslia, že satčí len získavať ľudí do siete, tak to JE OMYL, lebo základ je predaj produktu, a to či ho predám sám, alebo si niekoho nájdem cez ktorého to predám tak to je druhoradé( sekundárne). Aj keď sa tým tiež predáva produkt, lebo ak niekto chce vstúpiť do siete MLM, tak si musí kúpiť produkt za maloobchodnú cenu , a potom už má zľavy za VOC. Podstata je, že koruny nevznikajú, že nikoho prinesiem pod seba, ale že niekomu umožním predávať daný produkt a tým sa podieľam tiež na časti provízie z predaja môjho distribútora. A získavať nových ľudí sa neopaltí na základe vysokých príjmov z toho, že niekoho privedú, ale z toho, že PRODUKT je jedinečný a z jeho predaja môžu získať pasívny príjem. Na záver len dodám, že sú všade okolo nás rôzne systémy, či už v zdravotníctve , školstve, ale aj štát a vláda má systém, kde je nikto hore a ostatní sa pridávajú pod neho. p.s. Ak nieto vstúpi za poplatok do MLM sytému a nedostane domov produkt ( bud poštou, alebo kuriérom), tak to nie je MLM systém!!!!

Reaguj na tento komentár

@Jozef: Ďakujem za názor, o týždeň doplním ďalšie informácie.

Ohľadne P.S.: Ak chce niekto zarábať, tak je NEZMYSEL, aby si NAJSKÔR niečo KUPOVAL a až potom získal nejaké výhody. Keď sa chcem zamestnať vo firme predávajúcej autá, tak si nemusím najskôr kúpiť auto, že? 🙂

Reaguj na tento komentár

@Martin Mikláš: Michal, pravda je, že keď sa chcem niekde ZAMESTNAŤ, tak si nemusím kúpiť výrobok môjho potencionálneho zamestnávateľa. Keď sa registrujem do MLM systému, investujem do vlastného PODNIKANIA. Za svoje peniaze si zaplatím KNOW-HOW, ktorého súčasťou sú výrobky DODÁVATEĽSKEJ firmy – môjho obchodného partnera. Dovolím si tvrdiť, že to je frančíza. Existuje desatoro seriózneho MLM, ktoré vraví aj o záruke na spokojnosť – o možnosti vrátenia peňazí.

Reaguj na tento komentár

Nuž MLM je podla mna podnikanie a nie zamestnanie. V tom sa mýliš Martin. Jedine kto môže uspieť v MLM je podnikavý človek. Väčšina ľudí sú rodení zamestnanci a preto pravdepodobne nemajú ani žiaden, alebo malý úspech. Čiže MLM by som prirovnal k podnikaniu. Keď chceš začať podnikať, tak tiež najskôr musíš investovať. Do vzdelania, do produktov, ktoré budeš držať na sklade. Toto všetko ti zabezpečí MLM tím. A väčšinou tá investícia vôbec nie je veľká. Človek navyše nepotrebuje živnosť a iné formality, ktoré by pri zakladaní firmy na SVK potreboval.

Kde vlastne berieš tie čísla o ktorých hovoríš? To by ma zaujímalo :).

@Martin Mikláš:
Adam Debnar má blog, ktorý naposledy zverejnil: Keby nebolo pekára

Reaguj na tento komentár

@Adam Debnar: Hovorím o zarábaní akomkoľvek. Ak chceš podnikať a MUSÍŠ niečo kúpiť, tak to nie je dobrý smer.

Môj zdroj je v článku jasne uvedený: “S MLM systémami mám osobné skúsenosti, mám k dispozícii nejaké dáta a na konzultáciách sa s ľuďmi občas bavím o tom, ako nakopnúť ich MLM biznis…”

Čísla ešte len prídu nabudúce… a ver mi, štatisticky sa cez MLM zarobiť nedá.

Nepochybujem o výhodách MLM – ako napríklad skúsenosti, ktoré získaš – tie Ti nikto nemôže predať iným spôsobom. Napriek tomu je problém v tom, čo píšeš: “tá investícia vôbec nie je veľká”. Kde nie je veľká investícia, sa principiálne nemôže dať zarobiť. O tom som ale písal už v minulosti. Viz. Zadarmo nikdy viac

@VŠETCI:
Tiež by som bol rád, aby ste napísali, aké skúsenosti a s koľkými MLM systémami máte vy, pretože by som sa nerád rozprával s niekým, kto si skúsil 1 systém alebo kto “vie” o jednom systéme. Ja som ich za život prešiel niekoľko desiatok. A nielen ako marketingový konzultant…

Reaguj na tento komentár

Ahoj Martin

Dakujem za odpoved.

Tak som nad tým uvazoval. Máš stým teda veľa skúseností, keď si bol v niekoľkých MLM.

Nemám skoro žiadne skúsenosti s MLM, ale mne sa to zdá ako geniálny systém, pre tú firmu ktorá ho zaviedla.

Je to vlastne Marketing, ktorý ma firma zadarmo.

Nemusí platit marketingovým firmám ani cent.

Navyše jej zostanú podnikaví zamestnanci, ktorí sa sami vyselektujú. Zostanú jej tí najlepší z najlepších, ktorí
sú aj veľmi dobre ohodnotení.

Keď má firma dobrú víziu a produkt, tak to musí byť podla mna úspešné., Ale to je len teoria.

Nuž, Kyosaki, Warren Buffet, a iní poprední svetoví investori MLM siete podporuju, dokonca sami ich vytvaraju. Mozno nam prave chybaju iba informacie how to….

Presne ako chybaju ludom informacie ohladne novodobeho marketingu. 😉

@Martin Mikláš:
Adam Debnar má blog, ktorý naposledy zverejnil: Keby nebolo pekára

Reaguj na tento komentár

@Adam Debnar: Vďaka, že ste pridali svoje komentáre k MLM, v ktorých ste vyjadrili svoj názor. Som rád, že ste zdôraznili, že MLM je podnikanie, lebo je to tak a ak chcem v niečom podnikať, tak MUSÍM VŽDY na začiatok niečo kúpiť ( investovať ) , aby som mal z čoho stavať (modelovať ) svoje podnikanie. Len z niečoho sa dá získať viacej. NIČ nevznikne samo a bez ničoho! Áno Martin, ak budem pracovať v automobilke, tak nemusím si kúpiť od nich auto, ale musím sa tam osobne dostaviť a meniť svoj čas na peniaze, lebo ak nie tak nebudem mať odmeny a zľavy, takže aj tam musím niečo investovať ( dať), aby sa mi niečo vrátilo. Ale to je zamenstnanie, takže to nie je dobrý príklad na porovnávanie, lebo MLM je podnikanie. Len v MLM, nám materská firma, ktorá chce predávať svoje produkty, ponúka provízie, ktoré by ináč minula na masmédiá ( tv, rádia…) do reklám a rôznych prezentačných prednášok vo väčších mestách ( supermarkety, veľkoobchody, obchodné centrá, námestia, sály…..). Takže provízie idú týmto distribútorom, ktorí prostredníctvom seba prezentujú daný produkt ( tzv. živé reklamy). Rozdiel je, že nie sú odmeňovaní za čas, ale za výkon ( presne ako v podnikaní ). Lebo ak pustíte upútavku do masmédíí, tak tam berú peniaze za čas, bez ohľadu na množstvo predaného produktu. Martin, už som prvej spomínal prečo sa provízia rozdelí ma nenšie časti, takže tým sú aj menšie zisky jednotlivcov, ale niekedy je lepšie ak kvapká. Záleží to od konkrétneko produktu a ceny. Sú aj MLM spoločnosti, ktoré neponúkajú povinnosť na začiatok kúpu ich produktu, ale potom máte aj nárok na nižšie percento provízií. Ale je výhodné ak si všeobecne produk kúpite danej firmy, lebo len tak ho dôkladne spoznáte, aby ste ho vedeli prezentovať ďalším ľuďom. Výhodou mlm systému je, že máte k dispozícii ľudí, ktorí vám ponúkajú rady, ktoré sú odskúšané na konkrétnom produkte danej firmy, takže keď to fungovalo u nich, tak to je dobrý model na fungovanie aj u druhých. Vraví sa tomu aj duplikácia ( posúvanie know- how ku druhým vo vašej skupine). Martin, keď si prešiel desiatkami mlm, tak je zaujímavé, že máš k tomu trochu iný názor. p.s. Ja som tiež prešiel desiatkami mlm systémov, keď som si vyberal z väčšieho množstva, a vybral som si 5, z ktorých sa aktívne venujem 3, z ktorých niektoré pôsobia desaťročia na trhu a to buď tu doma, alebo v zahraničí. Dnes môžem povedať len jedno : Ľudia, ktorí nemajú v láske MLM systém, tak nie je chyba v systéme, ale chyba v ľuďoch, ktorí nenašli správny produkt, ktorý im ponúka daná firma. Neobjavili to prevé orechové, čo chcú dosiahnuť vo svojom živote. To je podobné , ako mne v škole prekážala výučba cudzích jazykov a do dnešnej doby neviem aktívne ovládať ani jeden cudzí jazyk. Človek ak niečo nechce, tak mu to vesmír umožní…Lebo ak by ťa daný produkt zaujal a chcel by si sa v ňom zdokonaľovať , tak by si radšej bral MLM systém, kde sa dá ľahšie začať podnikať , aj keď sú provízie nižšie, ale ako spomínal Adam, firma ti zabezpečí všetko potrebné okolo daného produktu, a tvojou povinnosťou je tento produkt dostať na trh buď v domácom, alebo zahraničnom prostredí.

Reaguj na tento komentár

@Adam Debnar: Súhlasím s marketingom zadarmo.

Ďalej keď má firma dobrý produkt a marketing, nepotrebuje MLM. Viz napr. spomínaný Microsoft, Apple, Nokia atď

Warren Buffet investoval pokiaľ viem do jednej MLM siete, ale nie preto, že to je MLM, ale preto, že je to systém, ktorý zvonka vyzerá dobre a pre investora je zárobkový (ako som napísal v článku). Buffetovi je v princípe jedno, či ide o MLM alebo nie, on túto otázku nerieši!

Kiyosaki je kontroverzný podnikateľ, ktorý je absolútne proti tomu, aby bol niekto zamestnaný alebo malý živnostník. S týmto sa môj a jeho názor rozchádzajú. Tiež vo svojich knihách radí veci, ktoré sú nelegálne, takže pri tomto mene pozor. Ale musím uznať, že na motiváciu je skvelý.

@Jozef: Pozor, pri MLM človek nikdy neinvestuje do VLASTNÉHO podnikania (okrem majiteľa). Do vzdelania, zbierania skúseností atď. áno, ale určite nie do “vlastného podnikania”…

Ďalej si treba uvedomiť, že podnikanie je o produkte málokedy. Podľa mňa si každý doma dokáže urobiť lepší hamburger (produkt) ako v McDonald’s, ale určite s tým nezarobí toľko, čo “mekáč”…

Reaguj na tento komentár

@Martin Mikláš: Podľa mňa sa dá zarobiť v akomkoľvek MLM, len musia byť splnené 4 podmienky:
1. Kvalitné firemné zázemie – tú mám na mysli kvalitné produkty, dobrý odmeňovací systém, pomocné materiály, firemné know-how atď.

2. Skúseného získatela – teda človeka, pod ktorého sa zaregistrujete. Ten musí mať skúsenosti s predajom,s produktami a musí sa vám patrične venovať

3. Osobnostné predpoklady človeka, ktorý vstupuje do MLM – a to vnútornú motiváciu, základný súbor vlastností (schopností) napr. vytrvalosť, vzdelávateľnosť a pracovitosť (to sú tri klúčové)

4. Ostatné faktory – napríklad čas – človek ktorý by MLM venoval 8 hodín denne ako v práci alebo v inom podnikaní má obrovskú pravdepodobnosť úspechu. Tí čo neuspejú väčšinou MLM venujú tri hodiny z týždňa.

Tento model funguje vždy. Hovoríte, že ste prešli viacerými MLM. Tak si môžte diagnostikovať, kde bola chyba vo vašom prípade. Verím, že to nebolo vždy len v 1. podmienke (Kvalitné firemné zázemie ). Aj keď úznávam, že nie všetky MLM túto podmienku spĺňajú.
Martin Mažár má blog, ktorý naposledy zverejnil: Porovnanie sporiacich účtov bez viazanosti

Reaguj na tento komentár

Ďakujem Martin, konečne do toho vidím. Dávnejšie som sa zaujímal o jednu spoločnosť, tuším Lyoness, ktorej systém fungovanie je v podstate MLM, ak sa podľa tohto opisu nemýlim.
A vtedy ma strašne zaujímalo, ako to celé funguje a nešlo mi do hlavy, odkiaľ sa tam berie kapitál pre tie ich zľavy. Teraz už chápem, že od členov na nižšom stupni pyramídy 🙂
Johny má blog, ktorý naposledy zverejnil: Dale Carnegie- Ako si získavať priateľov a pôsobiť na ľudí

Reaguj na tento komentár

Ďakujem za super článok o MLM. Konečne sa niekto o tom vyjadril aj negatívne 🙂 Ja osobne MLM neznášam, pretože to je vo svojej podstate podvodný systém. Thumbs up!!!
Andrej Mikula má blog, ktorý naposledy zverejnil: Negatívny brainstorming

Reaguj na tento komentár

@Andrej Mikula: Ďakujem za komentár…

Pôvodne som rozmýšľal o tom, či odporučiť klientovi MLM pre jeho nový výrobok a z toho rozmýšľania vznikla táto séria… 😎

Reaguj na tento komentár

@Martin Mikláš: Poznám pár ľudí, ktorí pracujú v MLM systémoch. Myslím si, že je to nehorázne vyčerpávajúca práca. Hlavný problém vidím v neustálych platených motivačných semínaroch a.k.a. brainwashingu. Tí ľudia proste nevidia, čo sa okolo nich deje. Vidia iba tabuľku svojich výkonom a vysnívané priečku v pyramíde. Mimochodom, poznáte film “Viktor, človek víťazný” – tam je práca v týchto MLM štruktúrach krásne ukázaná 🙂 http://www.youtube.com/watch?v=wuh50RkSmc4 (od 18 rokov)

Reaguj na tento komentár

@Andrej Mikula: Ďakujem za odkaz! Dobre to spravili tí študenti! Klobúk dole 😎

Reaguj na tento komentár

Je dobré sa na to pozrieť cez účel-čo človek od MLM očakáva? Niekto výrobky za lepšie ceny,niekto sa chce naučiť niečo o predaji a komunikácii (na toto sú vzdel.programy niektorých firiem priam ideálne) a niekto v tom vidí možný zdroj príjmov,dokonca aj pasívnych. MLM je nástroj na dosiahnutie nejakého cieľa. Mám s MLM skúsenosti. Ak človek nemá jasno v cieli a ak ho dostatočne nemotivuje, nikdy nedosiahne v MLM väčšie úspechy, lebo je to skúr podnikanie, ako zábavka na voľný čas. Mnoho ľudí si myslí, že ak osloví so svojim biznisom 20 známych, že budú milionári. Nie je to tak. Ak niekto založí firmu, nepochybuje o tom, že potrebuje získať stovky a tisícky zákazníkov. V MLM tomu nie je inak. Druhý kameň úrazu vidím vo vytrvalosti-za rok sa veľký (a hlavne stabilný) úspech v MLM vybudovať nedá. Štatistiky MLM obratov a počtov členov ukazujú, že to je životaschopný biznis a že je o neho záujem. Prvá prišla s MLM firma Amway, ktorá ho doveidla na úroveň legálneho biznisu. Už 50 rokov má každý rok nárast. Biznis teda funguje. Ale ako pre koho-kto to vezme ako podnikanie a dá tomu,čo treba (PLUS vzdeláva sa), bude úspešný (ak je to seriózna firma a stavia biznis na obratoch,nie na získaných nových ľuďoch). Trénujem obchodníkov a MLM bola pre mňa vynikajúca škola aj pre tradičný biznis. Doporučujem prečítať knihu od R.Kiysoaki: Škola biznisu. Tam je o MLM napísané z nestranného pohľadu (Kiyosaki nikdy MLM nerobil). Takto to vidím ja 🙂
Martin má blog, ktorý naposledy zverejnil: Dokážete zákazníkom čítať myšlienky

Reaguj na tento komentár

@Martin Mikláš: Statisticky sa neda zarobit nikde na zemi a dokonca sa tu neda ani prezit nad priemerom (btw statistika je veda o presnych spracovaniach nepresnych cisel) , vacsina ludi zije na hranici biedy, alebo mierne nad touto hranicou a ti, ktori su nad priemerom, este prehlbuju tieto rozdiely, pretoze sa nevedia zaobist bez operacneho systemu a pausalu na mobil (vid. clanok o najbohatsich ludoch sveta). Podla mojho nazoru MLM systemy nespasia svet, ale su serioznou prilezitostou riesit svoju spotrebu a pri tom sirit informacie a zarabat. 20 rokov pouzivam vyrobky fy JUST a AMWAY, nikdy som sa tym nezivil, a necitim sa byt neuspesny, alebo stratovy, vsetko co som tu nakupil (tovar aj informacie) som vyuzil aj inde sukromnom i profesionalnom zivote.

Reaguj na tento komentár

@Kamil Andras: Súhlasím s tým, že na vlastnú spotrebu môže byť MLM výhodné, ba dokonca pohodlné.

Tiež nepoznám človeka, čo by povedal, že mu MLM nič nedalo. Človek získa buď dobré produkty, vedomosti alebo skúsenosti. Akurát to pravdepodobne nebude úspech, šťastie ani bohatstvo… ale o to v MLM vlastne nikomu ani nejde, však? 😉

Reaguj na tento komentár

Veľa textu na túto tému…
Všimol som si, že sú dve hlavné skupiny. Jedna je za a jedna proti. Píšem sem iba svoj pohľad.
1. Je veľa systémov a najskôr väčšina z nich naozaj nikdy nedá ľuďom zarobiť. To je však o filozofii a vízii firiem, za ktorými stoja ľudia – takže je to o ľuďoch a ich hodnotách.
2. Nie každý zámer realizuje geniálny matematik či ekonóm – prípadné zlyhanie projektu teda ani nie je vždy zámerom, ale skôr bežným zlyhaním, ktoré so sebou prináša ktorékoľvek podnikanie.
3. Poznám aj také spoločnosti, ktoré dostávajú celosvetové alebo európske ocenenia mimo MLM… Sú aj taký zakladatelia MLM systémov, ktorí dostávajú pozvanie do komisií pri zložitých rozhodnutiach v ekonomických smerovaniach krajín či EU… Takže “vrece” nie je iba jedno – nie všetky sú deravé :o)
4. AKO MLM VNÍMAM? Základom fungujúceho systému je tvoriť spotrebiteľskú sieť nie iba milionárov :o). Ak je systém dobre nastavený, tak nikto o ňom nebude tvrdiť, že je to stroj na peniaze a všetci uspejú. Uspejú všetci, ktorí budú chcieť, budú robiť veci ako sa majú a chápu, že na to, aby boli úspešní, je nevyhnutné, aby bol tovar v obehu. Bude chcieť byť úspešný každý? To hádam nie!
Ak by aj chcel byť každý právnikom bude ním? Len chcieť nestačí. A právne služby mnohí z nás potrebujeme, ale sú aj takí čo právne služby nikdy nebudú potrebovať. Rovnako je to so všetkým.
Je úplne jedno, či ľudia nakupujú za plnú cenu alebo so zľavou… Dôležitý je dobrý produkt, ktorý si ľudia majú dôvod kúpiť, ktorý je cenovo konkurencieschopný.
5. Čo je bezpečná cesta k zlyhaniu? Keď nie je žiadna hodnota produktu či služby a tak sa lanária ľudia do systému iba preto, aby boli aspoň nejakí konzumenti :o) Niekto to inak nevie…

Reaguj na tento komentár

@Johny: Johny, mám pocit, že si to zle vyhodnotil. Lyoness je v niečom divné MLM. Oni sami nepredávajú produkty a ani nemajú nijaké vstupné poplatky. Ich cieľom je neustále rozširovanie používateľov ich zľavovej karty, lebo si tým zlepšujú vyjednávaciu pozíciu voči maloobchodným predajcom. V podstate si Lyoness účtuje províziu od maloobchodníkov, za to že im sprostredkoval obchod. Takže bežný človek, ktorý sa zapojí do Lyoness nemôže nič stratiť. Môže len získať nejaké to percento zo svojho nákupu. Jediný, kto v tomto prípade platí je maloobchodník. Je už na ňom,aby si zvážil, či Lyoness mu prináša vyššie tržby a či tie zvýšené tržby stoja za vyplatenú províziu Lyonessu.

Reaguj na tento komentár

@Martin Mažár: Vďaka, že si do toho priniesol viac svetla. Som rád, že teraz už vidím ten mechanizmus, na ktorom je Lyoness založené.
Johny má blog, ktorý naposledy zverejnil: Viete, od koho máte zmeškaný hovor?

Reaguj na tento komentár

Pokud chcete být úspěšní v mlm podnikání, musíte prodávat sám sebe, a ne nějakou mlm společnost. Využijte moderní technologie, internet a marketingové nástroje. Mluvím o automatizaci, systémů, jako jsou webové stránky, email marketing apd..Nabízejte hodnotné informace, jak, co a proč. Než začnete vydělávat tolik peněz, kolik budete potřebovat,musíte investovat do sebe..knihy,kurzy,semináře. MLM je přece jenom podnikání a pokud neznáte nic o marketingu, email marketingu a dalších věcech, neuspějete a vyhodíte peníze oknem. Nespoléhejte se na vaší mlm firmu, že vás vše naučí. Zapomeňte na seznam přátel a posílání nevyžádaných e-mailů. Vytvořte si vlastní značku, jak to udělal pan Martin Mikláš a zaručím vám, že vydělat peníze v mlm není zas tak těžké 😉 S článkem úpně nesouhlasím, ale chápu, že Martin Mikláš není expert na mlm. 😉 Dělejte věci jinak než 95% lidí v mlm, protože ten kdo jde za stádem, vidí jen zadky a často i jiné méně zajímavé věci. 🙂

Reaguj na tento komentár

@Vítek Ivanov: Ďakujem za komentár s konštruktívnymi nápadmi.

K tvorbe značky – Ak už budovať značku, otázka potom znie: Oplatí sa potom rovno budovať svoju vlastnú značku/firmu?

Smola je, že niekedy MLM dokáže človeka pre MLM namotivovať viac ako je človek namotivovaný pre svoje podnikanie, ktoré je krok pred stavom “veľmi úspešný”…

Reaguj na tento komentár

@Martin Mikláš: Ano, když budu zaměstnán jako prodejce aut, auto si nekupuji. Dobrý autosalon mě vybaví služebním autem.
Ale není to pravda, když budu majitel autosalonu. Koupím (výhodně) desítky vozů a různých modelů. Zaplatím pronájem nebo stavbu salonu….Už to nebude tak jednoduché.
Otevřít si podnikání s jakýmkoliv MLM je stále podnikání se vším všudy. A těžko to lze porovnávat se zaměstnáním.

Reaguj na tento komentár

@Martin Mažár: Nemáš pravdu… pred rokmi, keď tu (na SK) Lyoness začínal, tak každý kto chcel vstúpiť musiel vložiť nemalú čiastku do systému… A bolo to tak dosť dlho pokiaľ viem… ako to funguje teraz…? Netuším, už sa o to nezaujímam…

Reaguj na tento komentár

@Johny:
Lyoness je vernostny system pre obchodnikov a nie MLM. Peniaze v Lyoness pochadzaju z provizii od obchodnikov a tieto peniaze potom Lyoness vyplaca svojim clenom, ktori odporucaju vernostnu kartu svojim znamym.
Clenstvo v Lyoness je zdarma. Zlavy z nakupov cerpas zdarma. Nenakupujes konkretny produkt, kupujes co chces u tisicov obchodnikov, ktori prijali Lyoness ako svoj vernostny program.

Reaguj na tento komentár

Dobrý MLM je založený na kvalitnom produkte a dobrom odmenovacom systéme. V serióznom MLM si vie zákazník kúpiť určite kvalitnejší výrobok ako hociktorý ekvivalent z kamenného obchodu, ktorý vzhľadom na finančnú náročnosť celého reťazca logicky stráca na kvalite na úkor nákladov. Ak niekto vyhlási že prešiel desiatky MLM firiem podľa mňa z neho hovorí neúspech, ale to podľa mňa nie je problém seriózneho MLM systému. Ja sám som 8 rokov podnikal v maloobchode a všetko som si kupoval a moje osemročné úsilie padlo na zmene legislatívy v tejto fantasticky stabilnej krajine. Skúste si zapodnikať v reálnom retaily zainvestovať nie 150 eur na kúpu štartovacieho balička ale na triviálnu Večierku minimálne 15.000.-€ a potom chválte klasické podnikanie keď Vám za rohom postavia Tesco. Ja rok podnikám v MLM ale podotýkam so serióznou firmou a som maximálne spokojný a neverili by ste aj moji zákazníci ktorí odo mna opakovane kupuju naše výrobky ba dokonca ich bez nároku na províziu odporúčajú ďalej na základe osobnej skúsenosti.

Reaguj na tento komentár

@Vilo: Odhaliť kvalitný MLM je niekedy nadľudský výkon 🙂

Prešiel som desiatky MLM ako ich marketingový konzultant, nie ako „lúza“, ktorá ich 20 začne a žiadne nedokončí. Hneď v prvom MLM som sa stal najúspešnejším predajcom po pár mesiacoch. Potom som začal hľadať cesty, ako predávať nie 20 alebo 200 ľuďom mesačne, ale 2000 alebo 20 000 ľuďom. Sám, bez siete. Preto sa dnes venujem marketingu 🙂

Večierka – toto máte úplnú pravdu. Pokiaľ sa zákazník rozhoduje medzi dvoma výrobkami na základe ceny, tak to prehráte. Pokiaľ ste však schopný dodať niečo, čo v tom Tescu za rohom nenájde, potom sa stávate zaujímavým. Potom môžete existovať spoločne. Viete, aký je to skvelý pocit, keď tí ľudia, čo by normálne išli do Tesca skončia u vás?? Žiaľ asi nie, pretože to cítiť z Vášho komentára.

Gratulujem k podnikaniu v kvalitnom MLM. Ste však štatisticky (žiaľ) jeden z tisíc ľudí… (asi rovnako, ako som bol aj ja)

Reaguj na tento komentár

Najlepší systém kde sa dajú zarobiť peniaze a zároveň aj pomôcť druhým je spojenie network marketingu a franchisingu, a keď stojí za vami spoločnosť, ktorá sa nedá okopírovať a tým vám zabezpečí bezkonkurenčné prostredie . Ja vďaka takej podnikám a nemenila by som ju za nič na svet.

Reaguj na tento komentár

Veľmi dobrý článok….konečne niekto, kto má rovnaký názor ako ja….tiež som sa zapojila do pár MLM a vždy to dopadlo rovnako…a zrejme tu niekto zareaguje že možno je chyba vo mne alebo v konkrétnej spoločnosti…čo je riadna blbosť…pretože keď som bola oslovená, tak mi bolo povedané, že je to podnikanie pre každého, že tento systém funguje už veľmi dlho a je overený, že nemám čo stratiť ..len získať….a bla bla….aj tu vyššie sa našlo pár komentov kde sa to s tým čo mi bolo povedané protirečí….že to predsa len nie je pre každého a že na to treba vynaložiť veľké úsilie…tak ale prečo potom do toho lákajú naozaj všetkých? celá filozofia MLM je založená na klamstve…nikto vám hneď nepovie celú pravdu….pravdu začnú odkrývať už až keď ste do toho zapojení…4. rok študujem marketing na VŠ a vraj to bude pre mňa aj výhoda…že svoje poznatky môžem využiť…ale ako? MLM vám nedáva žiaden priestor pre vlastné nápady…všetko je tam presne určené….ako ľudí oslovíte…čo presne im poviete….všetci sú ako cvičené opice…no a keď mi niekto zavolá a povie…ahoj, počúvaj rozbieham teraz jeden projekt a chcem počuť tvoj názor, nemohli by sme sa stretnúť? 😀 😀 tak už mi je všetko jasné…každý MLM je o tom istom…mení sa len produkt/služba….a tie semináre a prednášky…akoby to napísal jeden človek a všetci si do prázdnych kolóniek v texte vložia už len svoj produkt, či názov firmy…ako do nejakej šablóny….a to je jedno či ide o super kozmetiku s Aloe Vera….alebo o poistenia, či “investovanie do zlata” ….podľa mňa je to celé ako vymývanie mozgov, kedy už človek stráca vlastný názor…PS: vstúpila som do MLM s fin. produktmi a nejaké to sporenie a poistenie som aj sama uzavrela …vraj “najvýhodnejšie” na trhu poistenie a sporenie potom podpísal aj manžel, mama a brat, na čom som zarobila celkom pekné peniaze…ale to bolo všetko…v rodine to začalo a aj skončilo…a ešte stále to bolo v pohode…vravím si nič som nestratila tak čo..lenže teraz čisto zo zvedavosti som dala tieto zmluvy na analýzu podobnej firme…a vraj vôbec nie sú výhodné…a nikdy ani neboli…tak v konečnom dôsledku som ostala so 70-eurovými mesačnými výdavkami, ktoré idú na nevýhodné poistenie a sporenie a s vedomím že takto to má aj polovica mojej blízkej rodiny…a keby som chcela zmluvy zrušiť (po pol roku) tak musím vrátiť celú províziu…

Reaguj na tento komentár

Môj názor je taký že MLM je skutočne dobrý marketingový model ale je zneužívaný a komplikovaný za účelom manipulácie ale využiť MLM na skutočné produkty a vytvoriť sieť distribútorov kde prerazia dobrí díleri a horší o nič neprídu je skvelá vec. Dobrý MLM model by nemal podľa mňa pýtať od nových partnerov vstupný poplatok ale ponúkať percento z predaja produktu a partneri by mali vystupovať skôr ako zamestnanci nie ako investori.

Reaguj na tento komentár

@Maria: Aj mne bolo hovorene o pripade, kedy bolo poistnikovi oznamene sprostredkovatelom, ze poistna zmluva je nevyhodna, nech si ju upravi a pritom upravena bola este horsia ako predchadzajuca. Bud sprostredkovatel v skutocnosti nevie, co ponuka (ako popisujete Vy), alebo je mu jedno, za aku cenu (aj za cenu poskodenia klienta) dostane proviziu. Takze je ocividne, ze to nebol prvy a posledny pripad, co sa nieco podobne udialo.

Vsade klamstva. Vidite ich?! 70 € “parfemy” na uliciach o hodnote hovna predavane s usmevom na tvari, ci vyhodne zmluvy narychlo podpisovane na namestiach alebo po telefonoch, reklamy, televizia, pozicky a pod…Ked som bola mladsia, 200 Sk som vnimala ako velky peniaz, ktore mi dlho vydrzali a dnes 10 € rozmacham, ze sa po nich ani nezaprasi. Ako ste vnimali 200 Sk vy starsi, uz vtedy pracujuci ludia? Tiez sa vam zdalo 200 Sk, 500 Sk ako velky peniaz? Aj tu je isty typ brainwashingu – zda sa nam, ze 5, 10, 20 eur je nic oproti 200 Sk, 500 Sk…Akosi nas to menej bolí utracat. Poznate vsak? Menej bolí vytiahnut z penazenky tazko zarobeny keš ako v minulosti, este obzvlast pri plateni kartou.

Okolo nas je same klamstvo a my sa musime naucit branit sa, odolavat pokuseniam a nielen MY SAMI, ale jednoducho taketo nieco nepodporovat a neklamat druhych neznalych ludi. Myslim si, ze neklamat (alebo nezatajovat) nedokaze kazdy, treba na to superego, ktore ma zatienene mnozstvo ludi vlastnym egom. Suhlasim s autorom clanku – cisty brainwashing – aj zo strany predavajuceho {ten sa sam zbrainwashinguje, resp. niekto mu v tom pomalicky, ale isto pomoze [ako hovori nadpis clanku – klamete sami seba (a to nielen o mlm)]}, takisto brainwashingovana hlava zo strany kupujuceho. Prajem vela uspechov panovi Martinovi, nazyvate veci pravymi menami.

Reaguj na tento komentár

Prečo sú kľúčové hodnoty dôležitejšie ako misia, vízia alebo firemné ciele?
Stiahnite si dokument s viac ako 160 hodnotami. Zadajte email nižšie a pošlem vám dokument, ktorý som vytvoril:

.

160 námetov na kľúčové hodnoty »