Čítate: 7 krokov k víťazstvu pri voľbách amerického prezidenta: Aký marketingový plán použil Donald Trump?

3

Fakt: Víťazka Miss (mimochodom súťaž, ktorú vlastní Trump) obvinila Trumpa, že hodnotí ženy podľa ich vzhľadu…

…tomu sa hovorí: Úder vedľa…

Tohtoročné voľby v USA som kútikom oka sledoval už od minulého roka, pretože sa do užšieho výberu dostali aj dvaja autori. Obaja bez politického pozadia. Od oboch som čítal nejakú-tú knihu. Možno som mal preto celý čas pocit, že tých dvoch ľudí trošku poznám.

Prvým autorom je Ben Carson. Neurochirurg, ktorý ako prvý oddelil siamské dvojičky zrastené hlavami.

Druhým je podnikateľ z nadpisu. Jemu sa povenujem viac. Ukážem vám aj kedy, ako a prečo Trump vyhral už pred 15 mesiacmi. A tiež to, čoho sa Ben Carson dopustil a znamenalo to jeho koniec vo voľbách. I keď práve Carson bol 2 roky pred voľbami na 2. mieste v prieskumoch.

Aj zlá reklama je reklama

Pred americkú verejnosť vystupuje Donald Trump už od konca 80-tych rokov. Ako 40 ročný, v roku 1986, ponúkol rekonštrukciu štadióna v Central Parku bez poplatku. Po medializácii projektu a toho, že dovtedy ho neboli schopné iné firmy dokončiť za 12 miliónov dolárov, dostal Trump k dispozícii 3 milióny USD a štadión nakoniec dokončil za 750 000 USD.

Rok na to napísal knihu Umenie uzatvárania obchodu, ktorá ostala na prvom mieste New York Times bestsellerov po 13 týždňov. V rebríčku sa potom držala takmer rok. To mu opäť získalo celoštátnu publicitu.

Trump sa neustále držal v hľadáčiku médií. Či už to boli ďalšie knihy, výstavby veľkolepých budov alebo jeho 3 manželky.

Najväčšie obchodné umenie však predviedol po roku 1994. Vtedy mal osobný dlh vo výške 900 miliónov USD. Jeho firmy dlžili cez 3,5 miliardy dolárov. Bolo to najmä za stavbu kasín, ktoré sa ukázali ako menej výnosné, než čakal.

Behom 10 rokov sa dokázal dlhov zbaviť. Firmu aj svoje osobné konto dostať do plusu. Do dnes sa jeho majetok rozrástol na odhadovaných 3,5 miliardy dolárov.

Tiež sa stal televíznou hviezdou v seriáli The Apprentice (učeň). Ten sa vysielal od roku 2004 do 2015. Trump cez seriál najímal ľudí do svojich firiem alebo vyberal medzi celebritami toho najlepšieho „učňa“. Ďalší beh seriálu Trump odmietol s tým, že pravdepodobne bude kandidovať na prezidenta.

Stále senzácie mu zaistili, že mimo médií bol len zriedkakedy. Vďaka čomu ho americká verejnosť mohla spoznať takmer až „do spálne“. Mimochodom aj zo svojej zlatom vykladanej spálne vysielal jeden diel spomínaného seriálu.

Po ohlásení kandidatúry komici očakávali, že sa jedná o vtip. Mysleli si, že to bude studnica neobmedzeného zdroja zábavy.  Aj preto Trump dostal takmer neobmedzený čas na rozhovory a priestor v televíznych seriáloch, komediálnych večeroch alebo podobných.

Niektorí analytici však už 15 mesiacov pred voľbami očakávali jeho výhru. I keď tomu do poslednej chvíle žiadne prieskumy veľmi neverili. Jeho popularita dokonca po poslednom škandále stále klesala.

  • Krok 1 marketingového plánu k víťazstvu vo voľbách: Získajte popularitu. Cez knihy, vystúpenia alebo seriály v televízii.

Ako sa stal prezidentom?

Každý americký chlapec má rovnaký sen: „Stať sa prezidentom USA“. Trump sa s touto myšlienkou začal pohrávať už v roku 1988 ako 42 ročný. Počas posledných 8 rokov sa rodil stále jasnejší plán.

V roku 2012 boli ešte Američania spokojní s vtedajším prezidentom. Poraziť ho z marketingového hľadiska bolo preto veľmi obtiažne. Evidentne sa aj Donald drží rady z môjho článku o najväčšej šanci na úspech. (Je to tretí z kľúčových poznatkov.)

Prezidentom sa môže Američan stať maximálne dvakrát za sebou. Preto bolo po 2. zvolení Obamu jasné, že ďalším prezidentom musí byť niekto iný.

Táto prezidentská kampaň mala na úplnom začiatku cez 500 kandidátov zo všetkých štátov USA. Z nich sa postupne, zjednodušene povedané, vybralo TOP 10, TOP 2 a potom prezident.

Pretože sa Donald s touto myšlienkou pohrával už dlhé roky, formoval sa aj jeho volebný program a stratégia, s ktorou do volieb išiel.

Donald sa napríklad od začiatku kampane obul do nelegálnej imigrácie a ostro postavil proti terorizmu. Vyjadril sa kladne k stavbe múru medzi USA a Mexikom. Týmto krokom však išiel proti voličom z mexickej menšiny a samozrejme aj proti moslimom.

Pravdepodobne sa držal príslovia:

Ak sa nepostavíte za nejaký názor, padnete pre akýkoľvek názor.

Tento krok bol dobre vypočítaný: Mexických voličov je v USA minimum a ich hlasy sú v celkovom meradle zanedbateľné. Týmto krokom však získal ľudí, ktorí boli nerozhodnutí.

Svojou politikou oslovil najmä bielych, pracujúcich ľudí, dokonca aj z tradičných demokratických štátov. Stalo sa niečo, čo sa žiadnemu prieskumu nepodarilo odhaliť. Vznikla „skrytá“ koalícia za Trumpa.

Demokrati síce vyhrali v mestách, ale na vidieku mala Trumpova republikánska strana náskok často o viac ako 40 %.

Vráťme sa troška v čase: V prieskumoch na prelome rokov 2014 a 2015 sa na 2. priečke drží Ben Carson. Ten poukázal na nekorektnosti v politike, ale len veľmi diplomatickou rečou bez konkrétnych návrhov toho, ako situáciu zlepšiť.

To, že nemal konkrétny plán, sa Carsonovi stalo osudným. A tak, ako sa v rebríčkoch popularity vyšplhal takmer na vrchol, sa aj prepadol. Nakoniec odstúpil z volieb 4.3.2016 a týždeň na to vyjadril svoju podporu Donaldovi ako „hlasu ľudu“.

Rovnako ani Clintonovú veľmi nepodporila nejaká konkrétna skupina. Latinsko-americkí voliči a ženy so stredoškolským vzdelaním sa nemohli rovnať s podporou „Trumpových belochov“.

  • Krok 2 marketingovej stratégie k víťazstvu vo voľbách: Dajte vášmu plánu najväčšiu šancu na úspech.
  • Krok 3: Majte plán toho, za čím stojíte a nebojte sa postaviť proti určitým veciam. Ak poukazujete na problémy, ponúknite aj riešenia.
  • Krok 4: Podporte vznik „fanklubu“.

Donald píska, Hillary tancuje

Pol roka pred voľbami bola stratégia jasná. Trump cielene poukazoval na chyby v Clintonovej kampani. Ukazoval aj to, ako sa veci dajú robiť lepšie.

Clintonová následne niekoľko mesiacov iba reagovala na Trumpové obvinenia. Bolo teda jedno na ktorého kandidáta ste sa pozreli, Trump bol témou diskusie všade (znova aplikácia kroku 1 jeho stratégie).

Clintonovej teamu trvalo niekoľko mesiacov, kým na to prišli a začali robiť svoje prejavy podľa seba, so snahou udávať tempo.

V tomto momente však už boli kocky hodené. U Clintonovej sa odhaľoval jeden škandál za druhým. Od tajných štátnych emailov nájdených na jej súkromnom serveri a neskôr aj u jej asistentky (mimochodom radikálnej moslimky stojacej proti právam žien), cez vyšetrovanie FBI, až po dôkazy proti nej zo zahraničia. Kým ona vyhrabala z archívov sexistické vyjadrenia Trumpa, bola väčšina ľudí rozhodnutá.

A jeden malý škandálik s vyjadreniami na adresu žien prekonali na celej čiare zmazané tajné emaily a vyšetrovania FBI.

  • Krok 5 marketingového plánu: Veďte diskusiu. Akonáhle začnete len reagovať na ostatných, prehrali ste.

Aký jazyk používate?

Možno najviac impresívna bola sebakontrola Trumpa počas jeho prejavov a rozhovorov. Obmedzil sa na jedno až dvojslabičné slová. Krátke vety. A prejavy, ktorým porozumie každý. Teda každý, kto strávil v škole viac ako 3 roky.

Prikladám tabuľku s porovnaním prejavov rôznych kandidátov. Číslo ukazuje, koľko ročníkov školy ste museli absolvovať, aby ste porozumeli danému kandidátovi.

Potrebné znalosti na porozumenie prejavov

Ak ste Trumpa nezažili pri rozhovore, nič vám to asi nepovie… Ale: Akonáhle sa zjavilo slovo, ktoré malo viac ako 3 slabiky a neexistovalo kratšie synonymum, Trump to slovo jednoducho povedal bez prízvuku a „prehltol“ ho. V jeho prejavoch bolo naozaj ťažké nájsť niečo, čomu by neporozumel niekto v 3. triede základnej školy.

Naproti tomu na porozumenie Hillary ste potrebovali absolvovať takmer celú „základku“…

  • Krok 6 marketingového plánu k víťazstvu vo voľbách: Váš prejav musí byť jednoduchý, aby mu porozumelo aj dieťa. Koľko odborných výrazov používate v letákoch, reklame alebo na webe?

Očierňovanie vlastného mena ako taktika na výhru?

Médiá označili kampaň ako jednu z najviac negatívnych v histórii. Hillary niektorí v komentároch dokonca nazvali „Hitlery“. Donalda zase arogantného.

Pretože o Donaldovi Američania vedeli už pred voľbami takmer všetko, nebolo toho veľa, čo na neho mohli médiá ešte vytiahnuť.

Mesiac pred voľbami sa však zjavila nahrávka, kde hovoril, že ako celebrita môže beztrestne ženám siahať, kam chce.

Hillary okolo seba šírila zase negativizmus naplno, keď sa obula do Putina.

Keby mal každý z nás na sebe pripevnený čip alebo USB kľúč, ktorý by nahrával naše rozhovory a myšlienky celý deň a potom, na konci dňa, by si ich každý mohol prehrať, asi by nikto z nás nebol svätý.

Práve táto nahrávka:

  • ukázala, že Trump je tiež iba človek (a nie nejaké monštrum), ktorý má aj svoje slabé stránky
  • ukázala, že Trump nie je iba arogantný podnikateľ
  • ho priblížila viac k bežným ľuďom a získala sympatie vo voľbách.

Preto mám u nahrávky otázku, či ju zverejnil on sám alebo team okolo Clintonovej.

V každom prípade… Väčší strach rozhodol v prospech Trumpa: Hrubé reči nie sú niečo, pri čom sa ľudia musia báť o život. Urážlivé áno, ale nie ohrozujúce. V prípade Clintonovej a vojny s Ruskom už ale ide o život.

  • Krok 7 marketingového plánu k víťazstvu vo voľbách prezidenta USA: Ukážte ľudskú tvár. Sami povedzte o svojej slabej stránke. Ľudia aj tak neuveria ideálnemu človeku/produktu/službe alebo firme. A najmä: Ukážte ľuďom, akého strachu (problému) sa vďaka vám zbavia.

BONUS: Dobré kontakty na nezaplatenie

Donald preferuje pred uzatvorením obchodu odohrať s možným partnerom pár hier golfu. Umožní mu to zistiť, či podvádza, ako sa stavia k hre, ako jedná mimo kancelárie a podobne.

Možno aj práve vďaka tomuto hobby vybudoval najluxusnejšie golfové ihriská a kluby na svete.

Členovia jeho golfových klubov? Keď sa prejdete po šatni, nájdete na skrinkách mená väčšiny minulých prezidentov a súčasných kandidátov: od Bushov až, áno, po Clintonovcov.

Po pevnom Donaldovom osobnom rozhodnutí bolo získanie podpory od iných relatívne jednoduché, pretože to s nimi dokázal efektívne odkomunikovať. Rovnako ako ostatné veci počas svojej kandidatúry.

  • Bonusový krok stratégie k víťazstvu vo voľbách: Efektívna komunikácia s kľúčovými ľuďmi zastrešila jeho úspech vo voľbách.

Čo sa teraz stane?

Špina vynesená na povrch je ako v nádrži, kde dopĺňate vodu. Po čase sa zase usadí na dno. Američania zabudnú na predvolebnú kampaň a nového prezidenta budú mať radi.

Stratégia priebehu volieb bola rovnaká ako dobre napísaný filmový scenár, so šťastným koncom pre Trumpa. Stalo sa tak, pretože mysle ľudí sú filmovým priemyslom trénované vidieť tieto vzorce. Trump sa zároveň ukázal ako skvelý rečník, ktorý dokáže presvedčiť masy. A koniec scenára už teraz poznáme tiež.

Mimochodom – ako je na tom vaša komunikácia? Štatisticky stačia malé zmeny na to, aby sa váš pracovný, obchodný a podnikateľský úspech zvýšil viac ako 5 násobne. O koľko prichádzate, keď si uvedomíte, že zarábate len zlomok toho, čo zarábať môžete? Aký je ušlý zisk zo všetkého delegovania práce alebo z uzatvárania obchodov, pokiaľ sa vedome nezaujímate o zlepšovanie komunikácie podľa systémov, ktoré fungujú na celom svete? Príďte na Konferenciu efektívnej komunikácie a naučte sa triky najúspešnejších manažérov a obchodníkov tejto planéty »

 

Zdieľajte radosť:

« Predchádzajúci príspevok na stránke:

Nasledujúci príspevok na stránke: »

Páčil sa vám článok?
Pridajte si ho do záložiek alebo ho zdieľajte cez tlačidlá vyššie.

Verzia pre tlač Verzia pre tlač

Pekné komentáre (3)

Jeden z nejlepších „politických“ komentářů, jaký jsem četl. Díky moc, Martine, i za jiné Tvoje postřehy a náměty. Tvoje rady jsou k nezaplacení, i když na to, abych je dokázal využít, mnohdy nemám. Jsem za ně však upřímně vděčný

Reaguj na tento komentár

@Jindra: Ďakujem Jindro! Využi aspoň maličkú časť toho, čo sa Ti z tých krokov hodí. Ich spojením a pridaním príbehu (ako z filmového scenára) sa stane to, čo u Trumpa…

Reaguj na tento komentár

[…] Nebudu tady detailně řešit, to jaká měl Trump hesla, jakou vizi, jak vystupoval v televizi, jak se oblékal nebo jak zacházel s fakty. To určitě přispělo k výhře, ale mluví o tom třeba můj kamarád Martin Mikláš v článku 7 krokov k víťazstvu pri voľbách amerického prezidenta: Aký marketingový plán použil Donald…. […]

Reaguj na tento komentár

Pridajte pekný komentár

» RSS kanál komentárov tohto príspevku

CommentLuv badge

Prečo sú kľúčové hodnoty dôležitejšie ako misia, vízia alebo firemné ciele?
Stiahnite si dokument s viac ako 160 hodnotami. Zadajte email nižšie a pošlem vám dokument, ktorý som vytvoril:

.

160 námetov na kľúčové hodnoty »