Čítate: Prečo končí Facebook?

9

Bolo to príliš veľa starostí a tak som to radšej vzdal.
Bill Gates na margo opustenia Facebooku

Nemožnosť zmazať účet, prístup aplikácií tretích strán k našim e-mailom, spam v podobe nevhodných odkazov od priateľov, problémy Facebooku s ekológmi a v neposlednom rade komplikované nastavenia súkromia. To sú hlavné dôvody konca.

Servery Facebooku spotrebujú viac energie ako všetci obyvatelia Košíc dohromady! Ekologická záťaž je už tak extrémne veľká a používatelia Facebooku spotrebovávajú ďalšie megawatty energie pre beh svojich počítačov.

Samozrejme, že informácia o konci je mierne nadčasová, ale pravdepodobne celkom reálna. Facebook je už dnes v niektorých krajinách poslednou sociálnou sieťou, ktorá nemá klesajúci počet členov. Ako sa však dozviete ďalej, môže byť aj tento údaj nič nehovoriaci.

Prečo ľudia opúšťajú ešte nedávno tak populárne sociálne siete?

Používatelia Facebooku sú tiež opisovaní ako jednoduchší používatelia počítačov, ktorí nevedia zvážiť, ktorá informácia je vhodná šírenia ďalej. Na začiatku je zábava sledovať kto kedy vstáva, čo potom raňajkuje (alebo obeduje) a ako sa darí jeho e-farme. Po čase však ľudia zisťujú, že takéto krátke úryvky neprinášajú uspokojenie. Nedá sa tu napísať hlbšia myšlienka a už vôbec nepripadá do úvahy nejaké vyhľadávanie alebo archivácia zaujímavých myšlienok.

Ďalšou nevýhodou pre počítačových nadšencov je “primitívnosť” Facebooku. Na spustenie vlastného blogu sa treba niečo naučiť. Treba byť mierne technicky “nadaný” a mať aspoň minimálne nadšenie pre toto médium. Spustenie pravého blogu vyžaduje aj minimálnu investíciu. Je to síce menej ako bežný účet za telefón, ale je to investícia. Facebook? Stačí zaplatiť za internet a ide sa…

Dôvodom na opustenie je aj nemožnosť zmazať “svoj” účet a nejasnosti v niektorých otázkach.

Čo sa deje s dátami, ktoré som dobrovoľne poskytol?
Ako dlho sú skladované?
Čo sa stane, ak Facebook naozaj začne upadať a odkúpi ho nejaká iná firma?
Ako bude nakladať tá so získanými informáciami??

To sú len príklady otázok, ktoré si používatelia kladú. Rekordné čísla môžu byť aj veľmi zavádzajúce. Ak si napríklad niekto omylom vytvorí dva účty, má dva práve pre nemožnosť mazania. Tak to stále vyzerá, že počty užívateľov neustále rastú a rastú… ale nikto nám neprezradí množstvo účtov, na ktoré sa už mesiace nikto neprihlásil.

Ďalšie dva dôvody odchodu ľudí môžu byť nastavenia súkromia a prístup k e-mailom. Súkromie bolo to, čím sa Facebook pýšil pri svojom zakladaní. Všetky údaje boli skryté a ukázať sa dali len tým, ktorých si vyberiete. Dnes sú tieto nastavenia “postavené na hlavu” a predvolené je: prístupné všetkým. Nastavenia pre nových používateľov sú úplne iné, ako boli pri zakladaní Facebooku a práve to môže niektorým vadiť.

Po zemetrasení na Haiti dokonca vyšlo najavo, že Facebook zablokoval účty ľudí, ktorí upozorňovali na túto udalosť a zároveň odkazovali na dôveryhodné humanitárne organizácie. Potom, čo prešľap vyšiel najavo, dal však prevádzkovateľ všetko do poriadku. Alarmujúce ukazovatele na prílišné zasahovanie do súkromia sa však objavujú čím ďalej tým vo väčšom množstve a odrádzajú od používania sociálnych sietí čím ďalej väčšie množstvo ľudí.

E-maily môžu využívať i aplikácie tretích strán. Toto je síce možné individuálne zakázať, ale pravdepodobne to nepovedie k menšiemu množstvu spamu na internete.

Posledný dôvod odchodu je vlastne zároveň dôvod, ktorý tam ľudí priťahuje – láska. Každý je rád, keď ho niekto obdivuje a každý by mal rád nejaký objekt obdivu. Takto sa môžeme cez Facebook dostať k známym osobnostiam. Tie osobnosti, ktoré do tohto vlaku nastúpili sa predbiehajú v tom, kto bude mať najviac fanúšikov. V závere však každý príde k tomu, čo už napríklad Bill Gates zistil v lete 2009: je to príliš veľa starostí!

Môžu sociálne siete ohroziť osobnosť blogera?

Čo sa stane, ak bloger začne používať sociálne siete? Pri správnom zachádzaní sa nemusíte ničoho obávať. Vďaka sociálnym sieťam prídete na iné myšlienky a námety. Článkov tak budete písať viac, ako keby ste sa len snažili “vyžmýkať”. Nájsť správnu sieť je preto vhodné pre každého.

Hudba budúcnosti

Ako to bude vyzerať? Informácie budú ľudia stále hľadať na blogoch. Zábavu na sociálnych sieťach. Stratených známych, spolužiakov zo základnej školy alebo zvyšok rodiny na konci sveta môžu pomôcť vypátrať práve siete podobné Facebooku.

Všetky tieto siete však budú slúžiť ako doplnok k blogom. V blízkej budúcnosti nehrozí, že by blogy zanikli alebo stratili niečo na svojom význame a lesku. Práve naopak. Sociálne siete slúžia už dnes ako katalyzátor návštevníkov blogov. Stránky, ktoré sa stanú populárne vďaka nejakej takejto sieti sa nazývajú virálne.

Facebook zaznamenáva ešte stále rast a ohlasuje rekordné čísla. Niektorým to pripadá ako nafúknutá bublina, ktorá rýchlo spľaskne. Podobne ako to bolo s .com doménami a krízou internetových spoločností v roku 2000. Vtedy tiež vyzeralo všetko, čo malo niečo spoločné s internetom, ako zlatá baňa. Tá sa však nakoniec nekonala a investori chceli vyplatiť od špekulantov, ktorí samozrejme nič nezarobili…

Facebook dokonca v polovici januára ohlásil oficiálny vstup do ČR. To naozaj vyzerá ako posledný výkrik umierajúceho obra…

Ako sociálne siete pomáhajú blogom?

Sociálne siete sú dnes ako magnet na ľudí. Strhávajú na seba pozornosť a priťahujú k internetu množstvo návštevníkov. Čo je najdôležitejšie: tieto siete robia atraktívnym celý internet. Čím atraktívnejšie bude chodenie na internet, tým lepšia bude situácia pre všetky stránky. Bez rozdielu veľkosti.

Ak ste sa teda naučili Facebook používať a pomáha vám v zvyšovaní návštevnosti stránky, v popularite alebo podobných aktivitách, držte sa ho. Inak ruky rýchlo preč, nečakajte zázraky a hľadajte iné cesty.

Úvod do sociálnych sietí tak máme za sebou. Ak váhate, ako ďalej, vyskúšajte oboje – blogovanie aj “sieťovanie”. Každé poslúži k inému účelu a každé pomôže inak.

Ak Vás zaujalo, ako píšem, stiahnite si aj moju brožúrku “Ako si urobím vlastný blog?” Sťahujte tu! alebo sa prihláste k odberu e-mailového spravodajcu vpravo hore.

(Obrázok od catchesthelight)

Zdieľajte radosť:

« Predchádzajúci príspevok na stránke:

Nasledujúci príspevok na stránke: »

Páčil sa vám článok?
Pridajte si ho do záložiek alebo ho zdieľajte cez tlačidlá vyššie.

Verzia pre tlač Verzia pre tlač

Pekné komentáre (9)

Ze začátku se o blozích tvrdilo, že je to revoluce v publicistice a že zlikvidují tradiční média, teď zase naopak někteří píší, že blogy jsou mrtvé.
Podle mě je to celý o tom, že někteří pisálci rádi přehánějí a mají rádi bulvární nadpisy :). Realita je o mnoho prostší – blogy tu byly a budou, mají svůj smysl a nevidím důvod, proč by je mělo něco nahradit, nebo proč by blogy měly nahradit tradiční média. Každá platforma publikování informací je dobrá k něčemu jinému, lidi budou tam, kde najdou zajímavý obsah.

Reaguj na tento komentár

Aj ja som bol po vytvorení účtu vo facebooku nadšený napr. aj tým, že som tam našiel známych, na ktorých som už nemal dlho kontakt. Teraz tých kontaktov mám kopec, ale zisťujem, že si ľudia aj vďaka všetkým tým technickým vymoženostiam nemajú čo povedať.

Večne otravujúce aplikácie, ktoré treba neustále blokovať a neskutočné kvantum neužitočných a zbytočných informácií. Navyše mám dojem, že tak ako existuje bannerova slepota, vzniká aj facebook slepota, teda že čoraz menej ľudí číta, čo vlastne píšete, kedže majú stovky správ denne. Facebook jednoznačne okráda ľudí o čas a produktivitu.

Konto zatiaľ neruším, ale používam ho čím ďalej, tým menej. Súhlasím s posolstvom článku.

Reaguj na tento komentár

Podle mně je to přesně opačně. Facebook poroste. Lidi opouštějí houfně lokální weby a přechází na facebook, protože jim klesají počty uživatelů. Souhlasím sice, že FB není pro techies, ale jak víme tak techies jsou menšina a to co udává, jestli služba bude nebo nebude úspěšná je (slovy RH) tupá masa, která tvoří většinu uživatelů. A ta se na FB hrne celá… a ta ho taky bude udržovat.

Co se bude měnit je pravděpodobně styl používání FB. Lidé si budou víc vybírat lidé, které si dají do přátel a budou požadovat více možností jak některé lidi blokovat a filtrovat informace, které se jim zobrazují.

Reaguj na tento komentár

Uz vcera mal skoncit fb. Som sklamany ze hecker to vzdal a nechal to tak. Nestoji si za slovom a nechal to pre peniaze co dostal. Viem aj ja by som to tak spravil.

Reaguj na tento komentár

@Peter: V Amerike majú ešte včera, takže to môže ešte stihnúť 🙂

Reaguj na tento komentár

Skusim to dnes hecknut ja dufam ze mi nenabehnu do bytu hned kuklaci alebo sam CUKERBERG 🙂

Reaguj na tento komentár

Tak a prešli skoro 3 roky a ten facebook nie a nie skončiť….

Reaguj na tento komentár

@Petra Pistovičová: Ono to možno ešte rok vydrží… 😉

Reaguj na tento komentár

Martine, máš někde zašitou křišťálovou kouli? Já bych to tak jednoznačně neviděla 🙂

Reaguj na tento komentár

Pridajte pekný komentár

» RSS kanál komentárov tohto príspevku

CommentLuv badge

Prečo sú kľúčové hodnoty dôležitejšie ako misia, vízia alebo firemné ciele?
Stiahnite si dokument s viac ako 160 hodnotami. Zadajte email nižšie a pošlem vám dokument, ktorý som vytvoril:

.

160 námetov na kľúčové hodnoty »