Čítate: Ako sa stať copywriterom? (detailný návod)

2

Buď sledujete vaše ciele alebo sledujete ciele niekoho iného.
Martin Mikláš

Tento článok nie je o samozrejmostiach (ako napríklad, že musíte vedieť po slovensky, byť kreatívny alebo mať chuť písať). Tento článok je o praktických krokoch k tomu, ako sa stať copywriterom.

Moje (predajné) texty si upravujem sám. Tiež občas kontrolujem prácu iných copywriterov pred jej uverejnením na web stránkach klientov. Preto si myslím, že viem, čo treba robiť na to, aby sa človek stal copywriterom.

Sú to moje odporúčania, cenné rady a sú najmä pre priemerného človeka, ktorý sa chce stať nadpriemerným copywriterom. Ak ste viac nadaný, budete môcť niektoré kroky preskočiť. Ak máte už za sebou nejakú kariéru, tak možno už máte za sebou časť cesty k tomu, aby ste sa naozaj stali dobrým reklamným textárom.

Kde začať vašu cestu?

Začnime od základov. Bez ich pochopenia v širších súvislostiach sa človek nikdy nestane dobrým copywriterom. Je to viac-menej to, čím som v mojej kariére prešiel a vďaka čomu sa zo mňa stal copywriter. Všetko to bol len vedľajší produkt toho, čo som robil a na čo som sa špecializoval.

Čo znamená copywriter?

Slovník cudzích slov uvádza:

copywriter [kopirajt-] -a m. (copywriterka -y ž.) ‹z angličtiny› reklamný textár

Toto vysvetlenie vás však v kariére neposunie ďalej. Musíte si uvedomiť, čo je cieľom dobrej reklamy a takisto dobrého reklamného textu. Cieľ je PREDAŤ. Nie je to zaujať, nie je to napísať pútavý text. I keď oboje musíte vedieť tiež. Cieľom nie je nič iné ako predaj.

Ak sa chcete stať dobrým copywriterom, musíte vedieť predávať. Mali ste v škole na slohu jednotku? Alebo viete písať dobré poviedky? To z vás ešte nerobí copywritera. Ani zďaleka. Určite vám to v kariére pomôže, ale pokiaľ viete len dobre písať, nič to pre vašu budúcnosť neznamená.

Začnite teraz – predajom

Najlepšie miesto, kde začať, je predaj pri ktorom máte priamy kontakt so zákazníkom. Možno je to poistenie, možno hrnce, možno kozmetika. Ak kvôli predajom vstúpite do MLM, máte šancu 1:1000, že uspejete hneď tam. Preto to berte ako „medzistanicu“ až do doby, kým sa naučíte predávať.

David Ogilvy (priekopník copywritingu) napríklad predával sporáky od dverí ku dverám. Pri tomto kroku sa naučíte, po čom zákazníci túžia. Začínajúci copywriteri si často myslia, že stačí napísať o tom, ako je táto vecička užitočná a zákazníci mu budú trhať ruky. Až pri rozhovoroch naživo so zákazníkmi však zistia, že zákazníkove potreby sú úplne niekde inde. Práve preto hocijaký text nemôže nič predať. Text musí byť namierený s presnosťou laseru na to, na čo zákazník myslí.

Vzdelávajte sa

Skúsenosti zo života sa nedajú ničím nahradiť. To isté platí aj o vedomostiach. Ak budete získavať praktické a teoretické znalosti naraz, dostanete sa na míle pred konkurenciu.

Chcete pracovať ako freelancer? Okrem živnosti potrebujete aj nejakých dohodnutých klientov, aby ste mohli začať písať od dňa 1. Tiež nezabúdajte na to, že doba pôjde vopred a vy sa budete chcieť zdokonaľovať v tom, čo robíte. Ideálne na kurzoch od ľudí, ktorí sa touto činnosťou živia už dnes. Myslite aj na budúcnosť. Dnes možno letia web stránky s predajnými textami, ale o 5 rokov to môžu byť predajné videá na Facebooku alebo YouTube. Písať text pre čitateľa znamená rozmýšľať úplne inak ako pri písaní scenára pre diváka.

Chcete sa ako textár zamestnať? Pozrite si inzeráty na pozície podobné vašej vysnívanej. Všímajte si, aké požiadavky na vzdelanie sú vyžadované. I keď sa dnes kvalifikujete na 100 %, tak myslite do budúcnosti. Možno budete chcieť povýšenie. Na pozíciu vášho súčasného šéfa je možno vyžadované vyššie vzdelanie, ako máte dnes. Buďte preto pripravený na to, že si budete musieť vzdelanie doplniť. Cez štátne alebo súkromné školy, alebo cestou kurzov a certifikátov.

Vzdelanie nikdy nevyjde na zmar. Ale niektoré predmety vám dvere do sveta kreatívnej reklamy otvoria o niečo viac. Sú to: reklama, marketing, komunikácia, slovenčina, žurnalistika, psychológia, umenie a štúdium médií. Dôležitejšia môže byť už iba prax…

Dlhšie štúdium málokedy pridá na hodnote v reálnom živote. Získavajte preto radšej skúsenosti robením ako študovaním.

Niektorí si myslia, že talent ich dostane ďaleko. Môže. V každom prípade budete chcieť byť „na koni“ a využiť možnosti, ktoré školy ponúkajú svojim študentom. Napríklad stáže, výtvarné vzdelávanie sa, rétorika alebo chémia.

Čím lepší budete v rýchlom vzdelávaní sa, tým lepší copywriter budete. Predstavte si, že jeden deň budete písať pre klienta predávajúceho stromy do záhrady, druhý deň pre človeka s domácou stolárskou dielňou a tretí deň pre údržbára vodovodov. Stále sa budete učiť nové veci a stále budete zisťovať, čo je pre ktorého klienta dôležité.

Vedieť pravidlá pre písanie klasickej literatúry je tiež dôležité. Tentokrát pre úplne niečo iné, ako čakáte. Tieto pravidlá vám pomôžu obhájiť vašu prácu pred klientom.

Pátrajte po nových kúskoch informácií. Ich kombinácia vám môže priniesť úplne nový koncept v správnej chvíľke.

Stáže, brigády a prax

Získať prácu v reklamnej agentúre je jednoduché …ak poznáte správnych ľudí

Keď už si budete zháňať vašu stáž snov, mierte do oddelenia „kreatívcov“. (Väčšina stáží je v iných oddeleniach, kde sa pracuje a hodnotí na základe presne zmerateľných veličín.) Trvajte na tom, že chcete pracovať ako copywriter.

Čo ak príde ponuka pracovať v inom oddelení? Tak sa môže stať, že to začne tým, že tam podáte prst a skončí to u celej kariéry iného zamerania, pretože budete získavať skúsenosti tam a nie v copywritingu…

Nenechajte sa odradiť a prípadne si takúto brigádu dohodnite sami. Zavolajte do agentúr, ktorých práca sa vám páči a „vydupte“ si interview s kreatívnym riaditeľom. Toto je vaša šanca ukázať, ako viete predávať – sami seba.

Máte takúto brigádu? Teraz pracujte na tom, aby ste dostali ponuku dlhodobej práce pre súčasného šéfa. Zamestnávateľov ani zákazníkov nezaujímajú vaše známky. Zaujímajú ich vaše referencie.

Nechali vás pracovať „na čom chcete“? Choďte za šéfom a vypýtajte si presné zadanie. Pravdepodobne sa stane to, že skončíte v tíme s nejakým kreatívcom.

Skutočne sa nenašlo nič zmysluplné? Vykašlite sa na chvíľu na Facebook, zdvihnite zadok,  a prejdite sa po agentúre. Zoznámte sa s ľuďmi vo firme. Ideálne s asistentkou šéfa, manažérmi, produkčnými, s inými copywritermi a umelcami.

Tiež sa predstavte obchodníkom. Keď budú vedieť, že vo firme je posila, rozbehnú malé projekty, o ktoré sa predtým nezaujímali.

Vo väčšine firiem sú týždenné porady. Ak to nie je pre uzatvorený okruh ľudí, choďte tam. Váš cieľ: Získať zadanie novej úlohy. Alebo radšej dvoch.

Ako si budovať portfólio? Aké sú možnosti vývoja vašej kariéry? Aké sú vaše možnosti ak na začiatku nedostanete brigádu ako copywriter? Prečítajte si ďalší diel: Ako sa stať copywriterom? (pokračovanie)

(Obrázok od Jeff Kubina)

Zdieľajte radosť:

« Predchádzajúci príspevok na stránke:

Nasledujúci príspevok na stránke: »

Páčil sa vám článok?
Pridajte si ho do záložiek alebo ho zdieľajte cez tlačidlá vyššie.

Verzia pre tlač Verzia pre tlač

Pekné komentáre (2)

Tento článok chválim, je komplexný. Ale nie vždy to bude také ideálne, aby sa dalo postupovať takto.
Johny má blog, ktorý naposledy zverejnil: 9 stránok- ktoré vám odporúčame navštevovať

Reaguj na tento komentár

@Johny: Ďakujem za koment… aj o tom je 2. časť

Reaguj na tento komentár

Pridajte pekný komentár

» RSS kanál komentárov tohto príspevku

CommentLuv badge

Prečo sú kľúčové hodnoty dôležitejšie ako misia, vízia alebo firemné ciele?
Stiahnite si dokument s viac ako 160 hodnotami. Zadajte email nižšie a pošlem vám dokument, ktorý som vytvoril:

.

160 námetov na kľúčové hodnoty »